defender 300tdi maakt een brommend geluid

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
leefavontuurlijk

defender 300tdi maakt een brommend geluid

Berichtdoor leefavontuurlijk » 25 Mei 2019, 12:08

Mijn defender 300tdi maakt een brommend geluid als je het gas loslaat. Lijkt in de aandrijving te zitten. het geluid komt overeen als dat je over een belijning rijdt. Zo'n brommend/zoemend geluid.

Vrij recent is de cardanas(sen) vervangen. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Wie weet wat dit kan zijn.

Bedankt alvast
Laatst gewijzigd door leefavontuurlijk op 26 Mei 2019, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.

leefavontuurlijk

Re: defender 300tdi maakt een brommend geluid

Berichtdoor leefavontuurlijk » 26 Mei 2019, 00:36

Erik Peters schreef:Een versleten kruisje in de (voorste) aandrijfas/cardanas?

Groet,

Erik.

De cardanassen zijn vrij recent vernieuwd. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Erik Peters

Re: defender 300tdi maakt een brommend geluid

Berichtdoor Erik Peters » 26 Mei 2019, 19:40

Dat zou best eens het geval kunnen zijn en dan waarschijnlijk de voorste cardanas.

Normaal gesproken (en zo hoort het ook te zitten bij de achterste cardanas) staan de gaffels in lijn. Ter verduidelijking even een plaatje van een tussenas gebruikt in de landbouw:
Schermafbeelding 2019-05-26 om 19.16.53.png
rood gekleurd de gaffels die ik bedoel.

Omdat bij de 300 Tdi het voordifferentieel iets (voorover) gekanteld ligt, maken de kruiskoppelingen niet dezelfde hoek (wat theoretisch noodzakelijk is voor een eenparige ronddraaiende beweging). Land Rover heeft daarom de gaffels van de voorste cardanas 45 graden verdraaid gemonteerd (ten opzichte van elkaar).
Waarschijnlijk staan de gaffels van de nu gemonteerde cardanas wel in lijn, met een niet eenparige ronddraaiende beweging tot gevolg en dat resulteert in een brommend geluid.

Groet,

Erik.

p.s. ik had mijn eerdere bijdrage vanmiddag maar verwijderd, omdat het oorspronkelijke bericht er niet meer stond.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”