Wie weet welke vacuümpomp op mijn series 2.25 diesel past? Mijn auto is
een ex radiowagen uit het Nederlandse leger van 1974.
Er schijnt een vacuümpomp van een ouder type Citroën of Peugeot op te
passen, deze komt dan in de plaats van het steunwiel van de dynamo
V-snaar.
Of als iemand een andere oplossing heeft voor een beter vacuüm te creëren
tbv de rembooster hoor ik dat graag.
Het "geweldige" vacuüm wat nu via een regelklep bij gas loslaten ontstaat
kan volgens mij veel beter.
Vacuümpomp series diesel
Re: Vacuümpomp series diesel
pas er, een alternator van een td5 op en je hebt een goeie vacuumpomp
Re: Vacuümpomp series diesel
Gewoon even serieus onderhoud doen, de boel (vacuum-klep e.d.) fatsoenlijk afstellen, zorgen dat de "voorraadtank" en slangen in orde zijn en het werkt gewoon helemaal prima voor zo'n oudje.R.Keijzer56 schreef:Het "geweldige" vacuüm wat nu via een regelklep bij gas loslaten ontstaat
kan volgens mij veel beter.
Ja, het kost wat meer onderhoud maar dan heb je ook wat, waarschijnlijk sinds 1974 nooit wat mee gedaan dus er zal wel een en ander versleten zijn en dan is de werking "wat minder", logisch ook eigenlijk.
Gert-Jan.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Vacuümpomp series diesel
Tja, en ook een vacuümpomp aan de zijkant van het blok, zoals o.a. bij de 300 Tdi zit, zal waarschijnlijk niet werken. Daartoe dient er een excenter-nokje (op de juiste plaats) op de nokkenas te zitten, wat bij de oude 2,25 l diesel vast niet het geval is.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Vacuümpomp series diesel
Tja, geen hand-on ervaring, maar er wordt/werd nog wel eens een elektrisch vacuüm-pompje (Pierburg) gemonteerd.
En het schijnt al voldoende te kunnen werken wanneer dat vacuüm-pompje met de remlichten mee wordt aangeschakeld.
In principe is zo'n pomp die permanent meeloopt een onhandige energie-verslinder.
Hetzelfde geldt overigens ook voor de hydraulische stuurbekrachtiging, er bestaan ook direct werkende elektrische bekachtigers, met zo'n bekrachtiging gebruik je alleen (elektrisch) vermogen indien nodig. Zelfs als je het beperkte rendement van de dynamo verrekent is dit "voordeliger".
Groeten MarcS
En het schijnt al voldoende te kunnen werken wanneer dat vacuüm-pompje met de remlichten mee wordt aangeschakeld.
In principe is zo'n pomp die permanent meeloopt een onhandige energie-verslinder.
Hetzelfde geldt overigens ook voor de hydraulische stuurbekrachtiging, er bestaan ook direct werkende elektrische bekachtigers, met zo'n bekrachtiging gebruik je alleen (elektrisch) vermogen indien nodig. Zelfs als je het beperkte rendement van de dynamo verrekent is dit "voordeliger".
Groeten MarcS
-
R.Keijzer56
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 Jul 2018, 10:23
Re: Vacuümpomp series diesel
Bedankt voor de reacties,
Zal de afstellingen en de slangaansluitingen nog eens nalopen voor de zekerheid, maar alles is nagekeken bij een recentelijke " body off" restauratie.
Alle remdelen zijn vernieuwd en werken mechanisch goed.
Zal de afstellingen en de slangaansluitingen nog eens nalopen voor de zekerheid, maar alles is nagekeken bij een recentelijke " body off" restauratie.
Alle remdelen zijn vernieuwd en werken mechanisch goed.
Re: Vacuümpomp series diesel
De elektrische Hella vacuumpompjes worden nog steeds door mij verkocht.
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover Series III 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Wim Janssen
Land Rover Series III 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
-
The big old landy
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 13 Mar 2019, 21:13
Re: Vacuümpomp series diesel
Hallo, ben recentelijk met de revisie van mn 2.25 diesel blok begonnen, ex leger.
Hier zit ook een vacuum pomp op de V-riem, ik denk naderhand toegevoegd. (?)
Zal morgen eens kijken of ik een typenummer o.i.d. kan achterhalen.
Hier kun je m zien, links naast de fan.

https://imgur.com/a/hUHNDXs
Hier zit ook een vacuum pomp op de V-riem, ik denk naderhand toegevoegd. (?)
Zal morgen eens kijken of ik een typenummer o.i.d. kan achterhalen.
Hier kun je m zien, links naast de fan.
https://imgur.com/a/hUHNDXs
Series III 109
Re: Vacuümpomp series diesel
Beste,
De elektrische Hella vacuumpompjes werken prima hoor, verschillende jaren ene hier , geen enkel probleem gehad, en remmen, prima.
Grote voordeel is ook dat de vlinderklep weg kan, veel lucht in de inlaat verzekerd.
grt kede
De elektrische Hella vacuumpompjes werken prima hoor, verschillende jaren ene hier , geen enkel probleem gehad, en remmen, prima.
Grote voordeel is ook dat de vlinderklep weg kan, veel lucht in de inlaat verzekerd.
grt kede
Re: Vacuümpomp series diesel
Goedemiddag, ben net klaar met complete restauratie Series 3 Santana (sorry).
Superblij mee en heeeeeel veel geleerd maar remmen moet beter kunnen qua pedaalkracht vind mijn vrouw.
Welke Hella pomp neem ik het beste? Ik zie meerdere types.
En helpt een druktank?
Denk dat ik hem comtinu moet laten draaien? Dacht via remlichtschakelaar maar dan heb je natuurlijk vertraging als je gaat remmen.
Er zit een beugel en poelie voor een mechanische pomp op maar de pomp ontbreekt. Ga ik beter zo’n mechanische zoeken of beter electrisch?
Alvast dank voor jullie hulp
Superblij mee en heeeeeel veel geleerd maar remmen moet beter kunnen qua pedaalkracht vind mijn vrouw.
Welke Hella pomp neem ik het beste? Ik zie meerdere types.
En helpt een druktank?
Denk dat ik hem comtinu moet laten draaien? Dacht via remlichtschakelaar maar dan heb je natuurlijk vertraging als je gaat remmen.
Er zit een beugel en poelie voor een mechanische pomp op maar de pomp ontbreekt. Ga ik beter zo’n mechanische zoeken of beter electrisch?
Alvast dank voor jullie hulp
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten