Hallo,
Bij mijn Defender 110 TD5 uit 2003 brand zo nu en dan de laadstroomlamp. Accu geeft 13,4V aan en bij laden (dus ook als de lamp brandt) 14,4V.
Lijkt mij OK. Massakabels lijken ook OK. Ook geen sporen van olie bij de ECU. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Alvast bedankt.
Grtz,
Sjeng.
Waarschuwingslamp laadstroom/accu
- Erik Peters
Re: Waarschuwingslamp laadstroom/accu
Normaal gesproken hoort het zo te zijn:
Bij contact aan loopt er stroom vanaf het contactslot door het laadcontrolelampje en door de wikkelingen van de dynamo naar massa (lampje aan).
Hierdoor wordt de dynamo 'bekrachtigd', d.w.z. met draaiende motor gaat de dynamo vervolgens stroom leveren.
Het controle lampje gaat uit omdat er aan twee kanten spanning op staat (er kan geen stroom meer lopen door het lampje, dus lampje uit).
Waarschijnlijk maakt de draad van het contactslot naar het lampje, of de draad van het lampje naar de dynamo, af en toe kortsluiting, waardoor het lampje even gaat branden.
Groet,
Erik.
Bij contact aan loopt er stroom vanaf het contactslot door het laadcontrolelampje en door de wikkelingen van de dynamo naar massa (lampje aan).
Hierdoor wordt de dynamo 'bekrachtigd', d.w.z. met draaiende motor gaat de dynamo vervolgens stroom leveren.
Het controle lampje gaat uit omdat er aan twee kanten spanning op staat (er kan geen stroom meer lopen door het lampje, dus lampje uit).
Waarschijnlijk maakt de draad van het contactslot naar het lampje, of de draad van het lampje naar de dynamo, af en toe kortsluiting, waardoor het lampje even gaat branden.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ja, inderdaad. 1 Volt verschil zal wel niet genoeg zijn om het lampje te laten branden. In het schema zie ik dat er een bruin/gele draad vanaf de dynamo loopt naar het "instrument pack". Is dit een unit die achter het dashboard zit? Is er misschien een recht toe recht aan methode om deze draden te meten?
Grtz,
Sjeng.
Grtz,
Sjeng.
- Erik Peters
Het dashboard (met teller en metertjes) is het 'instrument pack'.
Dat wordt lastig meten omdat de storing af en toe optreed. Je kunt moeilijk meten of de isolatie van een draad beschadigd is en op welke plaats, dat moet je gewoon bekijken.
Of de dynamo moet af en toe uitvallen, maar dan meet je geen 14,4 Volt meer.
Groet,
Erik.
Dat wordt lastig meten omdat de storing af en toe optreed. Je kunt moeilijk meten of de isolatie van een draad beschadigd is en op welke plaats, dat moet je gewoon bekijken.
Of de dynamo moet af en toe uitvallen, maar dan meet je geen 14,4 Volt meer.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Misschien een nieuw kabeltje trekken van de dynamo naar het lampje, als de storing dan weg blijft ligt het aan de oude kabel. Hetzelfde kan voor contactslot naar het lampje. Ik zal eens wat proberen komend weekend.
Grtz,
Sjeng.
Grtz,
Sjeng.
Contactslot naar lampje (groen/wit) is OK..... van achterkant dynamo naar lampje (geel/bruin) valt nog niet mee. Niet bij te komen, stekker wil niet los. Misschien een kabelklemmetje bijprikken. Anders volgend weekend maar rigoreus te werk en alles vrijmaken. Eventueel dynamo loshalen.
Grtz,
Sjeng.
Grtz,
Sjeng.
Heeft effe geduurd. Ik heb het kabeltje (bruin/geel) dat achter op de dynamo zit doorgemeten. Stationair levert het 3V, met het verhogen van het toerental gaat het tot ongeveer 10V. Aan de accu meet ik met draaiende motor, stationair 14,25V en op toeren 14.4V. De te lage en wisselende spanning op het bruin/gele kabeltje naar het waarschuwingslampje verklaart het aan/uit gaan. Laden doet de dynamo wel goed. Wat is er aan de hand met de dynamo? Iemand een idee?
Grtz,
Sjeng.
Grtz,
Sjeng.