Mijn Defender heeft een geloof ik bekend probleem: de ruitenwissers stoppen niet in de eindstand en de intervalstand werkt als een normale stand.
Ik heb al e.e.a. gezocht:
- voor de interval heb ik een AMR2341 relais nodig. Nu vind ik via google o.a. een (vrij dure) programmeerbare AMR2341 relais maar op zich vind ik een standaard interval stand al voldoende. Klopt het dat het AM2341 alleen dient voor de intervalschakeling, en dat elke ANR2341 mij dus een normale standaard interval oplevert?
- voor de eindstand heb ik ook de schakelaar gevonden. Enige vraag voor ik de boel openhaal (wordt mijn eerste keer): zit in mijn 2001 TD5 Hardtop de ruitenwisser (eindstandschakelaar) links of rechts achter het dashboard?
ruitenwissers interval en stopstand
Re: ruitenwissers interval en stopstand
motor zit achter je tellerhuis
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: ruitenwissers interval en stopstand
conny schreef:motor zit achter je tellerhuis
En dat is dus links bij een normale Nederlandse uitvoering. Het is goed mogelijk dat na vervanging van de eindstand schakelaar het intervalrelais weer normaal functioneert.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: ruitenwissers interval en stopstand
Oke, ga ik dat eerst proberen tnx!
Re: ruitenwissers interval en stopstand
De positie van je wissermotor is afhankelijk van het bouwjaar.
Bij m'n oneten zat ie links bij het tellerhuis en bij m'n 130 uit 2004 rechts in het dashboard.
De klacht wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte parkswitch en verkrijgbaar bij de meeste LR onderdelen leveranciers.
Een goedkoop dingetje en het vervangen is ff een klusje. Niet de switch zelf, maar je moet eea demonteren voordat je bij de wissermotor bent. Zeker als je een airco hebt. ( been there, done that)
Bij m'n oneten zat ie links bij het tellerhuis en bij m'n 130 uit 2004 rechts in het dashboard.
De klacht wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een defecte parkswitch en verkrijgbaar bij de meeste LR onderdelen leveranciers.
Een goedkoop dingetje en het vervangen is ff een klusje. Niet de switch zelf, maar je moet eea demonteren voordat je bij de wissermotor bent. Zeker als je een airco hebt. ( been there, done that)
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
Re: ruitenwissers interval en stopstand
Had t moeten vermelden maar t is een hardtop td5 uit 2001.
Zo te horen (logisch, maakt veel geluid) zit de ruitenwissermotor links
Zo te horen (logisch, maakt veel geluid) zit de ruitenwissermotor links
Re: ruitenwissers interval en stopstand
Eindelijk de tijd genomen om de park switch te vervangen.
Helaas: zodra ik de nieuwe park switch er in heb zitten en ik zet het contact aan vliegt de ruitenwisserzekering (15a) eruit. Met de oude switch blijft de zekering intact (en werken de ruitenwissers zonder eindstop)
(Lees; permanente stroom = contact aan)
Wat blijkt:
De oude switch geeft 12v op het contact waar de rode draad op zit, in de normale stand en de intervalstand. De gele uitgang geeft 12v in de snelle stand. Blauw zal massa zijn?
Aan de stekkerkant heb ik een permanente 12v en één die geschakeld wordt met de ruitenwisserhendel.
De nieuwe switch doet hetzelfde, maar heeft echter met contact aan permanente stroom op de uitgang van de rode draad. Wanneer ik alleen de hoofdstekker aan de nieuwe parkswitch zet (en dus niet aansluit op de ruitenwisser motor) meet ik op de hoofdstekker aan de geschakelde 12v aansluiting óók permanente stroom: de hendel doet dan niks meer, er blijft permanente stroom op beide aansluitingen.
Zodra ik de aansluitingen op de electromotor erop zet en het contact aanzet vliegt de zekering eruit, of de hendel nou aan of uit staat.
Hoe kan die nieuwe switch anders werken dan de oude switch in mijn auto? Ik kan niks vinden over verschillende typen park switches?
Ik heb om e.e.a. uit te sluiten de intervalrelais verwijderd (AMR2341) maar nu vliegt ook met de oude switch de zekering eruit. Kan normaal zijn, maar ik ben nu door mijn zekeringen heen en kan dus niks meer proberen.
Van de oude switch is het plastic schakelaartje niet meer helemaal lekker. Toen ik met de oude switch helemaal aangesloten de intervalstand probeerde leek dat wel te werken wanneer ik met de hand het palletje bediende, maar op een gegeven moment vloog mijn laatste zekering ook met de oude switch eruit.
Iemand een idee?
- waarom schakelt de nieuwe switch anders dan de oude? Waarom heb ik permanente stroom op de rode uitgang staan
- waarom vliegt mijn zekering eruit zonder AMR2341 mét oude switch
Ik dacht eerst ook: waarom een permanente stroom? Maar dat is logisch, want er moet nog stroom zijn nadat je de hendel uit zet, anders kan de motor niet doordraaien tot de stop.
NB. Mijn auto is een 2001 TD5 hardtop. Iemand had me een keer verteld dat daar geen interval op zou moeten zitten. Die zit er echter dus wel op, zowel de hendel als het relais. En de bedrading lijkt mij voor zover ik dat kan beoordelen er verder "origineel" uit
Helaas: zodra ik de nieuwe park switch er in heb zitten en ik zet het contact aan vliegt de ruitenwisserzekering (15a) eruit. Met de oude switch blijft de zekering intact (en werken de ruitenwissers zonder eindstop)
(Lees; permanente stroom = contact aan)
Wat blijkt:
De oude switch geeft 12v op het contact waar de rode draad op zit, in de normale stand en de intervalstand. De gele uitgang geeft 12v in de snelle stand. Blauw zal massa zijn?
Aan de stekkerkant heb ik een permanente 12v en één die geschakeld wordt met de ruitenwisserhendel.
De nieuwe switch doet hetzelfde, maar heeft echter met contact aan permanente stroom op de uitgang van de rode draad. Wanneer ik alleen de hoofdstekker aan de nieuwe parkswitch zet (en dus niet aansluit op de ruitenwisser motor) meet ik op de hoofdstekker aan de geschakelde 12v aansluiting óók permanente stroom: de hendel doet dan niks meer, er blijft permanente stroom op beide aansluitingen.
Zodra ik de aansluitingen op de electromotor erop zet en het contact aanzet vliegt de zekering eruit, of de hendel nou aan of uit staat.
Hoe kan die nieuwe switch anders werken dan de oude switch in mijn auto? Ik kan niks vinden over verschillende typen park switches?
Ik heb om e.e.a. uit te sluiten de intervalrelais verwijderd (AMR2341) maar nu vliegt ook met de oude switch de zekering eruit. Kan normaal zijn, maar ik ben nu door mijn zekeringen heen en kan dus niks meer proberen.
Van de oude switch is het plastic schakelaartje niet meer helemaal lekker. Toen ik met de oude switch helemaal aangesloten de intervalstand probeerde leek dat wel te werken wanneer ik met de hand het palletje bediende, maar op een gegeven moment vloog mijn laatste zekering ook met de oude switch eruit.
Iemand een idee?
- waarom schakelt de nieuwe switch anders dan de oude? Waarom heb ik permanente stroom op de rode uitgang staan
- waarom vliegt mijn zekering eruit zonder AMR2341 mét oude switch
Ik dacht eerst ook: waarom een permanente stroom? Maar dat is logisch, want er moet nog stroom zijn nadat je de hendel uit zet, anders kan de motor niet doordraaien tot de stop.
NB. Mijn auto is een 2001 TD5 hardtop. Iemand had me een keer verteld dat daar geen interval op zou moeten zitten. Die zit er echter dus wel op, zowel de hendel als het relais. En de bedrading lijkt mij voor zover ik dat kan beoordelen er verder "origineel" uit
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: ruitenwissers interval en stopstand
zakraket schreef:.....
NB. Mijn auto is een 2001 TD5 hardtop. Iemand had me een keer verteld dat daar geen interval op zou moeten zitten. Die zit er echter dus wel op, zowel de hendel als het relais. En de bedrading lijkt mij voor zover ik dat kan beoordelen er verder "origineel" uit
Niet naar "iemand" luisteren. Ook op mijn oude 1999 Td5 HardTop zat een interval-schakelaar.
Groeten MarcS
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: ruitenwissers interval en stopstand
zakraket schreef:Blauw zal massa zijn?
Nee, massa is zwart, maar hier heb je een schema:
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: ruitenwissers interval en stopstand
Bedankt, ik kan het alleen niet helemaal volgen 
Anyway, gisteren van iemand een 15a automatische zekering kunnen lenen. Daarmee bleef de nieuwe switch eruit vliegen. UIteindelijk de oude switch uit elkaar gehaald en ik zag redelijk snel wat het probleem was van die switch. Weer in elkaar gezet en nu doet met de oude switch alles het weer, zowel interval als stop.
Met de nieuwe switch krijg ik nog steeds kortsluiting zodra ik de ruitenwissers aanzet. Die is dus gewoon niet goed, ik stuur hem retour voor een andere (ik ga er vanuit dat mijn oude switch toch snel weer zal falen)
Mijn volgende project: de ruitenwissers staan te schuin. Ze komen daardoor links over de rand van het raam, terwijl ze rechts bijna halverwege de ruit blijven staan. Ik dacht eerst dat je de stand van de wissers op de as kon aanpassen, maar die as heeft een vaste inkeping.
Kun je de stand van de wissers wel op de een of andere manier verstellen? Ik denk dat je dan de as zelf moet verzetten? (Aangezien ik bij de motor niet zo snel iets kon ontdekken)
Anyway, gisteren van iemand een 15a automatische zekering kunnen lenen. Daarmee bleef de nieuwe switch eruit vliegen. UIteindelijk de oude switch uit elkaar gehaald en ik zag redelijk snel wat het probleem was van die switch. Weer in elkaar gezet en nu doet met de oude switch alles het weer, zowel interval als stop.
Met de nieuwe switch krijg ik nog steeds kortsluiting zodra ik de ruitenwissers aanzet. Die is dus gewoon niet goed, ik stuur hem retour voor een andere (ik ga er vanuit dat mijn oude switch toch snel weer zal falen)
Mijn volgende project: de ruitenwissers staan te schuin. Ze komen daardoor links over de rand van het raam, terwijl ze rechts bijna halverwege de ruit blijven staan. Ik dacht eerst dat je de stand van de wissers op de as kon aanpassen, maar die as heeft een vaste inkeping.
Kun je de stand van de wissers wel op de een of andere manier verstellen? Ik denk dat je dan de as zelf moet verzetten? (Aangezien ik bij de motor niet zo snel iets kon ontdekken)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten