Defender 300 Tdi niet af te schakelen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Avalon

Defender 300 Tdi niet af te schakelen

Berichtdoor Avalon » 27 Nov 2019, 14:02

Het lukte niet meer om de motor van mijn Defender 300 Tdi af te schakelen. Na het verwijderen van de contactsleutel blijft hij gewoon lopen en de twee rode dash-lampjes van de dynamo blijven branden. Er blijft dus stroom lopen (maar de radio schakelt wel uit). Na veel zoeken (en zelfs vervanging van het contactslot) blijkt dat als ik de zekering van de achteruitrijverlichting / remlichten groep eruit haal dat de dash-lampjes wel uit gaan en ik gewoon kan afschakelen. Dus het probleem zit ergens in dat circuit. Als de zekering erin is gaan de remlichten gewoon aan als ik op de rem trap en de achteruit rijlamp gaat branden als ik hem in zijn achteruit schakel. Dus de betreffende schakelaars lijken goed te werken. Iemand enig idee waar ik het zoeken moet? Veel dank alvast!

Erik Peters

Re: Defender 300 Tdi niet af te schakelen

Berichtdoor Erik Peters » 27 Nov 2019, 19:53

Ja, dat heb ik ook wel eens gehad, zo'n drie maand geleden nog.
Dat is bij mij dan de stopsolenoide op de inspuitpomp die blijft hangen bij contact uit. Even de auto in de versnelling, voet op de rem en koppeling op laten komen, dan stopt de motor wel.
Meestal gebeurt dit als de brandstoftank zo goed als leeg is, even 20 liter diesel in de tank en doorgaans werkt het dan weer normaal.

En het klopt dat het dynamo lampje dan blijft branden met contact uit, omdat de dynamo nog gewoon stroom levert omdat de motor nog loopt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Avalon

Berichtdoor Avalon » 27 Nov 2019, 20:17

Dank Erik voor meedenken. Maar ik denk dat er bij mij iets anders aan de hand is. Als ik de motor op de door jou beschreven wijze af laat slaan blijven ook daarna de twee dash-lampjes branden. Dus ook als de motor niet loopt. Maar de radio schakelt wel uit als ik de sleutel eruit haal en een andere groep weer niet, daar blijft spanning op staan (de volt meter geeft dan 12,4 volt aan, met draaiende motor ca. 14 volt). Zodra ik de zekering van het achteruitrijlicht en de remlichten eruit haal kan ik wel gewoon de motor met de contactsleutel uitschakelen en is ook de spanning van de rest af, dus ook de volt meter op 0. Dan functioneert alles normaal behalve dat ik dan geen rem- en achteruitrijlicht heb omdat de zekering eruit is. Rob

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Nov 2019, 10:18

Tja, dan weet ik het niet, bij mij gaat alles wel uit behalve het laadlampje (dat flauw blijft branden) als ik het contact uit zet en de motor blijft draaien.
Misschien dat ergens in een kabelboom iets niet meer klopt?
Bij mijn 300 Tdi heb ik ooit een compleet nieuwe kabelboom gemonteerd achter het dashboard en rond de motor (dit na een brand door kortsluiting).
Ik vond dat, met name op de plek waar de kabelboom door het dashboard heen ging, de kabelboom er niet helemaal fijn meer uit zag. Dat kan natuurlijk veroorzaakt zijn door het brandje (warmte), maar dat weet ik niet. De isolatiemantel van de kabels had wat in de verdrukking gezeten en je kon zo hier en daar een enkel koperdraadje in de (vervormde) isolatie zien zitten (de mantel was niet verkleurd of verbrand). Dit alleen op de plek waar de kabelboom haaks de bocht om gaat.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Nov 2019, 11:30

Bij dit soort kwalen is altijd de aanhangerstekkerdoos de eerste verdachte. Trek die stekker maar eens los en 90% kans dat alles gewoon werkt.

Die dozen rotten weg en de meesten zijn te zuinig of te achteloos om daar gewoon iedere 5 jaar een nieuwe op te schroeven.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 01 Dec 2019, 10:07

hoi, ik denk dat toch het elekt deel van het contactslot de boos doener is omdat.
1e remlicht is een andere zekering als a uit lamp. dus hier klopt al iets niet.
stroom,loopt via hoofd zekering, via contactslot, zekering 13 en 14 dan via schakelaar naar lamp, volgens schema.
eenvoudig en niks er tussen.
gr pascal

Avalon

Berichtdoor Avalon » 02 Dec 2019, 17:09

Beste meedenkers, na al jullie suggesties successievelijk te hebben afgewerkt was het euvel nog steeds niet verholpen. Contactslot is vervangen, stekerdoos uit elkaar gehaald en schoongemaakt, etc, etc. Daarom Bas van Slooten in Nijkerk gebeld en ik kon meteen langs komen om samen met een monteur te overleggen. Op de stoep bij Bas aangekomen kon ik gewoon afschakelen en ineens werkte alles weer normaal. Tja..., dan is het moeilijk zoeken. Nu blijkt dat de groepen niet bij alle 300 Tdi modellen hetzelfde zijn. Bij mijn Defender zitten de remlichten en het achteruitrijlicht wel op 1 groep. Ter plaatse de elektrische schema’s uitgeprint en via de immobilisatie box lijkt de elektrische klep op de brandstofpomp ook op deze groep te zitten. Dus het zou best eens heel goed kunnen dat Erik het bij het rechte eind heeft. Daarom gevraagd of Bas een nieuwe afsluiter wil bestellen maar dat is nog niet zo heel erg makkelijk want ook dat is niet uniform bij De 300 Tdi. Bas gaat er achteraan. Te zijner tijd zal ik de voortgang melden maar voorlopig kan ik hem weer op normale wijze afschakelen. Nogmaals dank voor het meedenken en wellicht tref ik jullie tijdens de kerstrit, Rob (“Avalon” op de portieren).

Terug naar “Techniek”