Wie helpt mij op weg?!
Ik ben momenteel op reis met mijn 110 TD5 uit 2006.
De problemen begonnen als volgt;
Ik reed over een zandweg met hobbels. Niet eens zwaar off road en gewoon 2wd.
Op een gegeven moment sprongen beide gele lampen aan (ABS en TC).
Ik kwam binnen 1 km aan op mijn bestemming. Heb de wielen geinspecteerd en geen problemen gezien. Naar wat ik kon ontdekken zijn ook de sensoren in tact.
Enfin.
Na paar dagen weer de auto gestart en na een korte periode doven beide lampen om vervolgens over dezelfde hobbelweg weer aan te schieten.
Een stuk mee gereden 100km op asfalt en toen sprong de rode lamp naast de beide symbolen aan. Met het uitroepteken (handremlampje).
Op dat moment had ik mijn verlichting aan en een telefoonoplader. Ik heb het voertuig stilgezet en het contact uitgeschakeld.
Rond de auto gekeken en toen ik vervolgens wilde starten was de startaccu leeg.
Ik heb zowel een startaccu (motoraccu) als een huishoud accu waar alleen zaken op draaien als ik stil sta zoals een lamp of een ander 12v item.
Ik heb de auto kunnen starten met behulp van deze 2e accu.
In de afgelopen dagen heb ik meermaal deze problemen ondervonden. De gele lampjes springen aan als ik bijvoorbeeld door een kuil rijdt (vanaf het moment dat de voorste banden de ‘tik’ opvangen). En na een korte periode schiet ook de rode lamp aan en vervolgens een lege accu.
Maar nu om het lastiger te maken (of juist simpeler voor de kenners).
Ik reed vandaag een lang stuk over perfect asfalt. Geen hobbels geen kuilen.
Airco stond aan en verlichting. Na een tijd sprongen alle drie de lampen tegelijk aan. Wederom voertuig uitgeschakeld en wederom een lege startaccu.
Wie o wie ziet kansen. Is het een geschakeld probleem? Twee separate problemen?
Accu problemen en/of ABS/TC
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Accu problemen en/of ABS/TC
Dag "Granny",
Laadt de accu eens heel goed op - liefst gedurende een langere periode met een wat slimmere lader/druppellader - en volg daarna het verloop van de boordspanning. Met een draaiende motor zie je het liefst een klemspanning die tot 14,4 oploopt bij een geheel volle accu.
Wellicht is het de accu, en/of de accu in combinatie met de dynamo. Laad je de accu op met de dynamo, reken dan met minstens een halve dag (en dan nog is ie nog niet echt vol) ... gewoon een blokje om is echt niet genoeg.
Het ABS/ETC-systeem houdt in ieder geval niet van een "vermoeide" accu (althans, bij een Disco werd al meermaals het optreden van verschillende lichtjes gemeld in combinatie met een zwakke accu).
Groeten MarcS
PS Bij een Defender is 2WD bepaald niet "gewoon".
Laadt de accu eens heel goed op - liefst gedurende een langere periode met een wat slimmere lader/druppellader - en volg daarna het verloop van de boordspanning. Met een draaiende motor zie je het liefst een klemspanning die tot 14,4 oploopt bij een geheel volle accu.
Wellicht is het de accu, en/of de accu in combinatie met de dynamo. Laad je de accu op met de dynamo, reken dan met minstens een halve dag (en dan nog is ie nog niet echt vol) ... gewoon een blokje om is echt niet genoeg.
Het ABS/ETC-systeem houdt in ieder geval niet van een "vermoeide" accu (althans, bij een Disco werd al meermaals het optreden van verschillende lichtjes gemeld in combinatie met een zwakke accu).
Groeten MarcS
PS Bij een Defender is 2WD bepaald niet "gewoon".
Re: Accu problemen en/of ABS/TC
Landmarcs schreef:althans, bij een Disco werd al meermaals het optreden van verschillende lichtjes gemeld in combinatie met een zwakke accu)[/size].
Groeten MarcS
Met een zwakke accu heb ik bij een D2 nog nooit iets gemerkt van de ABS. De automaat ECU heeft een hekel aan een te lage spanning, de automaat gaat dan heel lomp schakelen.
Maar de ABS blijft het gewoon prima doen. Ik kan de link tussen ABS en een lege accu niet echt leggen.......
Maar stap 1 is de boel een keer uitlezen of er foutmeldingen mbt de ABS zijn.
Stap 2 is gewoon de accu testen en evt vervangen.
Stap 3 is de laadstroom controleren en stap 4 is alle ABS sensoren een keer echt goed te checken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Accu problemen en/of ABS/TC
Edward schreef:.....
Met een zwakke accu heb ik bij een D2 nog nooit iets gemerkt van de ABS.
Ahh ... dan was het wellicht de Disco 3 die slecht tegen een zwakke accu kan.
Overigens gaan bij een Defender als de boordspanning te ver inzakt allerlei lichtjes branden (en daarna gaan ze schemeren en weer uit).
Die steeds weer lege accu blijft raar ... dat lijkt mij eigenlijk stap één, ook als er verder iets mis is met de ABS of ABS-sensoren.
Verder zou ik ook graag weten of de dynamo wel z'n werk goed doet.
Verder is uitlezen natuurlijk de route om er achter te komen waarom de ABS-lichtjes aan gaan.
Groeten MarcS
Re: Accu problemen en/of ABS/TC
Ik lees eigenlijk ook niet dat hij de accu weer oplaad, oververhit massa contact?
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Re: Accu problemen en/of ABS/TC
Is de accu ook daadwerkelijk leeg ? Dus heb je de voltage gemeten van de accu toen hij niet meer wou starten ?
Heb je alle accuklemmen gecheckt of deze goed vastzitten ?
Is er geen plusdraad met een kapotte mantel waardoor hij kortsluiting maakt (denk aan de drempels/kuilen)
Heb je alle accuklemmen gecheckt of deze goed vastzitten ?
Is er geen plusdraad met een kapotte mantel waardoor hij kortsluiting maakt (denk aan de drempels/kuilen)
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Accu problemen en/of ABS/TC
Duidelijk is dat er nog een en ander onduidelijk is.
Het accu-probleem is gek. Een kortsluiting kan maar dan moet er ergens iets goed heet worden, want door een hobbel-kortsluitcontact de accu leeg-trekken kan redelijkerwijze alleen bij een heel grote stroom.
Een slechte massa zou ook kunnen, wellicht is er dan zelfs een correlatie tussen dit probleem en het overige gedoe.
Een slechte massa geeft vaker rare "retour-stromen" en daarmee vreemde effecten.
En dus zoals Ron opmerkt:
We weten ook niet of en hoe de accu tussentijds weer opgeladen is, en hoe het sowieso staat met de boord-, klem- en poolspanning.
Ik heb een goedkoop Chinees voltmetertje in de sigaretten-aansteker, een zinloos attribuut zolang alles goed is, maar ook een handige controle-mogelijkheid van de boordspanning (waarmee je in ieder geval een zekere waarschuwing krijgt ... immers als de boordspanning laag is, of ineens laag wordt weet je dat er iets "gebeurt" en/of echt mis is).
Groeten MarcS
Het accu-probleem is gek. Een kortsluiting kan maar dan moet er ergens iets goed heet worden, want door een hobbel-kortsluitcontact de accu leeg-trekken kan redelijkerwijze alleen bij een heel grote stroom.
Een slechte massa zou ook kunnen, wellicht is er dan zelfs een correlatie tussen dit probleem en het overige gedoe.
Een slechte massa geeft vaker rare "retour-stromen" en daarmee vreemde effecten.
En dus zoals Ron opmerkt:
We weten ook niet of en hoe de accu tussentijds weer opgeladen is, en hoe het sowieso staat met de boord-, klem- en poolspanning.
Ik heb een goedkoop Chinees voltmetertje in de sigaretten-aansteker, een zinloos attribuut zolang alles goed is, maar ook een handige controle-mogelijkheid van de boordspanning (waarmee je in ieder geval een zekere waarschuwing krijgt ... immers als de boordspanning laag is, of ineens laag wordt weet je dat er iets "gebeurt" en/of echt mis is).
Groeten MarcS
Re: Accu problemen en/of ABS/TC
Ik ga voor een massa probleem.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Accu problemen en/of ABS/TC
deusjevo schreef:Ik ga voor een massa probleem.
En anders wel ... een problemen massa.
Groeten MarcS
Re: Accu problemen en/of ABS/TC
Landmarcs schreef:deusjevo schreef:Ik ga voor een massa probleem.
En anders wel ... een problemen massa.
Groeten MarcS
Jullie zijn raarrrrr! Ik ga voor een probleemloze auto
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten