Treeplanken Disco 2

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
DaanD3

Treeplanken Disco 2

Berichtdoor DaanD3 » 04 Apr 2019, 10:11

Hi,

Gisteren avond heb ik de treeplanken van mijn Disco 2 2000 gehaald. Het gaat om de originele af-fabriek treeplanken.
Alle boutjes zonder al te veel moeitelos kunnen draaien of af kunnen breken. De Disco oogt toch een stuk beter zonder gekke surfplanken aan de zijkant.

Nu het volgende; De beugels die de planken aan de auto bevestigen hangen nog. Na wat leeswerk op Engelse fora zie ik dat 4 bouten ook met de koets-bevestiging te maken hebben. Iemand ervaring met het niet demonteren van deze bouten maar op ca. 5 cm afslijpen? Dat scheelt een hoop gedoe volgens mij..

Ben benieuwd.

Plaatje als voorbeeld (niet mijn auto)
Bijlagen
12.jpg
Discovery 2 td5

Edward

Re: Treeplanken Disco 2

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2019, 10:48

De koets zit gewoon boutje-moertje op het chassis. Dus dit zijn of aangepaste bouten of heule rare moeren. Maar zolang je een beetje oplet dat je de temperatuur niet te hoog laat oplopen, de bout zit door een rubber bus, kun je ze net zo makkelijk gewoon afslijpen.

Wel even goed conserveren daarna.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

DaanD3

Berichtdoor DaanD3 » 04 Apr 2019, 10:55

Edward schreef:De koets zit gewoon boutje-moertje op het chassis. Dus dit zijn of aangepaste bouten of heule rare moeren. Maar zolang je een beetje oplet dat je de temperatuur niet te hoog laat oplopen, de bout zit door een rubber bus, kun je ze net zo makkelijk gewoon afslijpen.

Wel even goed conserveren daarna.

Ja het zijn wel originele moeren als verlengstuk voor de beugel van de treeplank.

Qua conserveren, dat je het 'kale' staal na het slijpen even behandeld? Tip waarmee te doen?
Discovery 2 td5

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2019, 11:24

Gewoon even verven oid. Net wat je in huis hebt. Een goede grondlak met wat aflak, menie. Al is het maar goed in het vet zetten, dat scheelt ook al.

Mag hopen dat je ze nooit los hoeft te hebben want dat is meestal slecht nieuws maar ze kunnen behoorlijk vastrotten door de jaren heen......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

DaanD3

Berichtdoor DaanD3 » 04 Apr 2019, 11:55

Edward schreef:Gewoon even verven oid. Net wat je in huis hebt. Een goede grondlak met wat aflak, menie. Al is het maar goed in het vet zetten, dat scheelt ook al.

Mag hopen dat je ze nooit los hoeft te hebben want dat is meestal slecht nieuws maar ze kunnen behoorlijk vastrotten door de jaren heen......

Er zijn ook vervangingsetjes beschikbaar maar dan moet je 'm dus inderdaad losdraaien met grote kans dat je alles kapot draait. Ik ga ze toch niet her-installeren dus ik slijp ze lekker af.

Thanks voor het meedenken.

Groet,
Daan
Discovery 2 td5

Terug naar “Techniek”