RaRo74 schreef:...
Echter bij 2 / 2.5 profiel gingen ze hard achteruit qua grip. Bij droog weer ging het nog wel maar bij een beetje vochtig wegdek glibberde je al snel over de weg. Tijdig vervangen is sowieso altijd het advies en niet wachten tot je op het minimum van 1.6 zit.
In bijv. Zweden geldt Nokian als "DE norm"
(ook al rijden ze daar gewoonlijk met spijkerbanden, en dan is ongeveer iedere band goed genoeg).
Ik heb 's winters Nokian Hakkapeliitta LT2 - dus echte winterbanden - onder de Defender en dus de ervaring dat je werkelijk nog kan rijden waar je op goede bergschoenen niet overeind blijft.
Maar goed: Echter echte winterbanden zijn zachter, slijten wat vlotter - zeker als het ineens wel + 20 is, en ze zijn bij zomerse temperaturen te zacht, de remweg wordt langer omdat het rubber te weinig weerstand biedt. Maar goed, een paar maanden zijn ze wel goed, en in die tijd slijten de zomerse banden niet.
Qua profieldiepte: vlgs de regels zijn de "op" bij 4 mm, wat mij betreft zijn AT banden bij ongeveer 3 mm "op" en .... mijn winterbanden gaan in de aanbieding voordat ze vlgs de regels "op" zijn < ze zijn dan nog goed voor wie ermee op wintersport wil >.
Zolang je op gewoon bereden wegen blijft is 4 mm winterband-profiel nog ruim genoeg !
Ik heb de winterbanden om wegen te rijden die
niet geschoven worden en waar - dat is het lastigste - soms gereden wordt door voertuigen die nogal slordige sporen achterlaten (voor door onkunde of voor de pret), en waar de sneeuw soms kniediep of hoger ligt.
Rijd je alleen behandelde wegen dan moet je met een 4x4 en jaarrond-banden eigenlijk alleen bang zijn voor verijsde wegen.
Groeten MarcS