RutgerB schreef:... .
De lol van het tripje zit hem voor mij vooral in het rijden op de secundaire wegen in een winterlandschap onder niet alledaagse omstandigheden.
...
Tja, als je meer over secondaire wegen wilt rijden dan zou ik de sneeuwkettingen en een paar van die "GRP grating" rij-roosters meenemen, o ja, ook een of twee sneeuwscheppen.
Winterbanden houden je als alles goed is op de weg, maar als het misgaat, en je komt ongewild een klein stukje buiten de weg, of je wilt een heel klein stukje buiten de weg omdat je om een ander (of een omgevallen boom) heen komen ... dan heb je te maken met een heel andere situatie. In de net iets diepere sneeuw (ook als je een deel hebt weggeschept) wil je liever heel grove banden en de betere winterbanden zijn juist niet grof. Sneeuwkettingen, zelfs eenvoudige, kunnen dan veel helpen. In andere gevallen kan een rij-rooster je weer helpen, bijv om uit een greppel te komen, of als je niet meer als een metertje extra grip nodig hebt (bijv als de auto achter naar de lagere binnenbocht dreigt te schuiven).
Sneeuwkettingen komen ook van pas als je onverhoopt met ijzel of verijsde wegen te maken krijgt, het is geen feest om dan over die sneeuwkettingen voort te hobbelen, maar voorthobbelen kan toch prettiger zijn als wachten op beter weer.
Mooie sneeuwkettingen met krammen en/of met een net-vormig kettingpatroon zijn natuurlijk eerste keus, maar eenvoudige sneeuwkettingen doen ook al heel veel en kosten je de kop niet -- de meerwaarde/meerprijs van de eerste keus is nogal laag, je betaalt erg veel voor kettingen die meestal overkill zijn, en die bovendien zwaar zijn en ook bewerkelijker zijn bij het omleggen
(ik liebaugel d'r wel eens naar, maar denk dat het pret-rendement erg laag uitpakt).
En ...als je nog eens naar de iets minder ver verwijderde sneeuwgebieden gaat dan zijn sneeuwkettingen soms een verplicht uitrustings-deel.
O ja, er zijn allerlei "leuke" wegrijdhulpjes op de markt, maar met een 4x4 en goede banden kom je zo ver dat de werkzaamheid van de eenvoudiger wegrijdhulp beperkt of zelfs nul (tot negatief) is.
In ook maar een klein beetje diepere sneeuw (denk aan 15-20 cm) loop je een gerede kans dat die wegrijdhulp onvoldoende grip op het sneeuwpakket heeft en dus gelanceerd wordt zodra je echt grip zoekt
(je wilt dan liever niet dat iemand die wegrijdhulp tegen zijn/haar schenen krijgt).
Groeten MarcS
PS Neem naast het vanzelfsprekende thermo-ondergoed ook slim "bovengoed" mee, meerlaags-gekleed kan je je makkelijker aanpassen aan de omstandigheden. En neem verder ook iets mee waarmee je bergschoenen op ijzel en/of een verijsde ondergrond grip hebben, als je uit de auto stapt kan het verraderlijk glad zijn. <don't ask me how I know this>
Neem ook goede knie-lange gamaschen* mee, en denk eventueel ook aan sneeuwschoenen. Anders ben je ongelukkig zodra de sneeuw meer dan enkel-hoogte meegeeft.
* Waarom "Gamaschen" zo heten is mij onduidelijk: Gaiters heten ze in het Engels, en Guêtre in het Frans, Gamasje in het Noors ...