Welke vervangende deuren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Jankouwenberg

Welke vervangende deuren

Berichtdoor Jankouwenberg » 02 Sep 2019, 14:58

Hallo mede rovers

Met een mogelijke harde Brexit in aantocht zit ik nog even te kijken wat er zoal aan groot onderhoud aan zit te komen bij mijn 2001 defender 110 TD5

Mijn grootste ergernis (lees dat niet verkeerd deze auto maakt mij en mijn gezin vooral heel blij) op dit moment is de conditie van de deuren. Het zijn stalen deurframes met alu beplating en zoals bij veel van deze deuren is de onderkant aan het oplossen en zit de beplating onder de deuken.

Ik twijfel tussen het bestellen van puma deuren bij de dealer in NL of het bestellen van gegalvaniseerde stalen deuren (niet puma) bij https://www.sp-4x4.com/DEFENDER_REAR_DOORS_s/107.htm

De kosten zijn ongeveer gelijk €550,- per kale deur

nadeel van de puma deur is dat ik niet weet hoeveel onderdelen van mijn oude deur passingsproblemen geven.

Wat zouden jullie doen?

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

OttoVink

Re: Welke vervangende deuren

Berichtdoor OttoVink » 02 Sep 2019, 17:11

Het past allebei. bij de puma deuren moet je de interieurs iets verzagen en sluiten ze minder mooi aan in achterkant deur(zie je nauwelijks).
volgens mij zijn de puma deuren echter electrolytisch verzinkt(gelijk aan bouten en moeren) , terwijl de deur frames van sp4x4 volbad verzinkt zijn.
Heb ze allebei gebruikt, de tijd zal het leren.

Kees van der Velde

Berichtdoor Kees van der Velde » 02 Sep 2019, 19:23

Bijzonder, ik heb ook een TD5 van 2001 en denk al een tijdje exact hetzelfde; moet ik vóór de Brexit; vanwege relatief gunstige wisselkoers kopen of erna; omdat de handel dan helemaal instort?

Bij mij zijn vooral de portieren van de 2e zitrij en de achterdeur kandidaat. De voorportieren gaan eigenlijk nog prima. Toch denk ik aan alle deuren vervangen om er in één keer af te zijn.

Ik heb kleine voorkeur voor de deuren van sp-4x4 omdat deze hetzelfde uiterlijk hebben als de pre-2005 deuren; oa. met de 'verstek-lasverbinding' aan de bovenkant van het raamframe, in plaats van de ronding van de nieuwere deuren. Dan hou je het -op het zicht- nog net wat origineler dan als je puma-deuren gebruikt.

Alleen vraag ik mij af: "Hoe krijg je die deuren netjes vanuit Liverpool hier?" Heb je daar toevallig een (kosteneffectieve) oplossing voor bedacht/gevonden?
Defender 110 td5 2001

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 02 Sep 2019, 19:49

Sturen ze op. Wordt wel kort dag ivm brexit. reken bij een harde brexit maar op 20% invoerrechten eroverheen als het tegen zit. Maar dat zal als je in nederland koopt ook wel gaan gelden.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 02 Sep 2019, 19:59

O ja, bij de puma deuren 2e rij zitten de rails voor de deurhouders er niet in. die moet je uit de oude deuren slijpen en erin maken. oude deuren niet wegdoen voor je klaar bent.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Sep 2019, 20:04

Kees van der Velde schreef:....

Ik heb kleine voorkeur voor de deuren van sp-4x4 omdat deze hetzelfde uiterlijk hebben als de pre-2005 deuren; oa. met de 'verstek-lasverbinding' aan de bovenkant van het raamframe, in plaats van de ronding van de nieuwere deuren. Dan hou je het -op het zicht- nog net wat origineler dan als je puma-deuren gebruikt.

Qua aanzicht is het verschil klein, je moet het weten anders zie je het niet.
Ik had een Td5 en heb nu een "Puma" ... en over de deuren kan ík niet treuren.

Qua stevigheid:
Ik ben (gelukkig) nog zonder ervaring maar ik vermoed dat de Puma-deuren meer weerstand bieden als de auto een keertje "rolt" of er anderszins onverwachte krachten op de deuren worden losgelaten.
Bedenk dat tot nu toe alle traditionele deuren vroeger of later last krijgen van "witte schimmel".

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 02 Sep 2019, 20:13

In de laatste td5's zaten al 'puma'' deuren.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 02 Sep 2019, 22:48

OttoVink schreef:In de laatste td5's zaten al 'puma'' deuren.

Yep, onze 110 en 130 hebben ze er in zitten (2006-2007). Puma deuren klinkt eigenlijk dus wel raar ;)

Groet Ron

Ps: ik persoonlijk zou voor de OE gaan
110-Td5 X-tech 2006

Jankouwenberg

Berichtdoor Jankouwenberg » 03 Sep 2019, 07:58

Dank voor jullie reacties

ik ga ze in GB bestellen is net wat goedkoper alles bij elkaar en inderdaad volledig verzinkt. Let wel dit zijn deuren zonder aluminium beplating alleen wel nog met gelaste stijlen. Dus OE met met mijn huidige deuren alleen minder deuk en roest gevoelig

Jan
Defender station 110 td5 2001 blauw wit dak
2cv Citroën 1983 blauw

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 03 Sep 2019, 11:20

Verstandige keuze denk ik. vergeet niet voordat je ze laat spuiten eerst de gaten uit te boren en waar van toepassing de schroefdraad uit te tappen. zitten vol met zink.

Terug naar “Techniek”