Winterbanden 16” Range Rover Classic

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
deusjevo

Re: Winterbanden 16” Range Rover Classic

Berichtdoor deusjevo » 22 Sep 2019, 13:22

deusjevo schreef:
Mocht iemand trouwens een Jip en Janneke overzicht hebben met de diverse rijstanden en wanneer wel en vooral wanneer niet gebruiken dan hou ik mij aanbevolen.

Landmarcs en RaRo74, willen jullie een poging doen?

Heb YouTube ook al wat doorgespit maar kom er nog niet helemaal uit.

Als de omstandigheden in de sneeuw met een RRC te moeilijk worden voor de 4WD, schakel je dan bijvoorbeeld gelijk naar Diff-lock of schakel je dan eerst naar low gear?

Ik ben echt dummie en heb alleen ervaring met voor- en achterwiel aandrijvers, niet alle 4 wielen tegelijk.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 13:26

Zie hier een scan uit:

"The Land Rover Experience - a user's guide to four-wheel driving" by Tom Sherppard - published by Land Rover - 2º edition 1994

Snow-Chains1.jpg

Snow-Chains2.jpg

Samengevat: indien nodig bij voorkeur 4 kettingen, zo niet dan vóór en beter normale bandenspanning.
NB Normale bandenspanning "bijt" beter, net zo als smallere winterbanden eerste keus zijn.
Toentertijd, in 1994, waren er overigens weinig tot geen behoorlijke winterbanden te koop voor de 4x4.

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 22 Sep 2019, 13:43

Dus eerst low-gear begrijp ik en dan evt diff-lock?

Ook hebben ze het over in ieder geval kettingen op de VOORwielen in tegenstelling tot mijn oudere boekje waarin ze het aanraden op de ACHTERwielen.
Voortschrijdend inzicht of zitten er significante technische verschillen tussen de bouwjaren?

Op de voorwielen lijkt mij trouwens ook veel logischer dan alleen op de achterwielen, vooral wat betreft remmen kom je veel beter weg.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 14:08

deusjevo schreef:Dus eerst low-gear begrijp ik en dan evt diff-lock?

Ook hebben ze het over in ieder geval kettingen op de VOORwielen in tegenstelling tot mijn oudere boekje waarin ze het aanraden op de ACHTERwielen.
Voortschrijdend inzicht of zitten er significante technische verschillen tussen de bouwjaren?

Op de voorwielen lijkt mij trouwens ook veel logischer dan alleen op de achterwielen, vooral wat betreft remmen kom je veel beter weg.

Die voorwiel-angst is vlgs mij ingegeven door twee zaken:
  1º - de traditionele sneeuwkettingen die mogelijk ruzie maken met remleidingen etc.
  2º - de misvatting dat je met kettingen achter een soort anker hebt waarmee je rechtuit remt

Qua low en diff-lock:
Beide kan je toepassen, en afhankelijk van de situatie.
Low geeft meer koppel en dus risico op doorslippen, maar soms is low weer handig omdat je bij lagere snelheden meer versnellingskeuze hebt.
Diff-Lock gebruik ik vaak, maar dan met name op de meer recht-uit gaande weg. Een haarspeld-bocht met Diff-Lock is "interessant" ... de starre koppeling maakt dat de auto om te beginnen rechtuit wil, en ga ie de bocht om dan duwen de achterwielen de auto ineens ook echt om de bocht ... dat is bepaald niet makkelijk en voorspelbaar (eventueel wel leuk als je alle ruimte hebt en eens wilt voelen hoe het allemaal voelt).
DiifLock is wel weer heel verstandig als je helling af gaat en de weg partieel glibberig verijsd is, je heb met DiffLock dan langer op de een of andere as grip en daarmee de auto onder controle. Rijd je met een open midden-differentieel naar beneden en rem je op de motor dan is één wiel zonder grip al genoeg om het motor-rem-vermogen te verliezen. Omhoog is het makkelijker, omhoog kom je desnoods gewoon tot stilstand.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Sep 2019, 15:41

Low zou ik in sneeuw niet zomaar gebruiken. Zeker niet op de normale besneeuwde weg of berghelling en dat is overbodig.

Mijn RRC is uitgevoerd met een Borg Warner tussenbak wat dus betekend dat deze automatisch de differentiëlen locked wanneer het echt pas nodig is en automatische weer unlocked wanneer het niet meer nodig is.
Fantastische systeem wat erg goed werkt en ik kom er verder mee in het terrein dan andere vergelijkbare voertuigen. Waarom? Wanneer je bv een steile modder helling neemt maak je op voorhand de keuze de diffs te locken of niet. Het gehele terrein gelocked rijden kan natuurlijk ook en zolang onverhard geen probleem.
Bij mij helpt vaak merkbaar net dat extra beetje wanneer de tussenbak automatisch locked tijdens het rijden om toch ergens boven te komen. Dus precies op het juiste moment de juiste hoeveelheid grip.
Wat de keuze van Land Rover is geweest om op een gegeven moment de RRC's uit te voeren met de Borg Warner weet ik niet maar waarschijnlijk gebruikersgemak. De gebruiker hoeft niet na te denken wanneer iets in te schakelen maar nog belangrijder de diff lock uit te schakelen aangezien dat zeer onplezierig rijdt op verharde weg met uiteindelijk kostbare schade als gevolg.
Ze zijn er in ieder geval mee doorgaan bij de gehele motorlijn van de Range Rover Series II.

Toen ik de RRC net had bleef de Borg Warner af en toe hangen en duurde het lang voordat deze op de verharde weg uitschakelde. Wat bleek, de vorige eigenaar had er verkeerde olie in laten gooien wat een veel gemaakt fout is door de Land Rover dealer. Er hoort namelijk ATF automatenbakolie in.
Na het door mij verversen nooit meer problemen mee gehad ik rijd er al vele en vele jaren mee rond.

Wie de Borg Warner niet kent uit eigen ervaring zal altijd aangeven deze niet te willen om zelf de controle er over te willen hebben. En als je dan niet weet wanneer wel en niet de diffs te locken maak je dus al snel een denkfout :lol:

Bij sneeuw of ijzel is het altijd leuk rijden en een hobby om de Borg Warner aan de gang te krijgen. Mooie ervaring wanneer je doelbewust in een bocht probeert uit te breken of te slippen. Je merkt direct wanneer deze ingrijpt en de grip verbeterd.
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 22 Sep 2019, 15:52

Geen idee of er bij mij een Borg Warner tussenbak in zit.

Ik denk het niet omdat we met proefrijden de diff-lock manueel met pookje in en uitgeschakeld hebben en dat kan bij jou dus niet meer?

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Sep 2019, 16:14

Dan heb je geen Borg Warner tussenbak.
Waarschijnlijk heb je een R380 versnellingsbak maar het is zeker dat je een LT230 tussenbak hebt.

Bij mij is die inderdaad niet aanwezig. Uiteraard wel de high en low pook.
RaRo74
Afbeelding

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Sep 2019, 16:26

RaRo74 schreef:Low zou ik in sneeuw niet zomaar gebruiken. Zeker niet op de normale besneeuwde weg of berghelling en dat is overbodig.

Mijn RRC is uitgevoerd met een Borg Warner tussenbak wat dus betekend dat deze automatisch de differentiëlen locked wanneer het echt pas nodig is en automatische weer unlocked wanneer het niet meer nodig is.
..... .

Ieder voordeel hep se nadeel. De Borg Warner schakelt automatisch (alleen) het midden-differenieel, dat is mooi, maar soms ook aan de late kant, nl pas als er een te groot wielslip-moment is tussen voor en achter. Zelf kiezen heeft ook nadelen, als je alle aandacht bij de weg en het sturen hebt ga je niet ook het DiffLock schakelen, en je kan ook te laat zijn, op die momenten dat de Borg-Warner al voor je zou schakelen, voordeel van zelf kiezen is het vooraf alvast "locken" en bij een scherpe bocht tijdelijk even "unlocken".

En dan "Low".   Rijd je een steilere helling op dan is "Low" misschien nog niet noodzakelijk vanwege die helling, maar wel handig omdat in low de stappen tussen de verschillende versnellingen veel kleiner zijn, je kan dus makkelijker in een passende versnelling rijden, omlaag is het nog veel handiger je kan dan makkelijker snelheid en motor-remvermogen bij elkaar vinden. Dus zowel omhoog als omlaag - zeker omlaag - rijdt het prettiger als je met 2-3-4-5 kan "spelen" waar je anders alleen 1 en 2 (en eventueel 3) hebt.
Je moet overigens bij echt ernstige gladheid ten allen tijde met een fluweel pootje het gas bedienen (en de rem nog voorzichtiger): gaat die twee ton glijden in plaats van rijden dan heb je een probleem, vooral omdat je als je eenmaal glijdt ook het moment dat je ineens wel weer grip krijgt moet vrezen.

Groeten MarcS

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 22 Sep 2019, 16:48

RaRo74 schreef:Wie de Borg Warner niet kent uit eigen ervaring zal altijd aangeven deze niet te willen om zelf de controle er over te willen hebben.

Voor mij heeft de Borg Warner alleen maar voordelen. Geen nadelen :D

Bij normaal openbaar weggebruik ook al ligt er sneeuw ga je zelden tot nooit naar low. Nagenoeg altijd high.
Want denk er aan, deze wegen zijn gemaakt voor iedere reguliere 2 wiel aangedreven auto die geen high of low kent.
Uiteraard gebruik je bij heel stijl low als je het hebt aangezien je er de voordelen van kent. 2 wiel aangedreven voertuigen komen dan alleen met een aanloop boven, wij stationair :lol:
Onlangs een nagenoeg nieuwe huur Polo in Portugal ongewild misbruikt in de bergen van Portugal. Op de snelweg prima maar richting de bergdorpen zonder aanloop bijna niet te doen en dan nog met heel veel moeite boven komen. Naar beneden ging uitstekend, in zijn één, remmen spreekwoordelijk roodgloeiend :lol: :lol: :lol:

Besneeuwde of bemodderde bergpaden is iets heel anders. Dan ga je blij zijn met high/low.
RaRo74
Afbeelding

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 23 Sep 2019, 12:14

Vraag 1: Past de bandenmaat 285/75 R16 onder de RRC?
Vraag 2: Past een Land Rover Defender 90 velg onder een RRC?

Ben wat 2e hands velgen banden aan het bekijken namelijk

Terug naar “Techniek”