Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
kuyperh

Re: Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Berichtdoor kuyperh » 05 Okt 2019, 11:27

Terug naar het topic:
Als reeds gemeld door Landmarcs in een bovenstaand bericht bleek mijn 110 dus wel stabilisatorstangen te hebben, zowel voor als achter. Er was even intensief "PB' contact voor nodig om dit goed uit te wisselen maar vervolgens heb ik de stabilisatorstang achter losgenomen en zo'n 100 km proefgereden over bochtige wegen en ook snelweg.

Een spectaculaire verbetering in weggedrag!

Het uitbreken in bochten is voltooid verleden tijd, de waarschuwing van gillende achterbanden heb ik niet meer gehoord, kortom hij heeft nu een sterk verbeterd weggedrag en een veel betrouwbaarder wegligging gekregen. En -als gezegd door Landmarcs -ik blijk dus ook standaard gasdempers te hebben en standaard tweetraps veren, paars/bruin.

Inmiddels heb ik de hele constructie verwijderd (en die ga ik ook niet meer terugplaatsen!) en ben ik ruim 2000 km verder. Ik heb uitgebreid getest door bochten wat uitbundiger te nemen dan ik gewend ben en op de snelweg wat harder te rijden dan ik normaal doe. Hij beweegt prettiger en het stuurt betrouwbaarder.

Kortom, het is er een andere auto van geworden!

In feite is die stabilisatorstang dus een onding; hoogstens functioneel bij zware belading. Ik zie geen aanleiding om de stang voor los te nemen; die laat ik zitten.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2019, 16:38

kuyperh schreef:....
In feite is die stabilisatorstang dus een onding; hoogstens functioneel bij zware belading. Ik zie geen aanleiding om de stang voor los te nemen; die laat ik zitten.

Ik denk dat de stabilisatorstang vóór bij de "Puma" een nuttig ding is.
Het "Puma" motorblok is weliswaar iets lichter als de Td5 of Tdi maar het "Puma" motorblok hangt nogal hoog en omdat het slechts een compacte 4 cilinder is zit het nogal ver naar achter ... er past nog makkelijk een 5º en wellicht zelfs een 6º cilinder vóór.
De "Puma" heeft door de andere gewichtverdeling een wat nerveuzer karakter ... en dat compenseer je deels met iets meer onderstuur (met alleen de stabilisatorstang vóór heb je wat meer onderstuur, de auto wil wat meer rechtuit).

Groeten MarcS

PS   Ik zie nog aankomen dat de tweede-hands markt overstroomd wordt met achter-stabilisatorstangen.
      Voor wie zijn Defender heeft uitgerust met een zware daktent, of omgebouwd naar een "topzware" camper, zijn ze vast en zeker heel nuttig.
      Is de camper alleen "topzwaar" dan volstaan waarschijnlijk de standaard tweetrapsveren, is de camper een zwaargewicht dan wil je stuggere veren.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2020, 13:36

Dag Allemaal,

Inmiddels al weer ruim een jaar verder.
Ik ben nog steeds tevreden. De eerste tijd was er zo nu en dan nog een piep of knars, een en ander moet zich natuurlijk even zetten.
Verder - ook al wordt zoiets theoretisch niet onderbouwd - denk ik dat de veren zelf zich ook wat "zetten".

Afgelopen week reed ik bijv. niet ver van Verdun in de Maas-vallei over de landbouw-"wegen", dwz de marginaal verharde en door de jaren (en soms hoog water) gevormde "test-track". Waar je bij de oude set-up met standaardveren en voor en achter een stabilisatorstang een nogal hoekig veergedrag had waarbij de auto weinig vriendelijk de verschillende gaten en kuilen indook (denkelijk door de extra frictie van de achter stabilistorstang) was het nu meer een "Franse vering": de voortrein is wat meer bepalend, de achteras volgt vriendelijker verend.
Misschien geen record-houder als je (ten koste van alles en vooral comfort) voor de beste snelheid gaat, wel een record-houder wat betreft het comfort: het gedrag is voorspelbaar en ook rustig voor de lading achterin.
Op andere gewonere wegen incl de hobbelige (zowel geasfalteerd als ongeasfalteerd) is het comfort "gewoon", dwz iets beter als voorheen, bij ribbels en drempels geeft de achteras minder een dreun na.
En ... het iets meer onderstuur is iets waar je meer dan gemakkelijk aan went: ook dit maakt het rijden met de auto niet sneller maar wel comfortabeler.

O ja, wellicht slijten de voorbanden iets vlotter (en achter dus minder) ... opvallend is dit niet, dwz eigenlijk zie ik alleen maar dat achter gelijkmatiger slijt.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Nov 2023, 10:48

Inmiddels ben ik een kleine 5 jaar verder, dus kan ik bogen op een zekere ervaring.

Ik ben nog steeds zeer tevreden met de nieuwe vriendelijker vering. De ervaringen zijn door de combinatie van nogal warme winters en de corona-jaren vooral die met mijn huidige zomerbanden (Continental CrossContact AT).

Wat mij betreft rijdt het prettiger, de zachtere achterveren samen met géén stabilisatorstang achter geeft een vriendelijker vering: dwarze en schuine ribbels etc komen veel minder nadrukkelijk langs.   De auto heeft gemiddeld een wat prominenter onderstuur, en dat rijdt - voor iemand met jarenlang ervaring in Franse auto's - vertrouwder, en ook ontspannener.

In de praktijk rijd ik nu vlotter over de bochtige weg, vlgs sommigen als de brandweer op weg naar de brand, anderen zien er een motorrijder in.   Een bocht "loopt" gewoon wat gemakkelijker, met ietsje onderstuur heb ik meer voeling met die bocht, een beetje minder gas en de auto stuurt voorspelbaar de bocht in.   Alleen bij snellere bochtige afdalingen voel ik een nervositeit die maakt dat ik liever wat rustiger/beheerster afdaal, helling af heb je de helling tegen als je aan de grens van het mogelijke komt.  
Toch is het niet allemaal rozegeur en maneschijn:  Heb je wat minder grip en rijd je desondanks "als de brandweer" haarspelden omhoog dan kan het onderstuur ineens in een verrassend overstuur omslaan: de auto kruipt dan eerst over de voorwielen naar de buitenbocht en ineens krijgen die voorwielen zoveel grip dat je daardoor verrast zou kunnen worden - snel kort het stuur loslaten is dan overigens genoeg voor een keurige bocht.
Het onderstuur, en dus het over de voorwielen naar de buitenbocht kruipen zie je overigens ook in de bandenslijtage. De voorwielen slijten wat meer aan de buitenrand, in ruil slijten de achterwielen gelijkmatiger vlak. Die slijtage van de voorwielen is overigens niet zorgelijk, en hangt waarschijnlijk ook samen met relatief veel lucht en de sowieso nogal stugge Continental CCAT.   't Is jammer dat ik de afgelopen jaren erg weinig winterbanden-ervaring heb: mijn winterbanden zijn duidelijk soepeler, bovendien zorgen ze juist bij de glibberige omstandigheden voor een voorspelbaarder grip.   Ik denk dat een band die in vergelijking met de Continental CCAT meer AllSeason eigenschappen heeft een verdere verbetering zou kunnen geven (maar vrijwel zeker ook meer bandenslijtage, de Continental is niet stuk te krijgen).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 22 Nov 2023, 10:59

Het is bij dit soort berichten altijd essentieel om te melden hóe de auto gebruikt wordt. Want hoewel ik het verhaal snap en kan beredeneren heb ik er helemaal niks aan.

Ik ben een freubelaar en als ik dus ergens iets tegenkom dat ik denk te kunnen gebruiken dan gaat dat in de achterbak. Mijn Puma mocht 1500kg in de laadbak hebben volgens het kenteken en dat is ook wel ooit een haar (dik700kg) meer geworden. Ik kan je vertellen dat je dan die stabilisator prima nodig bent.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Nov 2023, 10:08

Edward schreef:Het is bij dit soort berichten altijd essentieel om te melden hóe de auto gebruikt wordt. Want hoewel ik het verhaal snap en kan beredeneren heb ik er helemaal niks aan.

Ik ben een freubelaar en als ik dus ergens iets tegenkom dat ik denk te kunnen gebruiken dan gaat dat in de achterbak. Mijn Puma mocht 1500kg in de laadbak hebben volgens het kenteken en dat is ook wel ooit een haar (dik700kg) meer geworden. Ik kan je vertellen dat je dan die stabilisator prima nodig bent.

Tja, je hoeft niet al te veel terug te gaan om te lezen dat de ervaring niet al te zwaar beladen 110 Defender's beschrijft.
En dat ik het nut van een stabilisatorstang bij zware lasten weldegelijk vermoed.

Landmarcs schreef:Na wat gedachten-uitwisseling heeft "kuyperh" de stabilisatorstang eens losgenomen ... en na een eerste proef direct maar helemaal afgenomen.

Naar verluid was het een andere, betere, auto geworden. Er zit dus veel "kwaad" in met name die achter-stabilisatorstang.
(Ik denk dat die stabilisatorstang wel goed doet bij HD-gebruik, bij een hogere camperopbouw en/of bij "topzware" daklasten.)

Ik denk dat er heel wat Defenders rondrijden die hun maximum gewicht bij lange na niet halen.   Maar goed, iedereen moet voor zichzelf beoordelen wat een goede keuze is.   Mijn oude trouwe blauwe Td5 had af-fabriek helemaal geen stabilisatorstangen (en geen gasgevulde schokbekers) en dat reed - met de zware Td5 voorin - ook zo gek nog niet (maar met een zware lading was er dan wel enigszins sprake van een 2CV-waggel).

O ja, wie plaatsvervangend vreest dat ik stapels post uit "Leeuwarden" (of uit vergelijkbare plaatsen in het buitenland) krijg kan ik geruststellen. Ik heb misschien geluk, dergelijke ongewenste post is hier de grote uitzondering.   Ik denk overigens dat het naast een beetje geluk ook gewoon komt doordat ik nog steeds niet als Max Verstappen rijd.   Die bochtige wegen die rijd ik wel sneller, maar dat is dan vooral omdat de auto de bochten prettiger, vanzelfsprekender neemt.

Groeten MarcS

PS   Ik ben ook een fröbelaar, ik denk evenwel dat ik op een andere schaal fröbel.

Edward

Berichtdoor Edward » 23 Nov 2023, 10:51

Landmarcs schreef: Die bochtige wegen die rijd ik wel sneller, maar dat is dan vooral omdat de auto de bochten prettiger, vanzelfsprekender neemt.

Groeten MarcS

Nou ben ik vast nie de enige vaste klant hier die "sneller" onbewust leest als "minder langzaam" :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”