Hallo iedereen, ik ben Maarten en woon in Noord Holland, nabij de kust van Castricum/Egmond. Als hobby rij ik, al jaren, diverse Land Rovers, van oud tot nieuw, van barrel tot snelweg cruisen. Ik heb namens het Nederlandse Land Rover team een rally door Pery gereden na (of ter gelegenheid van) de Discovery5.
Op dit moment werken we aan een Defender, een project zeg maar.... ik wilde gebruik maken van de bekende overgangsregeling - dus een bezine motor. Er staat dus een oude Defender in de garage, een prachtige basis van een tijdloze Defender. Ik ben ambitieus op zoek gegaan naar een mooi benzine blok en kwam per toeval een nette Discovery (1997) van de USA army op het spoor, deze auto stond bij de Tjechische grens en zag er goed uit.
Ik dacht dat de kabelboom van de Discovery1 altijd seperaat was van de auto en dus eenvoudig, met automaat, in de Defender te planten. Maar het betreft dus een USA spec Disco1 met een 4.0 V8 ipv de bekende 3.9. Ik heb de origiene kabelboom van de motor en de ECU, echter lees ik her en der op het internet dat de 4.0 toch iets ingewikkelder is qua bedrading, wellicht had ik toch de gehele kabelboom moeten overnemen. (te laat) en dus zoek ik me rot wat ik moet doen....
Weet iemand hier of de 4.0 (ontsteking aan de achterzijde) zelfde eenvoudige variant kent als de 3.9.... of moet ik me orienteren naar een anternatief zoals Megasquirt of KMS of EFIgnition.
Het blok komt dus uit een donor Discovery 1 uit 1997 welke speciaal voor de USA markt is gebouwd, als het goed is één van de laatste edities van de Disco1. Het chassisnummer van de donor is: SALJY124XVA719835 en de code van het blok is 58D29673A.
Op de ECU staat; ERR7377 GEMS 8 80754A Date Code 0197
Wie kan mij vertellen wat te doen? gaat het motortje gewoon lopen in de Defender of ga ik problemen krijgen?
Even voorstellen en direct een lastige vraag... inzake 4.0 V8
-
Maarten_Defender_4.0
Re: Even voorstellen en direct een lastige vraag... inzake 4.0 V8
Wel, ik rijdt een 4,6 in een 76er RR.
Voorzijde omgebouwd naar 3,9 spec. met electronische ontsteking en oliepomp aan de nokkenas.
Loopt met uitsluitend impco lpg installatie zonder ecu.
Mijn RR kent geen electronica.
Wel een geweldige trekkracht en acceleratie.
Zo zou het met een Defender ook moeten kunnen.
Wil je op benzine rijden, dan een goede carburateur nemen (Holly, Weber, 4xSU)
Voorzijde omgebouwd naar 3,9 spec. met electronische ontsteking en oliepomp aan de nokkenas.
dyngo schreef:Wel, ik rijdt een 4,6 in een 76er RR.
Nou heb ik geen klote verstand van een V8 en wil dat graag zo houden. Maar een ECU geregeld injectieblok ombouwen naar carbs is voor mij hetzelfde als houten wagen wielen op een Formule 1 auto bouten met het argument: "dan kunnen ze niet lek".
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Alle Rover V8 blokken zijn in basis hetzelfde.
Het is het bekende vol aluminium blok van Buick ontwikkeld in de Jaren 50 voor onder meer boten.
Afhankelijk van op en aanbouwdelen gaat het met carburatie, injectie of lpg.
Een RR met 3,9 rijdt op injectie vrijwel hetzelfde als op Impco LPG.
Vermogen niet merkbaar verandert, loopt iets zachter door het hoge octaangetal van LPG.
Impco LPG is eigenlijk een mengsysteem dat dichtbij dat van Engelse SU carburatie komt (kegel ipv zuigers).
Goede carburatie op een goed inlaatspruitstuk levert vermogen en acceleratie die weinig afwijkt van injectie.
Het originele Strohmberg/SU carburatie spruitstuk voldoet daar niet aan.
De plenium chamber van 3,9 daarentegen wel.
Het 4 SU blok of Holly/Edelbrock levert goede resultaten op benzine.
LPG kan rechtstreeks op de Plenium chamber zonder vermogensverlies.
Mijn eerste conversie was het overzetten van 3,9 op LPG in een 70er RR.
Gaten van de injectie dicht, rijdt alleen LPG.
Simpel.
Dat rijdt ik nu zo'n 10 jaar probleemloos.
Met de 4,6 heb ik hetzelfde gedaan.
Geen remapping van ECU (heb ik niet), geen electronica.
Met snelle nokkenas (moest toch ombouwen naar ontsteking/oliepomp op nokkenas) een vlotte auto.
Neemt de lange autobaanhelling hier bij Luik waar ik mijn schuur heb (6% continu) met gemak met 150 kmh (GPS) op LPG.
Kan je zeggen dat veel modern verkeer halverwege de helling afhaakt.
En velen kunnen dat niet zetten met zo'n oude bak ..
Het is het bekende vol aluminium blok van Buick ontwikkeld in de Jaren 50 voor onder meer boten.
Afhankelijk van op en aanbouwdelen gaat het met carburatie, injectie of lpg.
Een RR met 3,9 rijdt op injectie vrijwel hetzelfde als op Impco LPG.
Vermogen niet merkbaar verandert, loopt iets zachter door het hoge octaangetal van LPG.
Impco LPG is eigenlijk een mengsysteem dat dichtbij dat van Engelse SU carburatie komt (kegel ipv zuigers).
Goede carburatie op een goed inlaatspruitstuk levert vermogen en acceleratie die weinig afwijkt van injectie.
Het originele Strohmberg/SU carburatie spruitstuk voldoet daar niet aan.
De plenium chamber van 3,9 daarentegen wel.
Het 4 SU blok of Holly/Edelbrock levert goede resultaten op benzine.
LPG kan rechtstreeks op de Plenium chamber zonder vermogensverlies.
Mijn eerste conversie was het overzetten van 3,9 op LPG in een 70er RR.
Gaten van de injectie dicht, rijdt alleen LPG.
Simpel.
Dat rijdt ik nu zo'n 10 jaar probleemloos.
Met de 4,6 heb ik hetzelfde gedaan.
Geen remapping van ECU (heb ik niet), geen electronica.
Met snelle nokkenas (moest toch ombouwen naar ontsteking/oliepomp op nokkenas) een vlotte auto.
Neemt de lange autobaanhelling hier bij Luik waar ik mijn schuur heb (6% continu) met gemak met 150 kmh (GPS) op LPG.
Kan je zeggen dat veel modern verkeer halverwege de helling afhaakt.
En velen kunnen dat niet zetten met zo'n oude bak ..