Edward schreef:...
Van Stadskanaal naar Eindhoven: met alleen de auto met 130KM/u als streefsnelheid (want alleen haalbaar hier in het noorden, voorbij Zwolle rij je echt geen 20 km aangesloten die snelheid) duurt de rit 2 uur en 45 minuten. Met de aanhanger erachter rij ik meestal 95 want dan is het verschil met een vrachtwagen groot genoeg om vlot in te halen (en idd dus de 130 meute te vertragen tot 95) dan duurt de rit iets minder dan drie uur.
Het brandstofverbruik (op de betrouwbare basis van één meting) ligt mét kar dan ook nog net wat lager dan zonder.
Kortom: het zal mij jeuken wat ze met de max snelheid doen en waar!

Overigens: over die agrarische lobby: die faalt juist big time de laatste jaren. De uitstoot vd landbouw is veel lager dan mening andere sector, het gebruik van bestrijdingsmiddelen en antibiotica is gigantisch aangepakt. Er zijn gigantische stappen gezet maar men weet het niet onder het voetlicht te brengen en lijkt de schuld van alles te zijn.......
Wat betreft de agrarische sector:
Ik geloof best dat bestrijdingsmiddelen en antibiotica enorm zijn teruggeschroefd (waarbij ik me dan zeg: dat kon teruggeschroefd omdat het jarenlang ongezond hoog was), maarrr .... we hebben het hier niet over bestrijdingsmiddelen en antibiotica.
We hebben het hier over stikstof (in de vorm van ammoniak en stikstofoxiden).
Van de 132 miljoen kilo ammoniak komt 114 miljoen kilo uit de landbouw
Van de 246 miljoen kilo stikstofoxiden komt 41 miljoen kilo uit de landbouw
< Cijfers uit de NRC van gister >Of te wel 40% van het stikstof-probleem komt uit de landbouw.
Ik weet ook wel dat zonder een zekere stikstof "lekkage" landbouw onmogelijk is, maar met de extreem hoge productie-niveaus zoals die in Nederland weet je dat er ook een grote "lekkage" (of zo je wilt verspilling) in de landbouw-stikstof-kringloop zal zijn.
Of met andere woorden: Het is toch minstens vreemd dat het kleine Nederland op wereldschaal landbouw-exporteur nummer 2 is, na de Verenigde Staten. Nederland kan alleen nummer 2 zijn door grote importen van bijv. soja dat daarna als varkensvoer dient. En je hoeft dan niet lang doorgeleerd te hebben om te begrijpen dat op deze wijze een gesloten kringloop heel moeilijk wordt.
Maar goed, wat betreft die 100 of 110 km/u: Het praktijkvoorbeeldje geeft aan hoeveel (of eigenlijk hoe weinig) die laatste kilometers uitmaken.
Zou je echt van noord naar zuid continu 130 km/u kunnen rijden zelfs dan kom je in Nederland op slechts één uurtje extra rijtijd.
Je kan evenwel niet continu 130 km/u rijden, en dat niet alleen op het moment dat het ook maar een beetje drukker wordt zorgt een hogere max. snelheid voor een netto lagere doorstroming, en dus voor tijdverlies ten opzichte van de situatie waar voor iedereen de max. snelheid lager ligt.
Met een lagere max. snelheid ben je dus eerder op je bestemming, dwz als je van "iedereen" de effectieve gemiddelde snelheid neemt blijkt dat "iedereen" gemiddeld sneller rijdt bij bijv. max 100 km/u in vergelijking met de huidige versnipperde max. snelheden.
Het wordt overigens nog beter als er voor vrachtauto's ook een echt uniforme snelheid wordt ingevoerd - wat dus neerkomt op een inhaal-stop voor vrachtauto's.
Ik weet het, het voelt anders, het lijkt ook tegen-intuïtief, maar als je goed om je heen kijkt, en ook als je eens een proefje doet als dat van Edward dan zie je snel dat snelheid relatief is. Op sommige verbindingen rijd je overigens het best elektrisch ... met "chauffeur" ... dwz per trein.
Zoiets geeft een leuke dialoog. Kom je op een mistige dag van ver naar een landelijke vergadering, ben je daar als een van de eersten, zegt de organisator: "Je komt van ver, zeker op tijd van huis gegaan vanwege die mist", kan je antwoorden "Nee hoor, gewoon op de normale tijd, ik rijd weer of geen weer 140 km/u .... met de trein.Groeten MarcS
PS We dwalen wat af van het Topic -- Stikstof en/of 100 km/u kunnen verder beter in de kroeg besproken worden.