Een kennis heeft een LSD gemonteerd in voor- en achteras van zijn Suzuki Samurai (met inschakelbare voorwielaandrijving) maar uiteindelijk heeft hij het LSD uit de vooras weer verwijderd. Het reed toch niet zo lekker op de weg.
Groet,
Erik.
aanvulling: het betrof een lsd met frictieplaten, merk? Wel heeft hij nog een of twee frictieplaten verwijderd, maar dat was geen verbetering.
Defender Puma differentieel
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Defender Puma differentieel
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 04 Nov 2019, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Defender Puma differentieel
Heb ooit een Detroit lsd in de vooras van de 110 gehad...., en snel weer verwijderd. Rijdt voor geen meter.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender Puma differentieel
Tja, je hebt bij de vooras (net als bij de achteras) bij een scherpe bocht al een serieus weglengteverschil tussen het buiten- en binnen-wiel, daarnaast heb je voor omdat de voorwielen de eerste dwarse kracht te verwerken krijgen eerder (kortstondig) grip-verlies, dus heb je denkelijk eerder ingrijpen van de zelfdenkende LSD.
Daarnaast is een LSD-ingreep vóór veel merkbaarder in het stuur ... achter zorgt het voor een beperkte "onwilligheid", vóór verandert in een klap het stuurgedrag zodra de LSD zich "ermee bemoeit".
Dus denkelijk is een LSD in de vooras een gevalletje van "Beter van niet".
En ... een LSD in een niet-lockable tussenbak (als dat maar zo kan) lijkt mij een goede optie te zijn.
Maar een lockable 2º hands wissel-tussenbak is wellicht goedkoper.
Groeten MarcS
Daarnaast is een LSD-ingreep vóór veel merkbaarder in het stuur ... achter zorgt het voor een beperkte "onwilligheid", vóór verandert in een klap het stuurgedrag zodra de LSD zich "ermee bemoeit".
Dus denkelijk is een LSD in de vooras een gevalletje van "Beter van niet".
En ... een LSD in een niet-lockable tussenbak (als dat maar zo kan) lijkt mij een goede optie te zijn.
Maar een lockable 2º hands wissel-tussenbak is wellicht goedkoper.
Groeten MarcS
Re: Defender Puma differentieel
Dat zijn reacties waar ik niks aan heb. Een versnellingsbak kan ook fijn of kut zijn want alle versnellingsbakken zijn gelijk
Wat een kul. In de achteras is een Detroit al niet vergelijkbaar met de Ashcroft variant......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- JoostKenya
- Berichten: 619
- Lid geworden op: 14 Jun 2009, 09:41
- Contact:
Re: Defender Puma differentieel
Ik heb in onze rally raid auto een KAM LSD in de voor- en achteras en een Ashcroft Torsen diff in de tussenbak en bij normaal rijden merk ik er niets van. Maar een KAM diff werkt anders dan een Ashcroft Torsen diff.
Zelf heb ik alleen ervaring met de Ashcroft ATB in de achteras
Maar zie hier een positieve review over een Ashcroft LSD in de vooras:
https://www.defender2.net/forum/topic13 ... hcroft+lsd
Zelf heb ik alleen ervaring met de Ashcroft ATB in de achteras
Maar zie hier een positieve review over een Ashcroft LSD in de vooras:
https://www.defender2.net/forum/topic13 ... hcroft+lsd
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Defender Puma differentieel
JoostKenya schreef:Ik heb in onze rally raid auto een KAM LSD in de voor- en achteras en een Ashcroft Torsen diff in de tussenbak en bij normaal rijden merk ik er niets van. Maar een KAM diff werkt anders dan een Ashcroft Torsen diff.
Zelf heb ik alleen ervaring met de Ashcroft ATB in de achteras
Maar zie hier een positieve review over een Ashcroft LSD in de vooras:
https://www.defender2.net/forum/topic13 ... hcroft+lsd
Als je dit leest dan word je bijna hebberig.
Afgezien van het kostenplaatje en het gedoe ben ik overigens nu nog iets meer overtuigd van de optie Ashcroft LSD in de achteras en in de tussenbak.
In de limiet, hevig cross-axeled, heb je dan (al je dat hebt) met Diff-Lock een acceptabel restant tractie op één achterwiel, zonder Diff-Lock heb je tweemaal de "limited-slip" vermogensverdeling en wellicht wat te weinig tractie. Bij de vooras krijgt in beide gevallen de ABS/ETC wat meer werk, en dat geeft op z'n minst nog een beetje extra tractie vóór.
Maar goed mijn "voorkeur" is wellicht wat sterker gekleurd door mijn sneeuw-ervaringen, en de sneeuw staat tractie op de tweede plaats, de controle over het voertuig helling af is dan belangrijker. Met grove banden en grof geweld kom je bijna altijd wel boven ... maar moeten wachten tot de sneeuw gedooid is om veilig weer beneden te komen is best onhandig.
Groeten MarcS
Re: Defender Puma differentieel
JoostKenya schreef:Ik heb in onze rally raid auto een KAM LSD in de voor- en achteras en een Ashcroft Torsen diff in de tussenbak en bij normaal rijden merk ik er niets van. Maar een KAM diff werkt anders dan een Ashcroft Torsen diff.
Zelf heb ik alleen ervaring met de Ashcroft ATB in de achteras
Maar zie hier een positieve review over een Ashcroft LSD in de vooras:
https://www.defender2.net/forum/topic13 ... hcroft+lsd
Dank je Joost, ik ga hem gewoon monteren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Defender Puma differentieel
Edward (en de anderen
),
Ik kan het vooralsnog alleen maar aanraden en sluit mij aan bij de ervaringen beschreven op Defender2.net
met een ATB voor en achter.
Zo'n ATB is ook niet te vergelijken met een locker of zelfs een frictieplaten lsd: Het aandrijfmoment wordt heel geleidelijk verdeeld over de wielen. Een (un)locker is daarmee niet te vergelijken en ook een frictieplaten lsd is minder verfijnd naar mijn idee.
- Fijne rechtuit stabiliteit (ook bij remmen zolang de koppeling nog niet is ingetrapt!)
- Minder ingrijpen TCS en ABS
- Betere return to centre na een bocht (ik weet niet of dit voor een 90 te veel van het goede zou zijn, de 110 reageert er heerlijk op)
- Deze winter de eerste ervaringen in sneeuw, ik verwacht eigenlijk geen grote negatieve invloed. Ik hou rekening met licht ander weggedrag bij vrolijk rondglijden op de limiet, maar maak me daarover vooralsnog geen grote zorgen (ik rij meestal heel gezapig).
Ik denk er sterk over om ook het middendiff te voorzien van een atb als ik toch de tussenbak een keer los heb om wat driveline-slop aan te pakken.
Groet!
Sven
Ik kan het vooralsnog alleen maar aanraden en sluit mij aan bij de ervaringen beschreven op Defender2.net
Zo'n ATB is ook niet te vergelijken met een locker of zelfs een frictieplaten lsd: Het aandrijfmoment wordt heel geleidelijk verdeeld over de wielen. Een (un)locker is daarmee niet te vergelijken en ook een frictieplaten lsd is minder verfijnd naar mijn idee.
- Fijne rechtuit stabiliteit (ook bij remmen zolang de koppeling nog niet is ingetrapt!)
- Minder ingrijpen TCS en ABS
- Betere return to centre na een bocht (ik weet niet of dit voor een 90 te veel van het goede zou zijn, de 110 reageert er heerlijk op)
- Deze winter de eerste ervaringen in sneeuw, ik verwacht eigenlijk geen grote negatieve invloed. Ik hou rekening met licht ander weggedrag bij vrolijk rondglijden op de limiet, maar maak me daarover vooralsnog geen grote zorgen (ik rij meestal heel gezapig).
Ik denk er sterk over om ook het middendiff te voorzien van een atb als ik toch de tussenbak een keer los heb om wat driveline-slop aan te pakken.
Groet!
Sven
Re: Defender Puma differentieel
Thanks! Ik ben om en ga hem monteren!
Voor het leuke ga ik dan eerst eens een tijdje rijden met de huidige tussenbak zonder diff lock. Dan kijk ik daarna wel of ik de gereviseerde die ik heb mét diff lock monteer of dat ik daar toch ook een LSD indruk. (Dat ik eigenlijk te lui ben om de tussenbak te wisselen heeft er uiteraard niets mee van doen......)
Voor het leuke ga ik dan eerst eens een tijdje rijden met de huidige tussenbak zonder diff lock. Dan kijk ik daarna wel of ik de gereviseerde die ik heb mét diff lock monteer of dat ik daar toch ook een LSD indruk. (Dat ik eigenlijk te lui ben om de tussenbak te wisselen heeft er uiteraard niets mee van doen......)
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Defender Puma differentieel
Ha Edward,
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ga je alleen een atb voorin stoppen, of ook achterin?
Als je er eentje in het middendiiff stopt moet je dat zeker terugkoppelen.... Dat gaat bij mij nog wel ff duren
Sven
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ga je alleen een atb voorin stoppen, of ook achterin?
Als je er eentje in het middendiiff stopt moet je dat zeker terugkoppelen.... Dat gaat bij mij nog wel ff duren
Sven
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten