Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Defender 110 - Puma - ervaringen met vriendelijker vering

Berichtdoor Landmarcs » 18 Sep 2019, 22:07

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:PS   Ik zou de veer-karakteristiek van de OME 754 veren moeten opzoeken.

Voor zover ik kan nagaan: achterveren voor 110/130; 420 lbs/inch, 10 windingen, niet progressief, 21 mm diameter verenstaal (en 5 cm verhoging).

Tja, de standaard Bruin/Purper tweetrapsveer komt op 16.10 inch lengte -- 270/420 lbs/inch -- 8.8 windingen.

De OME 754 is dus bij lichte beladingen een stugge veer. Qua set-up wel weer goed als je een "sportievere" vering wenst.
Bij een zwaardere belading houd je wat meer veerweg over, maar de veer is dan net zo stug als standaard.
In alle omstandigheden heb je wat extra verhoging (want zowel meer windingen als ook géén zachtere "eerste trap").

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Sep 2019, 22:27

O ja, 17.50 inch onbelast.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2019, 10:30

Erik Peters schreef:O ja, 17.50 inch onbelast.

Als die OME-veren een beetje deugen dan zal die 2 inch verhoging dus wel kloppen.
Sowieso al 1.40 inch meer basis-lengte, en dan bovendien de 420 lbs/inch over de volle lengte.
Waar de OME-veer (onder 420 lbs) 1 inch inveert veert de eerste trap van de originele LR veer 1.55 inch in.

Jammer genoeg ken ik het onafgeveerde gewicht niet (assen+wielen+alles daaromheen).
Alles bij elkaar heb je leeg achter 900–1000 kilo "asdruk" bij een 110 en 130.

O ja, een slordige benadering krijg je via het meten van de invering, maar dan liefst bij nieuwe ééntraps (of desnoods tweetraps) veren, en een lege auto (of een auto waarvan je het gewicht kent). Daarna kan je een sommetje maken - de veerconstante gebruik je dan als eenvoudige unster.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Sep 2019, 09:57

kuyperh schreef:....

Ook ik vind bij de Puma 110 crew cab het optredend onderstuur en het uitbreken van de kont in een bocht vervelend en wilde best de proef doen, zonder de stabilisatorstang, maar die stang is bij mij helemaal niet gemonteerd.

Verder was het plan al om ooit gasdempers te monteren om het wegcontact mogelijk nog wat te verbeteren, maar dat hoeft dus niet, want die zouden er al onder zitten.

Blijft over iets rustiger de bochten nemen. Is ook prima.

Even een tussentijdse terugmelding.
Ik heb buitenbeeld wat gedachten uitgewisseld met "kuyperh" en het blijkt dat hij onder zijn "Puma" 110 CrewCab ook de gasgevulde LandRover schokbrekers zaten, en ook de bruin-paarse tweetrapsveren en ook de stabilisatorstangen.

Stabilisatorstang.jpg

Na wat gedachten-uitwisseling heeft "kuyperh" de stabilisatorstang eens losgenomen ... en na een eerste proef direct maar helemaal afgenomen.

Naar verluid was het een andere, betere, auto geworden. Er zit dus veel "kwaad" in met name die achter-stabilisatorstang.
(Ik denk dat die stabilisatorstang wel goed doet bij HD-gebruik, bij een hogere camperopbouw en/of bij "topzware" daklasten.)
Maar goed "kuyperh" moet binnenkort zelf, als hij de nieuwe set-up wat langer uitgeprobeerd heeft, zijn ervaringen maar eens melden.

En dan tenslotte: Gewoon rustiger rijden kan nooit kwaad (binnenkort mogen we zelfs met een 110 nog maar 100).

Groeten MarcS

diane01

Berichtdoor diane01 » 26 Sep 2019, 20:02

(binnenkort mogen we zelfs met een 110 nog maar 100).

:?: :?: :?:

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Sep 2019, 20:44

diane01 schreef:(binnenkort mogen we zelfs met een 110 nog maar 100).

:?: :?: :?:

Marc draaft een beetje door. Het advies van de commissie Remkes is om de max snelheid naar 100 te verlagen om zo minder uitstoot te hebben.

Maar dat is nog niet eens in een wetsvoorstel opgenomen
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Sep 2019, 21:24

Edward schreef:
diane01 schreef:(binnenkort mogen we zelfs met een 110 nog maar 100).

Marc draaft een beetje door. Het advies van de commissie Remkes is om de max snelheid naar 100 te verlagen om zo minder uitstoot te hebben.

Maar dat is nog niet eens in een wetsvoorstel opgenomen

Wat niet is kan nog komen.   Met de agrarische lobby tegenover de 130 km/u lobby ... geeft ik de 100 km/u een beste kans.

Daarbij geldt bovendien dat daar waar het wat drukker is 120 en 130 km/u alleen maar voor meer ongelukken, capaciteitsvermindering en files zorgt ... en files tellen heel zwaar door in de verkeersgerelateerde stikstof-cijfers.

Dus telt een lagere snelheid op twee of drie fronten door.

Groeten MarcS

PS   Ik vind het ook niet echt een probleem, 100 of 110 km/u. Iedere paar kilometer een andere max. snelheid dat vind ik niks.

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Sep 2019, 11:55

Het is al genuanceerd tot 100 rijden bij Natura 2000 gebieden. Dus het zal wel weer meevallen. Maar het verhogen naar 130 sloeg ook werkelijk helemaal nergens op. Heeft een hoop geld gekost en voegt niks toe.

De theoretische winst in reistijd is alleen te behalen als iedereen 130 rijdt. Nu merk je dat bij het inhalen van een vrachtwagen die maar 80 mag en 84 rijdt de hele boel steevast tot 100 vertraagt omdat iemand met die snelheid aan het inhalen is. Daarna trekt de 130 meute weer op met nóg meer uitstoot tot gevolg........

Van Stadskanaal naar Eindhoven: met alleen de auto met 130KM/u als streefsnelheid (want alleen haalbaar hier in het noorden, voorbij Zwolle rij je echt geen 20 km aangesloten die snelheid) duurt de rit 2 uur en 45 minuten. Met de aanhanger erachter rij ik meestal 95 want dan is het verschil met een vrachtwagen groot genoeg om vlot in te halen (en idd dus de 130 meute te vertragen tot 95) dan duurt de rit iets minder dan drie uur.

Het brandstofverbruik (op de betrouwbare basis van één meting) ligt mét kar dan ook nog net wat lager dan zonder. :lol: :lol:

Kortom: het zal mij jeuken wat ze met de max snelheid doen en waar! :oops:

Overigens: over die agrarische lobby: die faalt juist big time de laatste jaren. De uitstoot vd landbouw is veel lager dan mening andere sector, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en antibiotica is gigantisch aangepakt. Er zijn gigantische stappen gezet maar men weet het niet onder het voetlicht te brengen en lijkt de schuld van alles te zijn.......
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Sep 2019, 12:46

Edward schreef:...

Van Stadskanaal naar Eindhoven: met alleen de auto met 130KM/u als streefsnelheid (want alleen haalbaar hier in het noorden, voorbij Zwolle rij je echt geen 20 km aangesloten die snelheid) duurt de rit 2 uur en 45 minuten. Met de aanhanger erachter rij ik meestal 95 want dan is het verschil met een vrachtwagen groot genoeg om vlot in te halen (en idd dus de 130 meute te vertragen tot 95) dan duurt de rit iets minder dan drie uur.

Het brandstofverbruik (op de betrouwbare basis van één meting) ligt mét kar dan ook nog net wat lager dan zonder. :lol: :lol:

Kortom: het zal mij jeuken wat ze met de max snelheid doen en waar! :oops:

Overigens: over die agrarische lobby: die faalt juist big time de laatste jaren. De uitstoot vd landbouw is veel lager dan mening andere sector, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en antibiotica is gigantisch aangepakt. Er zijn gigantische stappen gezet maar men weet het niet onder het voetlicht te brengen en lijkt de schuld van alles te zijn.......

Wat betreft de agrarische sector:
Ik geloof best dat bestrijdingsmiddelen en antibiotica enorm zijn teruggeschroefd (waarbij ik me dan zeg: dat kon teruggeschroefd omdat het jarenlang ongezond hoog was), maarrr .... we hebben het hier niet over bestrijdingsmiddelen en antibiotica.

We hebben het hier over stikstof (in de vorm van ammoniak en stikstofoxiden).
Van de 132 miljoen kilo ammoniak komt 114 miljoen kilo uit de landbouw
Van de 246 miljoen kilo stikstofoxiden komt 41 miljoen kilo uit de landbouw
  < Cijfers uit de NRC van gister >

Of te wel 40% van het stikstof-probleem komt uit de landbouw.

Ik weet ook wel dat zonder een zekere stikstof "lekkage" landbouw onmogelijk is, maar met de extreem hoge productie-niveaus zoals die in Nederland weet je dat er ook een grote "lekkage" (of zo je wilt verspilling) in de landbouw-stikstof-kringloop zal zijn.

Of met andere woorden: Het is toch minstens vreemd dat het kleine Nederland op wereldschaal landbouw-exporteur nummer 2 is, na de Verenigde Staten. Nederland kan alleen nummer 2 zijn door grote importen van bijv. soja dat daarna als varkensvoer dient. En je hoeft dan niet lang doorgeleerd te hebben om te begrijpen dat op deze wijze een gesloten kringloop heel moeilijk wordt.

Maar goed, wat betreft die 100 of 110 km/u: Het praktijkvoorbeeldje geeft aan hoeveel (of eigenlijk hoe weinig) die laatste kilometers uitmaken.
Zou je echt van noord naar zuid continu 130 km/u kunnen rijden zelfs dan kom je in Nederland op slechts één uurtje extra rijtijd.
Je kan evenwel niet continu 130 km/u rijden, en dat niet alleen op het moment dat het ook maar een beetje drukker wordt zorgt een hogere max. snelheid voor een netto lagere doorstroming, en dus voor tijdverlies ten opzichte van de situatie waar voor iedereen de max. snelheid lager ligt.
Met een lagere max. snelheid ben je dus eerder op je bestemming, dwz als je van "iedereen" de effectieve gemiddelde snelheid neemt blijkt dat "iedereen" gemiddeld sneller rijdt bij bijv. max 100 km/u in vergelijking met de huidige versnipperde max. snelheden.
Het wordt overigens nog beter als er voor vrachtauto's ook een echt uniforme snelheid wordt ingevoerd - wat dus neerkomt op een inhaal-stop voor vrachtauto's.

Ik weet het, het voelt anders, het lijkt ook tegen-intuïtief, maar als je goed om je heen kijkt, en ook als je eens een proefje doet als dat van Edward dan zie je snel dat snelheid relatief is. Op sommige verbindingen rijd je overigens het best elektrisch ... met "chauffeur" ... dwz per trein.
Zoiets geeft een leuke dialoog. Kom je op een mistige dag van ver naar een landelijke vergadering, ben je daar als een van de eersten, zegt de organisator: "Je komt van ver, zeker op tijd van huis gegaan vanwege die mist", kan je antwoorden "Nee hoor, gewoon op de normale tijd, ik rijd weer of geen weer 140 km/u .... met de trein.

Groeten MarcS

PS We dwalen wat af van het Topic -- Stikstof en/of 100 km/u kunnen verder beter in de kroeg besproken worden.

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Sep 2019, 12:59

Ja, cijfers verzinnen kan ik ook Marc. Duik maar eens in de stikstof berekeningen en als je toch verdieping zoekt ook in die van de Co2. Dan zul je vinden dat daar weinig wetenschappelijks aan is.

Het is niet voor niks dat de lucht in de Randstad de slechtste van Europa! is........

Maar we dwalen af dus ik laat het hierbij....
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”