koppelingspedaal blijft hangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: koppelingspedaal blijft hangen

Berichtdoor Landmarcs » 08 Apr 2019, 10:43

Houston schreef:
Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:Dan gok ik dat de slave cilinder defect is. 85.000 km is voor een master cilinder 'te vroeg'.
Overigens moet, als het rubbertje in de master defect is, het vloeistofniveau in het reservoir oplopen als je het pedaal indrukt.

Mij lijkt het voor de "slave" ook vroeg ... maar dat geldt voor om het even welke reden voor dit probleem.

Bij welke kilometerstand is het wel ‘normaal’ dat ie stuk gaat?

Ik zou zeggen het het "normaal" is dat ie heel blijft.
Verder ben ik ook nieuwsgierig bij welke kilometrages de slave "gebruikelijk" (of gewoon incidenteel) kapot gaat.
Ik ben in ieder geval al een stuk verder met mijn eerste slave (en bij de Td5 idem, maar daar was de master weer een "dingetje").

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 08 Apr 2019, 12:55

Landmarcs schreef:Ik ben in ieder geval al een stuk verder met mijn eerste slave (en bij de Td5 idem, maar daar was de master weer een "dingetje").

Bij de 109 heb ik ooit eens een slave cilinder vervangen, bij de 300 Tdi nog niet en de Td5 ook nog niet.
De master cilinder wel; die is (bij de 109 2x) en bij de 110 2,5D N/A één maal, de 300 Tdi ook één maal en een paar jaar geleden bij de Td5 vervangen.
Niet dat het afdichtrubbertje naar het reservoir lek was (een keer gehad met een geleende 88), maar wel lekkage langs het koppelingspedaal.....
Qua kilometrage, ik zou zeggen na 100.000 km en voor de 200.000 km, maar dat is wel afhankelijk van het al dan niet veelvuldig gebruik van de koppeling.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JoostKenya

Berichtdoor JoostKenya » 08 Apr 2019, 19:20

Slumpf schreef:vraag bij het vervangen van de slaven moet dan de hele bak en tussenbak eronder uit?

Bij een Puma moet de bak er inderdaad onderuit.

En gebruik een originele LUK slave cylinder, geen merkloze Britpart.
Ik zou ook meteen een andere koppelingsplaat monteren.
Bij de oudere koppelingsplaten gaan de veren op een gegeven moment rammelen en die kunnen later het hele koppelingsmechanisme blokkeren.
Dat probleem zou voor een 2014 model opgelost moeten zijn. Maar check dat in ieder geval.

Terug naar “Techniek”