Defender 110 (2001) ombouwen van grijs naar geel kenteken

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Defender 110 (2001) ombouwen van grijs naar geel kenteken

Berichtdoor Edward » 28 Mar 2019, 09:01

Daniel_laro schreef:Het gaat om de 32-vv-sj, een 110 td5 stationwagon uit 2001. De dame aan de telefoon van het rdw was - na overleg met de technische dienst - erg stellig: alleen auto's die al eens een geel kenteken hadden gehad konden weer van grijs naar geel.

Daniel

Die stelling klopt iig niet. Er zijn legio Disco's en Defenders terug gebouwd naar geel die af garage op grijs waren gekentekend en in NL dus nooit geel zijn geweest.

Er is ergens een verschil met de Defender want ik ken een paar wagens die grijs kenteken zijn maar ingericht voor geel inclusief aantal inzittenden op kenteken. Maar ik heb zelf een paar wagens terug gebouwd naar geel voor een bevriende klant en die zijn bij de Rdw gewoon op geel kenteken gezet inclusief een nieuw kenteken (want grijs zie je terug in de combi van letters/cijfers op de plaat). Dat waren al NL auto's.

Maar omdat ik zelf het papierwerk te weinig doe weet ik niet van de hoed en de rand. (je kunt ook zeggen dat ik de klok heb horen luiden...)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2019, 09:11

Precies, in ieder geval kán een Defender ook een grijs kenteken en 5 zitplaatsen hebben.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik meen dat te ermee te maken heeft dat het Europees gezien "per definitie" een bedrijfsauto betreft.
Er zijn er verschillende waar er netjes een grijs kenteken is afgegeven en de "gele" zitplaatsten zijn vermeld.

Het lijkt er dus vooralsnog op dat je de keuze hebt (en daarnaast is het wellicht ook beter als je een andere RDW-vestiging kiest, want een eenmaal hoog opgelopen discussie met de RDW is niet gauw opgelost).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Mar 2019, 11:14

Landmarcs schreef:Precies, in ieder geval kán een Defender ook een grijs kenteken en 5 zitplaatsen hebben.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar ik meen dat te ermee te maken heeft dat het Europees gezien "per definitie" een bedrijfsauto betreft.
Er zijn er verschillende waar er netjes een grijs kenteken is afgegeven en de "gele" zitplaatsten zijn vermeld.

Het lijkt er dus vooralsnog op dat je de keuze hebt (en daarnaast is het wellicht ook beter als je een andere RDW-vestiging kiest, want een eenmaal hoog opgelopen discussie met de RDW is niet gauw opgelost).

Groeten MarcS

Denk dat vooral de belastingdienst de gesprekspartner is. Als het daar goed geadministreerd is zal het aantal zitplaatsen correct op papier krijgen weinig voorstellen.

Vind het vrij frustrerend dat er niet gewoon één duidelijk ,loket is waar je dit soort zaken kunt regelen. Nu wordt je altijd van het Rdw kastje naar de belastingdienstmuur verwezen. In het beste geval, als het tegen zit krijg je gewoon te horen dat iets niet kan. Zoals in dit geval...
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2019, 12:39

Edward schreef:...
Vind het vrij frustrerend dat er niet gewoon één duidelijk ,loket is waar je dit soort zaken kunt regelen. Nu wordt je altijd van het Rdw kastje naar de belastingdienstmuur verwezen. In het beste geval, als het tegen zit krijg je gewoon te horen dat iets niet kan. Zoals in dit geval...

Als er iemand zich even druk maakt en als "tussen-loket" even wat trieste voorbeeldjes verzamelt en daarna doorzend aan de Nationale Ombudsman dan heb je een kansje dat er mettertijd wat verandert/verbetert.

De belastingdienst is juist mbt het MRB-loket aan het afslanken geweest met het absurde argument dat het meestal om commerciële partijen ging die het allemaal zelf konden en er dus geen inhoudelijk kennis en ondersteuning aan het loket nodig was (zodat je nu als particulier eerst een enorme studie moet maken, en zodat er "commerciëlen" zijn opgestaan die de belastingdienst te slim af zijn -- lieden die de BPM-afdracht minimaliseren* met een gestripte invoerauto, en daarna met bezwaar- en beroepsprocedures de machinerie helemaal tot stilstand krijgen, want nauwelijks inhoudelijke kennis).

Daarnaast is er natuurlijk de RDW waar ook het een en ander mis kan gaan, ambtenaren die niet weten waar ze het over hebben en dan maar de meest zekere (en dus soms volmaakt absurde) route als de enig juiste schetsen.

Anyway, door de foute zuinigheid en door de eigenaardige opsplitsing in plaats van juist die "Eén loket gedachte" gaat er veel te veel fout (en profiteren de handige jongens van de onkunde).

Groeten MarcS

*   Een echt interessant "bussiness-model": Je bent een "Jacobse & Van Es" handelaar, je koopt leuke auto's in bijv. Duitsland, stript ze even voor de invoer doet een zo laag mogelijke aangifte, en hebt daarna nog een "mannetje" dat de bezwaar- en beroepsprocedures uit z'n computer rammelt .... Daarna schroef je de lichtmetalen wielen etc weer terug, poetst de auto op en verkoopt de importauto met een prettig opgeleukte winst (want die uitgeklede BPM bereken je natuurlijk slechts marginaal door in de vraagprijs). En was het strippen niet nodig omdat het al een "wrak" was, dan stuur je dat "wrak" na import en afdracht even op en naar naar Polen voor een wat ingrijpender poetsbeurt.

Daniel_laro

Berichtdoor Daniel_laro » 06 Mei 2019, 15:38

Een update:

Na opnieuw telefonisch contact met de RDW kreeg ik te horen dat omkeuren van grijs naar geel wel mogelijk zou zijn als ik een certificaat van overeenstemming (CVO) mee zou nemen, waaruit de typegoedkeuring voor personenwagen zou blijken.

Eerst gebeld met de importeur van Land Rover. Prima geholpen, zij konden vertellen dat het CVO van onze auto inderdaad die van een personenwagen is. Zij konden echter niet zelf de CVO verstrekken, dat moest via een dealer. Verzoek ingediend bij Broekhuis in Utrecht, wisten eerst niet wat een CVO was (zucht...), daarna bleek mijn mail zoek, daarna bleef het weer stil omdat Broekhuis mij een e-mail terug had gestuurd met een aanvraagformulier, maar geadresseerd aan de eigen receptioniste die toen net op vakantie was gegaan.

Enfin, na 6 weken wachten (en € 244,- af te tikken!) had ik eind vorige week het CVO van onze defender in handen. Meteen een afspraak gemaakt bij de RDW, ik kon vanochtend vroeg al in Amsterdam terecht. Keuring verliep prima, alle gegevens voor het geel kenteken zijn overgenomen van het CVO, dus geen weging (gelukkig, roof rack en lierbumper plus lier konden dus blijven zitten) en 9 zitplaatsen (hoewel wij geen bankjes en gordels hebben in de auto voor de 4 plekken achterin).

Nu net aangifte BPM ingevuld voor de Belastingdienst (€ 0, want ouder dan 15 jaar) en dan zou ik vanzelf een nieuw kentekenbewijs thuisgestuurd moeten krijgen!

De auto zelf is nu ook aangepast naar geel kenteken. Wij hebben het schot verwijderd, de tweede zitrij teruggeplaatst en de alpine ruitjes er weer in gezet (al doende hebben wij onszelf ook een paar nieuwe scheldwoorden aangeleerd!). Ook de doorgezakte hemelbekleding hebben wij zelf vervangen door nieuwe lichtgrijze alcantara bekleding. Ziet er mooi uit, al zeg ik het zelf.

Nog te doen: vervangen dichte zijruitjes van de twee achterdeuren, plaatsen console van mud op het dashboard zodat plek ontstaat voor een 2din radio met achteruitrijcamera en carling switches, led verstralers op het roofrack, daktent en luifel op het roofrack.

Terug naar “Techniek”