Ik kijk nu naar een omvormer LT2000, 2000/4000 watt. Dat lijkt me voldoende?
Meningen?
Welke (2e) accu daar dan achter?
extra kachel defender
Re: extra kachel defender
Uitstekende keuze.
Prima te gebruiken met een elektrische 230v kachel.
Plaats een accu met zoveel mogelijk vermogen als je maximaal kwijt kunt. In mijn geval is dat een 74Ah accu en daar werkt mijn 500 W. kacheltje lang op. Maar kun je een 100Ah of 120Ah kwijt altijd doen.
Zoals gezegd heb je niet veel nodig om de kleine binnenruimte op temperatuur te brengen en te houden.
Prima te gebruiken met een elektrische 230v kachel.
Plaats een accu met zoveel mogelijk vermogen als je maximaal kwijt kunt. In mijn geval is dat een 74Ah accu en daar werkt mijn 500 W. kacheltje lang op. Maar kun je een 100Ah of 120Ah kwijt altijd doen.
Zoals gezegd heb je niet veel nodig om de kleine binnenruimte op temperatuur te brengen en te houden.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: extra kachel defender
WillyB schreef:Ik kijk nu naar een omvormer LT2000, 2000/4000 watt. Dat lijkt me voldoende?
Meningen?
Bedenk wel dat 2000 Watt aan de 12V kant tegen de 200 Ampère trekt.
Een normale multi-purpose loodaccu van nominaal 100 Ah is dan heel snel leeg.
Houdt er rekening mee dat bij een loodaccu gewoonlijk de nominale Ah's worden gegeven bij een bescheiden ontlading, zodanig dat in 20 uur de accu leeg is.
Trek je een grotere stroom dan lopen de Ah's terug.
Ik vond: Let hier goed op, de capaciteit van een batterij van bijv. 95Ah/100h is bij 20 uur: 85Ah/20h en bij 5 uur: 60Ah/5h..
Die 100 uur bepaling is nuttig voor een kleine 1 Ampère noodstroom. De 20 uur ontlading is in dit voorbeeld dus bij ruim 4 Ampère, en in 5 uur krijg je 12 Ampère per uur uit de accu. Als je deze "tendens" doortrekt levert deze voorbeeld-accu slechts een beperkt aantal minuten 200 Ampère.
Hier komt dan nog bij dat je een startaccu beter niet te vaak dieper ontlaadt ... ideaal is boven de 80% ladng te blijven, een semi-tractie-accu verdraagt goed het om tot 50% ontladen te worden.
Groeten MarcS
Re: extra kachel defender
WillyB schreef:Ik kijk nu naar een omvormer LT2000, 2000/4000 watt. Dat lijkt me voldoende?
Meningen?
Welke (2e) accu daar dan achter?
Het leuke is wanneer je er eenmaal 1 hebt dat je de omvormer ook steeds vaker gaat gebruiken.
Vooral onderweg natuurlijk en het gebruik is slechts gelimiteerd door het maximale vermogen en of je gebruikers hebt die echt alleen maar op een zuivere sinus werken.
Ook ik heb Google even aangeslingerd maar bespaar me het overtiepen
https://welke-kiezen-kopen.nl/omvormers ... -omvormers
Onderweg is het fantastisch; grote koelkast vol met echt koud bier, liters koffie en thee voor het gehele konvooi, laptops en camera's worden met de standaard bijgeleverd apparatuur geladen, slagmoersleutel voor de klusjes onderweg enz.
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

Re: extra kachel defender
Omvormer en alle andere stuf komt niet op de start-accu.
Service accu zou de Odyssey PC1500 zijn (65Ah).
Met een Mastervolt laadstroomverdeler 40Amp.
Dit in een Puma 2.2, 2015.
Reden van mijn monteur: Wij gebruiken met de Odyssey accu’s voor 95% de PC1500 accu’s.
Ik heb ze even vergeleken en inderdaad de PC1350 heeft meer Ampère(95), maar met koud starten en deep celling/korte circuit heeft de PC1500 weer hogere waardes.
Wat inhoudt dat de PC1500 in een korte tijd sneller geladen is, maar ook in deep celling verder kan gaan.
Dat is onze ervaring en daarom rijden wij en bijna alle wedstrijdauto’s/expeditie auto’s met PC1500 accu’s.
Eens?
Service accu zou de Odyssey PC1500 zijn (65Ah).
Met een Mastervolt laadstroomverdeler 40Amp.
Dit in een Puma 2.2, 2015.
Reden van mijn monteur: Wij gebruiken met de Odyssey accu’s voor 95% de PC1500 accu’s.
Ik heb ze even vergeleken en inderdaad de PC1350 heeft meer Ampère(95), maar met koud starten en deep celling/korte circuit heeft de PC1500 weer hogere waardes.
Wat inhoudt dat de PC1500 in een korte tijd sneller geladen is, maar ook in deep celling verder kan gaan.
Dat is onze ervaring en daarom rijden wij en bijna alle wedstrijdauto’s/expeditie auto’s met PC1500 accu’s.
Eens?
Re: extra kachel defender
Absoluut mee eens en een uitstekende keuze!
Ik doe het met een standaard loodaccu. De goedkoopste die nieuw verkrijgbaar is. Na 10 jaar is deze dan versleten en gaat er weer de goedkoopste accessoire accu in die ik kan vinden.
Dat kost me ongeveer 5 euro aan accu per jaar

Ik doe het met een standaard loodaccu. De goedkoopste die nieuw verkrijgbaar is. Na 10 jaar is deze dan versleten en gaat er weer de goedkoopste accessoire accu in die ik kan vinden.
Dat kost me ongeveer 5 euro aan accu per jaar

RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: extra kachel defender
WillyB schreef:Omvormer en alle andere stuf komt niet op de start-accu.
Service accu zou de Odyssey PC1500 zijn (65Ah).
Met een Mastervolt laadstroomverdeler 40Amp.
Dit in een Puma 2.2, 2015.
Reden van mijn monteur: Wij gebruiken met de Odyssey accu’s voor 95% de PC1500 accu’s.
Ik heb ze even vergeleken en inderdaad de PC1350 heeft meer Ampère(95), maar met koud starten en deep celling/korte circuit heeft de PC1500 weer hogere waardes.
Wat inhoudt dat de PC1500 in een korte tijd sneller geladen is, maar ook in deep celling verder kan gaan.
Dat is onze ervaring en daarom rijden wij en bijna alle wedstrijdauto’s/expeditie auto’s met PC1500 accu’s.
Tja, die Odyssey's zijn bepaald geen weggevertjes ... ipv alleen de accu koop je al een tweedehandse standkachel.
De prijzen van de Odyssey's zijn zodanig dat ik zou kijken naar een LiFePO accu, die beloven een vergelijkbare 80% ontlading (waarbij dan de klemspanning bijna vlak blijft), meer cycles, en bovendien een constanter vermogen (minder inwendige weerstand, dus zonder mankeren 100, 200 of nog meer Ampères - afhankelijk van het gekozen BMS).
Kijk even naar deze Odyssey PS1500 tabel:
En let op: dit zijn de cijfers bij 25º ... de capaciteit van een loodaccu zakt snel in bij lagere temperaturen.
Ik ken nog niet alle kwaliteiten en gebreken van de LiFePO accu, maar in ieder geval op papier doet die het ruim beter: of de LiFePO een verstandige keus als start-accu is weet ik (nog) niet, ingezet als huishoud-accu lijkt ie geknipt voor de taak.
Groeten MarcS
Re: extra kachel defender
Van de week nog mijn 500W/230 kacheltje aangehad. 10 minuten voor het wegrijden aanzetten met een heerlijk warm resultaat. En dat met een simpele loodaccu van 74Ah

RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: extra kachel defender
RaRo74 schreef:Van de week nog mijn 500W/230 kacheltje aangehad. 10 minuten voor het wegrijden aanzetten met een heerlijk warm resultaat. En dat met een simpele loodaccu van 74Ah![]()
![]()
Precies, dat moet wel lukken. Die 500 W zou theoretisch wel een uur kunnen dus 10 minuten is geen probleem.
Na een uur was de (start)accu dan leeg geweest en een start-lood-accu houdt er niet van om meer dan beperkt uitgeput te worden, een start-lood-accu blijft het best als hij minstens 80% geladen blijft.
Groeten MarcS
Re: extra kachel defender
Mijn omvormer is tevens gelijk de accubeschermer waardoor de accu nooit leeg getrokken kan worden.
Zo blijft mijn accu altijd in optimale staat. Het kacheltje krijgt trouwens niet eens de kans volledig de accu te ontladen want na 10 minuten draait de motor waardoor de dynamo verse ampères in de accu pompt.
De "kleine"verbruikers welke 12 volt gebruiken zijn ook beveiligd. Mijn goede vriend Ali uit China heeft daar prachtige oplossingen voor,
https://nl.aliexpress.com/item/32860472 ... 4c4dxlSoYN
Op de accu's van mijn elektrische buitenboordmotor gebruik ik deze,
https://nl.aliexpress.com/item/32856603 ... 4c4dxlSoYN
Zo blijft mijn accu altijd in optimale staat. Het kacheltje krijgt trouwens niet eens de kans volledig de accu te ontladen want na 10 minuten draait de motor waardoor de dynamo verse ampères in de accu pompt.
De "kleine"verbruikers welke 12 volt gebruiken zijn ook beveiligd. Mijn goede vriend Ali uit China heeft daar prachtige oplossingen voor,
https://nl.aliexpress.com/item/32860472 ... 4c4dxlSoYN
Op de accu's van mijn elektrische buitenboordmotor gebruik ik deze,
https://nl.aliexpress.com/item/32856603 ... 4c4dxlSoYN
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten
