D2 schuifdak, ter lering ende vermaeck.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Christiaan van Dijk

D2 schuifdak, ter lering ende vermaeck.

Berichtdoor Christiaan van Dijk » 01 Jul 2019, 00:07

Al enige tijd heb ik, net als veel andere D2 rijders, last van lekkage via mijn schuifdak en in mijn geval alleen de achterste. Omdat ik de auto alleen in vakanties gebruik niet echt een ramp maar heel soms is het toch fijn als ie gewoon waterdicht is. ;)
Een tijdje terug een onderbak van sloper aangeschaft en daarvan zorgvuldig de plastig hoekjes losgemaakt en bij autotaalglas in Goes erin laten lijmen met ruitenkit.
Deze lag al even klaar maar ontzag het nogal om de hemel en alle rand gebeuren los te maken. Van de week genoeg moed verzamelt en op een avond zoonlief vanachter de PC getrokken en begonnen met de easy parts los te halen als zijnde handgrepen, dakconsole, zonnekleppen en de A&B stijl bekleding.
Vandaag de bekleding naast de achterruiten en nog wat spul met ook weer de nodige stekkertjes losgehaald en de hemel eruit gehaald. Al met al viel het best nog mee.
Toen de schuifdaken maar eens goed bekeken maar daar was tot mijn verbazing helemaal niets mis mee. Sterker nog ik had de indruk dat deze al eens vernieuwd waren zo mooi, ook zat er een ander soort kit op dan het dak van de sloper!
Affijn zoon en dochterlief in de auto en ik met de tuinslang erop. Wat blijkt? alles blijft kurkdroog...Huh? :?:
Nu schoot mij te binnen dat ik vorig najaar de afdichtrubbers had ingesmeerd met rubbervet, dat was er nu helemaal ingetrokken en had het rubber weer mooi soepel gemaakt.
Dat was in iedergeval een geslaagde actie geweest.
Volgende actie: schuifdak op kantelen en met de gieter water erover kiepen. Het effect was meteen te horen doormidel van een hoop gegil en geschreeuw vanuit de auto, met stralen liep het naar binnen :o
Echter bij de afwatering achter de achterlichten geen druppel!
Wat blijkt nu: als ik aan het slangetje zuig dan komt er een sloot water mee en loopt de bak mooi leeg. Dus de route van de slangen eens bekeken en omdat het een Amerikaanse uitvoering is is de Disco voorzien van een aparte airco unit met bijbehorende lucht kanalen naar de achterpassagiers.
Hierdoor moeten de slangetjes eerst een stukje omhoog en dus komen ze boven het maximale niveau van de bak uit??? Op valdruk gaat die bak dus nooit leeg. Misschien een foutje van de monteur die ooit de daken heeft vernieuwd?
Morgen maar eens zoeken naar een alternatieve route voor de slangen.

Christiaan
Disco 2 td5, RRC 300tdi, P38 4.6 HSE.

Edward

Re: D2 schuifdak, ter lering ende vermaeck.

Berichtdoor Edward » 01 Jul 2019, 21:12

Ook mijn ervaring. De rubber droogt vaak uit door weinig gebruik en gaat daardoor lekken. Een nieuwe erin voor 25 euri of de oude eens goed tlc geven is genoeg. Nog nooit nodig gehad om het dak opnieuw te monteren met frisse kit.

De routing van die slangen is bij alle uitvoeringen kut. Ook al vaak gezien dat ze slordig gemonteerd zijn waardoor er een knik inzit waardoor de slang daar wat geknepen is en dus minder goed doorlaat.

Ik zou de zonnedaken niet willen missen. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”