Goedenavond mannen
Mijn disco uit 2008 met 270.000 km gelopen vertoon wat vreemds voor mij.
Als ik bv strak 100 rijd zie ik de toerentalmeter wisselen in
toeren. Ik voel ook dat ie inhoudt en dan weer nier Dan weer meer, dan weer minder toeren.
Is dat een versnellingsbak probleem. Hij lijkt wel de schakelen of proberen te schakelen
tussen de versnellingen in
Wat zou dit kunnen zijn? Versnellingsbak olie?
Gr
Luud
Toerental niet stabiel
Toerental niet stabiel
Disco 3 uit 2008. 205.000 op de teller
-
Christiaan van Dijk
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 21 Jun 2016, 12:45
Re: Toerental niet stabiel
Beste Luud,
Het lijkt op een lock-up die niet inkomt, ik weet niet precies met welk toerental deze inkomt bij een Disco maar bij mijn S-type met 2.7D is dat ergens rond de 90, verschild een beetje of de bak warm of koud is.
Toen ik op zoek was naar een S-type werd mij verteld dat ik goed moest letten op een schommelend toerental rond de 90 km/h.
Groeten,
Christiaan
Het lijkt op een lock-up die niet inkomt, ik weet niet precies met welk toerental deze inkomt bij een Disco maar bij mijn S-type met 2.7D is dat ergens rond de 90, verschild een beetje of de bak warm of koud is.
Toen ik op zoek was naar een S-type werd mij verteld dat ik goed moest letten op een schommelend toerental rond de 90 km/h.
Groeten,
Christiaan
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.
Re: Toerental niet stabiel
Tnx Christiaan
Wat zou aan zo’n lock up ten grondslag liggen?
Gr
Luud
Wat zou aan zo’n lock up ten grondslag liggen?
Gr
Luud
Disco 3 uit 2008. 205.000 op de teller
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Toerental niet stabiel
ludo schreef:Wat zou aan zo’n lock up ten grondslag liggen?
Aan de LockUp ligt een koppelingssysteem ten grondslag (hoe precies weet ik niet, dan moet je in de bak kijken, of naar een constructie-tekening).
Als ie wel-niet-wel-niet werkt dan slipt er steeds iets en dat geeft slijtage die daarna snel steeds erger wordt.
Misschien helpt nieuwe olie + een filtervervanging.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 05 Jul 2019, 21:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Toerental niet stabiel
De automat wordt door de motor aangedreven via een koppelomvormer. Dat is simpel gezegd een vloeistof koppeling. Die zou constant een mate van slip houden tijdens het rijden en dus wordt die bij het juiste toerental "gelockt" door een gewone platenkoppeling.
De aansturing daarvan vind of mechanisch via een kleppenblok onderin de automaat plaats of via een ecu. Hoe dan ook, als die niet goed werkt kan dat een versleten omvormer, platenkoppeling betekenen of een aansturing probleem in de ECU.
Maar beide zijn het vakgebied van de automatenboer. Er is bijna geen enkele garage die zelf aan een automaat begint.
De aansturing daarvan vind of mechanisch via een kleppenblok onderin de automaat plaats of via een ecu. Hoe dan ook, als die niet goed werkt kan dat een versleten omvormer, platenkoppeling betekenen of een aansturing probleem in de ECU.
Maar beide zijn het vakgebied van de automatenboer. Er is bijna geen enkele garage die zelf aan een automaat begint.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten