Elektra, kabelboom Lightweight

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Frank AW

Elektra, kabelboom Lightweight

Berichtdoor Frank AW » 28 Apr 2019, 18:33

Hallo,

Ik ben mijn LW aan het restaureren, ben nu bezig met de elektra rondom het schutbord te verwijderen.
Ben vrolijk begonnen om alles te fotograferen en waar nodig van etiketjes te voorzien maar dit werkt niet echt want het is gewoon onmogelijk om die kabelbundels door de gaten te krijgen zeker met etiketjes of je moet de kabelboom uit elkaar halen en dan nog.
Ik vroeg me af of de legeruitvoeringen niet extreem meer elektra aansluitingen hebben dan de normale serie 3 uitvoeringen.
Oorlogsverlichting, leger radioaansluiting, etc. gebruik ik toch niet, volgens mij is dat al bijna de helft van de bedrading.
Overal zit een ontstoorder, is dat wel nodig of is dat specifiek voor de leger radio's.
Ik hou van overzichtelijkheid, dus kabels die ik niet nodig heb laat ik liever weg.

Ik ben benieuwd hoe andere met de enorme wirwar van kabels omgaan.
Netjes archiveren of gewoon doorknippen en later door logisch denken met de LR manual in de hand het weer aansluiten.

Wie heeft goed raad.

Groeten Frank

Crazy-G

Re: Elektra, kabelboom Lightweight

Berichtdoor Crazy-G » 29 Apr 2019, 09:23

Ik heb alles er rigoureus uitgeknipt omdat een vorige eigenaar een bundel 7-aderig wel aardig vond werken dus had helemaal niets meer van het origineel.

Ik heb toen de draad-diktes uitgerekend en losse draad gekocht in de correcte La Ro kleuren en heb een geheel nieuwe draadboom gemaakt.

Voordeel is dat je alles weg kunt laten dat je nooit meer gaat gebruiken en toevoegen wat je wel wil hebben, als mist achterlicht, achteruitrijlicht etcetera.

Je kunt overigens, voor ongeveer hetzelfde bedrag (en veul minder werk) een nieuwe draadboom bestellen bij Autosparks, met of zonder Mil bedrading.

Feit blijft, dat als je die weg bewandeld (zelf doen of Autosparks), je weer veertig jaar storingsvrij bent v.w.b. de draadboom . . . . . :lol:

Gert-Jan.

Frank AW

Berichtdoor Frank AW » 03 Mei 2019, 09:54

Gert-Jan,

Bedankt voor je reactie.
Ik denk dat ik een middenweg ga bewandelen.
Wat goed is en nog te gebruiken, hergebruik ik en kapotte en overtollige bedrading gaat eruit.
De kabelboom door het chassis kan, volgens mij, zonder de legerverlichting en overige leger aansluitingen, veel simpeler worden uitgevoerd.

Er zitten diverse radio ontstoring apparaatjes, weet jij of dat alleen voor het gebruik toentertijd voor de legerradio nodig was, of heb je dat zelfs voor een "normale radio" nodig en als dat zo is kan dat dan niet eenvoudiger.

Zijn er geen elektra serie workshops ;)

Groetjes Frank

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 04 Mei 2019, 08:15

Frank, die ontstoring-zooi was inderdaad alleen voor de leger radio, met de huidige normale radio's heeft dat geen zin meer, de DAB radio's hebben er dacht ik zelfs helemaal geen last meer van, wellicht nog een kleintje bij de ontsteking en/of dynamo plaatsen lijkt me meer dan voldoende.

V.w.b. elektro workshop's voor Series, hahaha, voor die "drie draadjes" die er inzitten niet echt nodig, een beetje gezond verstand en een schema leren lezen is voldoende om het helemaal zelf te doen, de Lightweight, de Nederlandse uitvoering dan met name, was z'n tijd ver vooruit en heeft vergeleken met een "normale" Series wel degelijk veel meer bedrading, voornamelijk omdat men alles gezekerd wilde hebben.

Maar verder stelt het niet zoveel voor hoor, of ik moet toevallig op dat gebied slimmer zijn als de meeste andere Nederlanders, maar dat is volgens mij toch echt niet het geval.

Gert-Jan.

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Mei 2019, 10:35

Voor wat betreft de kosten: de originele LaRo kleuren kunnen mij persoonlijk niks schelen. Neem gewoon standaard draad en hou de kleuren aan zoals ze in iedere trailer, aanhanger of caravan gebruikt worden.

Maak een goede tekening van hoe en wat je een en ander aanlegt, aanpast, etc. Dan kun je zelf altijd terugkijken hoe iets zit zonder te hoeven zoeken en een volgende eigenaar net zo.

Ik heb ook een Sparks draadboom, maar die honderden euri's besteed je alleen als je graag dat stoffen hoesje om de draden wilt en een zo origineel mogelijk uiterlijk want qua kwaliteit had ik voor dat bedrag 3 draadbomen kunnen maken van een dubbel zo dikke draad.......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”