motor wissel of niet?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
vandeven

Re: motor wissel of niet?

Berichtdoor vandeven » 13 Apr 2019, 09:52

en ook de beste, ik dacht aan een lt 230 1.6 met roamer overdrive of denk ik verkeerd?
mvg luc

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2019, 11:44

vandeven schreef:en ook de beste, ik dacht aan een lt 230 1.6 met roamer overdrive of denk ik verkeerd?

Een 1:1.6 tussenbak is vlgs mij alleen "niet verkeerd" als je 9x16 banden hebt.

Een 1:1.4 tussenbak met overdrive is niet verkeerd -- het zou mijn eerste keuze zijn.
Op de vlakke weg zonder zware lasten rijdt de Td5 standaard ook in z'n twee goed weg (ondanks z'n eerste zwakte).
Je kan dus onder lichte omstandigheden zelfs de overdrive in "high" laten staan - het is heerlijk als je in 5+overdrive met 2000 rpm de autoweg onder je door laat rollen (je rijdt dan met standaard banden mooi 100+ ).

Omgekeerd, als je bijv. in een dorpje een smal steil straatje op rijdt, de bocht om moet en voorrang moet verlenen ... dan kan je altijd nog het High-Low pookje naar Low duwen om het kruispunt over te komen (dat zijn namelijk de momenten dat de Td5 soms te kort schiet).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 13 Apr 2019, 14:28

Landmarcs schreef:
vandeven schreef:... ik vind de td5 nog altijd iets krachtiger dan de 300 tdi ....

Een 300Tdi is meer een tractor (en soms ook beter op de eerste meters onder zwaardere belasting).
Hij doet z'n werk maar niet echt geciviliseerd.

De Td5 is de laatste tijd af en toe gebruikt als tractor, maar dan heb ik toch liever de 300 Tdi.
Boven de 2000 motortoeren is de Td5 krachtiger, dus op de (snel)weg kan ie het makkelijker doen (en een hogere topsnelheid halen).

De 110 uit 1984 met 2,5 N/A diesel had een tussenbak met een 1:1,667 overbrenging in hoog. Daar heb ik later een 2,5 Turbo diesel ingezet en een tussenbak met een 1:1,42 overbrenging (die al standaard in mijn 300 Tdi uit 1998 ligt en ook in mijn Td5 uit 2001). De 300 Tdi en de Td5 zijn beide voorzien van een overdrive, dat rijdt wel zo rustig op de snelweg.

Maar de 300 Tdi motor wisselen voor een Td5 zou ik niet doen. Nog afgezien van het werk, want e.e.a. is duidelijk anders onder de motorkap (zelfs de motorkap is anders). Je zult ook een elektronische km-teller moeten plaatsen (de mechanische van de 300 Tdi gaat niet werken).
Als ik een auto weg zou (moeten) doen dan gaat de Td5 weg.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2019, 20:41

Erik,

Weet je zeker dat alle sensoren en ook de EGR-klep goed werken bij de Td5.
Ik ben even vergeten welke sensor de hoofdverdachte is, maar met een vervuilde en/of vermoeide (of stukke) sensor wil de Td5 om te beginnen slecht vermogen geven. *

Ik herken overigens wel een zekere "zwakte" helemaal onderin de toeren (de ouderwetse voorkamer diesel was daarin nog het best, gewoon niet te smoren), maar ik herken niet het "pas vanaf 2000 rpm". (Nu zeg je het ook iets genuanceerder.)

Een Td5 kan overigens ook heel veel meer vermogen leveren, naar ik begreep is zelfs een lichte chip-tuning al een serieuze vooruitgang.

* Toen mijn oude trouwe blauwe op zijn gepoetste kant landde was ie toe aan een sensor-check ... het feit dat ie wat trager was was misschien toen wel mijn redding - door het wat tragere op-pakken was mijn afstand tot de voorliggers groter toen die voorliggers ineens bovenaan de helling remden op de ineens verijsde weg.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Apr 2019, 20:57

We hebben het over een 300Tdi met echt een lange slag karakterestiek versus een Td5 die meer een korte slag hoogtoerig karakter heeft. Qua trekauto is een Td5 gewoon kut als er geen automaat achter hangt.

Maar ik kan echt iedereen aanraden om z'n Td5 te laten tunen door een Td5Inside, Bas of Alive. Ik heb mijn vorige 7 jaar 100% origineel gereden maar de laatste eigenlijk meteen laten tunen en dat is echt zo'n groot verschil dat het niet te beschrijven is! Dat ie nu 170 pk oid heeft is niet eens interessant. Het is veel meer dat het blok wakker geworden is en zoveel lekkerder rijdt! :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Apr 2019, 09:23

Landmarcs schreef:Weet je zeker dat alle sensoren en ook de EGR-klep goed werken bij de Td5.
Ik ben even vergeten welke sensor de hoofdverdachte is, maar met een vervuilde en/of vermoeide (of stukke) sensor wil de Td5 om te beginnen slecht vermogen geven.

De EGR-klep werkt, als ik rustig de laan af rij dan hoor ik dat de EGR-klep af en toe open staat, dat geeft bij koude motor extra lawaai. En m.b.t. de sensoren, ik denk dat die het allemaal doen, d.w.z. de auto rijdt de laatste tijd niet anders. En vorig jaar heb ik een keer met de Nanocom eraan gereden om de turbodruk eens op te nemen tijdens het rijden. Verder geen foutmeldingen of zo.
Edward schreef:We hebben het over een 300Tdi met echt een lange slag karakterestiek versus een Td5 die meer een korte slag hoogtoerig karakter heeft. Qua trekauto is een Td5 gewoon kut als er geen automaat achter hangt.

Precies, de Td5 heeft een iets hoger koppel en meer vermogen dan de 300 Tdi, maar dat krijg je pas boven de 2000 motortoeren. Ik merk het vooral op 80 km wegen, rijdend met overdrive, dan ligt het toerental tegen de 1900 motortoeren aan en dan is het voor de Td5 toch moeilijk om de snelheid vast te houden indien de weg stijgt (of met forse tegenwind). En tegen de 1900 motortoeren levert de 300 tdi het maximum koppel en houd de snelheid beter vast.
Op de snelweg bij 100-110 km/u ligt het motortoerental rond de 2100 (met overdrive) en dan houdt de Td5 beter vast (kruissnelheid 100 km/u voor de 300 Tdi en 110 km/u voor de Td5). En de Td5 is iets zuiniger qua verbruik (ik rij 0,5-1 kilometer meer per liter diesel).
Aangezien mijn Td5 uit 2001 stamt en daar nog een ecu in zit zonder flash-geheugen is tuning lastiger.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2019, 10:04

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:Weet je zeker dat alle sensoren en ook de EGR-klep goed werken bij de Td5.
Ik ben even vergeten welke sensor de hoofdverdachte is, maar met een vervuilde en/of vermoeide (of stukke) sensor wil de Td5 om te beginnen slecht vermogen geven.

De EGR-klep werkt, als ik rustig de laan af rij dan hoor ik dat de EGR-klep af en toe open staat, dat geeft bij koude motor extra lawaai. En m.b.t. de sensoren, ik denk dat die het allemaal doen, d.w.z. de auto rijdt de laatste tijd niet anders. En vorig jaar heb ik een keer met de Nanocom eraan gereden om de turbodruk eens op te nemen tijdens het rijden. Verder geen foutmeldingen of zo.
Edward schreef:We hebben het over een 300Tdi met echt een lange slag karakteristiek versus een Td5 die meer een korte slag hoogtoerig karakter heeft. Qua trekauto is een Td5 gewoon kut als er geen automaat achter hangt.

Precies, de Td5 heeft een iets hoger koppel en meer vermogen dan de 300 Tdi, maar dat krijg je pas boven de 2000 motortoeren. Ik merk het vooral op 80 km wegen, rijdend met overdrive, dan ligt het toerental tegen de 1900 motortoeren aan en dan is het voor de Td5 toch moeilijk om de snelheid vast te houden indien de weg stijgt (of met forse tegenwind). En tegen de 1900 motortoeren levert de 300 tdi het maximum koppel en houd de snelheid beter vast.
Op de snelweg bij 100-110 km/u ligt het motortoerental rond de 2100 (met overdrive) en dan houdt de Td5 beter vast (kruissnelheid 100 km/u voor de 300 Tdi en 110 km/u voor de Td5). En de Td5 is iets zuiniger qua verbruik (ik rij 0,5-1 kilometer meer per liter diesel).
Aangezien mijn Td5 uit 2001 stamt en daar nog een ecu in zit zonder flash-geheugen is tuning lastiger.

Ik weet niet of de sensoren bij (lichte) vervuiling voldoende afwijkende signalen geven dat je dat direct met de nanocom ziet.
Bij mijn oude trouwe blauwe merkte ik "ineens" (dwz eigenlijk geleidelijk) dat ie bij een helling of het inhalen van een vrachtauto niet meer die reactie op het gas gaf als voorheen -- een trager oppakken zoals bij een ouderwetse diesel gewoon was, en dat merk je pas na even, en pas ls je die helling of vrachtauto voor je hebt ... doordat ie vroegtijdig op z'n gepoetste kant landde heb ik de oorzaken niet meer achterhaald.

Verder denk ik dat mijn oude trouwe blauwe oorspronkelijk erg prettig presteerde *. De mijne hield - op wat strakker opgepompte 7.5x16 - wél die 80 km/u in de overdrive vast, ook bij wat tegenwerking -- daar zijn dus wel twee kleine bonussen in het spel: een strak opgepompte 7.5x16 rolt net iets lichter, en hij draait ongeveer 3% sneller als 235/85x16. In ieder geval was het zo dat als je ± 90 km/u reed - zoals tot voor kort in Frankrijk normaal was - er pas van terugschakelen sprake was bij inhalen of een gemenere helling, de oude N-wegen door het gewone licht heuvelende Franse landschap reed ie moeiteloos "plat" in de 5º + overdrive (en als je met inhalen de ruimte had, of de helling mee, dan versnelde hij ook voldoende zonder terugschakelen).
    * Er was overigens altijd al een verschilletje tussen mijn oude trouwe blauwe en de Td5 van Erik, ik kon ze op het motorgeluid onderscheiden.

Groeten MarcS

vandeven

Berichtdoor vandeven » 14 Apr 2019, 16:28

met mijn vorige disco2 td5 zat een ecu in van peeters, herentals in frankerijk moesten de benzine wagens achterblijven berg op in zijn 5 liet ik hem rustig zakken tot 1300rpm ,50km p/h en hij haalde het vlot op naar 80 ,niet dat hij wegscheurde maar het was echt prettig rijden ,met een lichte remap en een roameroverdrive kun je ook een halve versnelling afgaan dus, nog geen echte keuze gemaakt
mvg luc

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2019, 19:25

vandeven schreef:met mijn vorige disco2 td5 zat een ecu in van peeters, herentals in frankerijk moesten de benzine wagens achterblijven berg op in zijn 5 liet ik hem rustig zakken tot 1300rpm ,50km p/h en hij haalde het vlot op naar 80 ,niet dat hij wegscheurde maar het was echt prettig rijden ....

Precies ... dwz, niet dat mijn standaard Td5 dit evenaarde, maar de mijne had zonder "remap" of andere chip-tuning al ruim onder de 2000 rpm een redelijk koppel -- en dus genoeg om prettig soepel/ontspannen te rijden. Alleen echt onderin was er een zwakte.

Kennelijk was er een ruime en nogal wisselvallige tolerantie en is de ene Td5 de andere niet, net als bij de rest van de LandRover waar lang niet alles past zoals je verwacht. Zelfs de rechthoekige Defender blijkt niet zo recht-hoekig te zijn als ie lijkt.

Ik kan niet uit ervaring spreken, maar ik lees dat je een 300Tdi nog wel een beetje kan "opdraaien" maar veel meer zit er niet in. De 2,8 TGV, de opgepepte 300Tdi is ook niet de beloofde supermotor gebleken. De Td5 verdraagt daarentegen wel allerlei tuning, en zelfs met een extreme(re) tuning geeft het blok het niet per omgaande op -- het is eerder de versnellingsbak die je gaat overbelasten.

En hoewel ik geen groot fan ben van de "Puma" kan ik wel zeggen dat die een ongekende souplesse heeft ... dat van de "Luxe-Wagens" achter je laten ken ik uit de Pyreneeën .... helling af halen ze je dan weer in want een tuinhuisje van 2 ton helling-af in bedwang houden is moeilijker als boven komen. Dit laatste is overigens iets wat me geenszins verbaast: Omhoog fietsen is nog veel zwaarder, en helling af rijd je ongeveer iedereen voorbij.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Apr 2019, 20:34

De Puma heeft die souplesse ook alleen zonder kar Marc. Met kar is het ook maar lala. Ik had ze naast elkaar staan op de parkeerplaats en als ik een kar mee moest nemen dan nam ik de Disco. In veel andere gevallen ook trouwens.

Een oude Td5 ecu is ook prima te tunen alleen moet dan de chip er uit gesoldeerd worden en een nieuwe voet terug. Dat doet José van Inside gewoon ter plekke.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”