Ombouw 2.5NA naar 300TDI

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Paul Alberti
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 Sep 2019, 16:23

Ombouw 2.5NA naar 300TDI

Berichtdoor Paul Alberti » 11 Sep 2019, 16:37

Hoi,

Ik ben in het bezit van een Ninety uit 1984 met 2.5NA Diesel (de originele raamsticker met "de nieuwe land rover Ninety" zit er nog op :D ). Vanwege het gebrek aan vermogen en het feit dat deze motor zijn beste tijd gehad heeft wil ik deze vervangen door een 300TDI.

Op zich is er genoeg geschreven over deze ombouw en is het meeste dat gedaan moet worden op internet terug te lezen.

Alleen een vraag blijft voor mij onbeantwoord. Wat te doen met de uitlaat. Is het mogelijk gewoon een 300tdi downpipe te bestellen en de rest van de 2.5NA uitlaat hierop aan te passen, of kan ik beter bij Steve Parker een complete uitlaat bestellen voor de ombouw?

Op zich is een nieuwe uitlaat niet heel duur, maar de huidige uitlaat is ook niet al te oud, dus eerst deze gebruiken en als de gaten erin beginnen te vallen deze vervangen door een 300 tdi uitlaat zou financieel de gewenste optie zijn.

Wie heeft ervaring hierin?

Groeten,

Paul

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Ombouw 2.5NA naar 300TDI

Berichtdoor Landmarcs » 11 Sep 2019, 22:10

Dag Paul,

Ik weet niet hoe het bij de 300Tdi zit, maar van de Td5 weet ik dat de uitlaat-diameter groter is.
Bij een turbo-diesel wil je een minimale uitlaat-tegendruk, de uitlaatgassen drijven de turbo aan en dat gaat het beste bij zo min mogelijk tegendruk in het uitlaatsysteem.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Ombouw 2.5NA naar 300TDI

Berichtdoor Erik Peters » 11 Sep 2019, 23:33

De uitlaatdiameter van mijn Td5 is groter dan die van mijn 300 Tdi, maar of de uitlaatdiameter van de 300 Tdi groter is dan die van de 110 diesel (uit 1984) die ik gehad heb weet ik niet. Het zou het geval kunnen zijn. Ik heb de 2,5 D destijds vervangen voor een 2,5 TD, maar de uitlaat heb ik toen gewoon laten zitten.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Ombouw 2.5NA naar 300TDI

Berichtdoor Landmarcs » 12 Sep 2019, 00:30

Erik Peters schreef:De uitlaatdiameter van mijn Td5 is groter dan die van mijn 300 Tdi, maar of de uitlaatdiameter van de 300 Tdi groter is dan die van de 110 diesel (uit 1984) die ik gehad heb weet ik niet. Het zou het geval kunnen zijn. Ik heb de 2,5 D destijds vervangen voor een 2,5 TD, maar de uitlaat heb ik toen gewoon laten zitten.


Ik lees elders dat op papier de 300Tdi en de Td5 een 2.5 inch diameter uitlaat zouden hebben, maar dat alleen bij de Td5 die 2.5 inch ook 63 mm is (en bij de 300Tdi minder :? ).

Groeten MarcS

tim
Berichten: 2024
Lid geworden op: 07 Mar 2010, 11:27
Locatie: Gouda

Re: Ombouw 2.5NA naar 300TDI

Berichtdoor tim » 12 Sep 2019, 20:34

Je hebt inderdaad een diameterverschil zoals Marc al aangaf.
Volgens mij: een 200 tdi en ik meen ook de oude 2.5 td hebben 60 mm diameter, versus 55 mm voor het oude 2.5 NA blok.
Ik ga ervan uit dat het 300 tdi blok minimaal dezelfde diameter heeft als het 200 tdi blok.
De standaard TD5 diameter gaat dacht ik inderdaad naar de 65 mm
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten