Range Rover Classic 3,5 V8 carb. loopt alleen op LPG

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Range Rover Classic 3,5 V8 carb. loopt alleen op LPG

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2019, 10:18

dyngo schreef:Verbruik tussen 1:4 en 1:5.
Typisch genoeg haalt de 4,6 motor altijd 1:5.
Mogelijk helpt de 5-bak, de 265/70 is een extra overdrive.

Tja, met LPG-prijzen in aangrenzend België van nog geen € 0,40 moet je op diesel 1:12 tot 1:15 verbeteren om (qua kilometer-brandstofkosten) concurrerend te zijn. Als je rustig en verstandig rijdt dan is 1:12 misschien nog haalbaar -- om dat jaarrond te halen moet je de nodige zelfbeheersing aan de dag leggen.

O ja, zijn de kilometer-tellers goed geijkt ? Enkele procenten teveel lijkt "niks" maar je ziet het (achter de komma) terug in de verbruikscijfers.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 02 Okt 2019, 14:39

Landmarcs schreef:
dyngo schreef:Verbruik tussen 1:4 en 1:5.
Typisch genoeg haalt de 4,6 motor altijd 1:5.
Mogelijk helpt de 5-bak, de 265/70 is een extra overdrive.

Tja, met LPG-prijzen in aangrenzend België van nog geen € 0,40 moet je op diesel 1:12 tot 1:15 verbeteren om (qua kilometer-brandstofkosten) concurrerend te zijn. Als je rustig en verstandig rijdt dan is 1:12 misschien nog haalbaar -- om dat jaarrond te halen moet je de nodige zelfbeheersing aan de dag leggen.

O ja, zijn de kilometer-tellers goed geijkt ? Enkele procenten teveel lijkt "niks" maar je ziet het (achter de komma) terug in de verbruikscijfers.

Groeten MarcS

Niet alleen het verbruik is relevant maar ook onderhoud en levensduur....... :roll:

We hebben al menige diesel naar de 7 ton gereden. Maar een V8 op lpg die bij 3 ton nog fatsoenlijk presteert is een stuk zeldzamer.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 02 Okt 2019, 14:45

Dat was ook een reden om uiteindelijk voor een diesel te gaan.

Is in tegenstelling tot LPG in elke plaats te verkrijgen, desnoods 5 liter slaolie bij een standvastige dorpswinkel.
Wellicht komt er nog wel een V8 naast de diesel maar eerst maar weer even centjes potten.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Okt 2019, 17:50

Edward schreef:
Landmarcs schreef:..... qua kilometer-brandstofkosten ....

Niet alleen het verbruik is relevant maar ook onderhoud en levensduur....... :roll:

We hebben al menige diesel naar de 7 ton gereden. Maar een V8 op lpg die bij 3 ton nog fatsoenlijk presteert is een stuk zeldzamer.

I know .... daarom stond er ook "qua kilometer-brandstofkosten.

LPG is ook niet overal zo goedkoop als bij "dyngo" om de hoek ... alleen al de omrijd-kilometers maken een LPG-er al minder aantrekkelijk.

De verwachtte levensduur, en ook de mindere onderhoudskosten, helpen de diesel dan nog verder over de streep.

Qua milieu-impact wordt de levensduur maar zelden meegeteld, of de levensduur wordt standaard op iets tussen 100.000 en 200.000 km gesteld.
Die 100.000 tot 200.000 km zou maar zo heel voorspellend kunnen zijn voor de nieuwste generatie ultra lichte en ultra zuinige benzinemotoren.
Als je die korte levensduur verrekent zijn die ultra zuinige motoren ineens lang niet meer zo zuinig.

Groeten MarcS

deusjevo

Berichtdoor deusjevo » 02 Okt 2019, 18:05

Volgens mij betaalde ik 2 jaar geleden tegen de 80 cent voor een liter LPG voor de CX.
Nu zag ik prijzen van 55 cent per liter bij dezelfde pomp, LPG is als enige brandstof goedkoper geworden geloof ik.
Zelfs in NL.
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

dyngo

Berichtdoor dyngo » 02 Okt 2019, 21:11

Over milieu praten.
En diesel rijden …
LPG verbrand tot CO2 en water. Verder nix.
Wel veel CO2 met een V8.
Vergeet niet dat voor de LPG een nuttig doel vond, die gewoon werd afgefakkeld in Algerije, etc.

Mijn eerste 83er RR had zeker 400.000 op de teller, ik heb daarvan 200.000 met trailer gereden.
Als grijs kenteken niet was afgeschaft reed ik er nog mee.
Heb in de tussentijd een paar 70ers in orde gemaakt, de 73er was de enige die direct de -weer- nieuwe regels door kon.
Die 73er heeft een gebruikte 3,9 motor met zeker 350.000 op te teller.
Met 4 bak, zonder stuurbekrachtiging, zonder luxe (een soort defender eigenlijk).
Die heeft inmiddels Berlijn, de Franse Alpen/ Pyreneën en Brexit (meerdere keren) gedaan.
Het zijn mijn autos voor alle dagen, en daarom rijden ze zo goed.

Terug naar “Techniek”