ruitenwissers interval en stopstand

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Crazy-G

Re: ruitenwissers interval en stopstand

Berichtdoor Crazy-G » 08 Apr 2019, 09:17

De wisser-armen kun je van de adapter op de as aftrekken en dan één of twee splines verplaatst er weer gewoon opdrukken, jij haalt de adapter van het asje los en dat moet je niet doen.

Kan even wat moeite kosten maar met wat gefriemel komen de armen los van de adapter, er zit een soort van een borgje aan de arm die demontage en verlies zou moeten tegengaan dus kan een beetje moeite kosten.

Let wel op dat je dat borgje niet (teveel) beschadigd anders rij je straks ergens op de snelweg en zie je plots één of zelfs alletwee de armen verdwijnen.

Gert-Jan.

Adapter:
s-l300-1.jpg

zakraket

Berichtdoor zakraket » 09 Apr 2019, 17:27

Hmm... nieuwe switch ontvangen met dank aan Budget-parts.nl

Die doet eigenlijk hetzelfde: wanneer hij niet op de motor zit (maar wel aangesloten) en ik bedien hem handmatig, dan vliegt de zekering eruit. Wanneer ik hem op de motor prik blijven de ruitenwissers lopen ook al staat de hendel op "0"

Met de oude switch werkt alles zoals het hoort. Vreemd?

zakraket

Berichtdoor zakraket » 09 Apr 2019, 20:27

Crazy-G schreef:De wisser-armen kun je van de adapter op de as aftrekken en dan één of twee splines verplaatst er weer gewoon opdrukken, jij haalt de adapter van het asje los en dat moet je niet doen.

Kan even wat moeite kosten maar met wat gefriemel komen de armen los van de adapter, er zit een soort van een borgje aan de arm die demontage en verlies zou moeten tegengaan dus kan een beetje moeite kosten.

Let wel op dat je dat borgje niet (teveel) beschadigd anders rij je straks ergens op de snelweg en zie je plots één of zelfs alletwee de armen verdwijnen.

Gert-Jan.

Adapter:
s-l300-1.jpg

Logisch. Bedankt voor de tip, is inderdaad gelukt om de wissers nu in de juiste stand te zetten.

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 11 Apr 2019, 09:11

zakraket schreef:Met de oude switch werkt alles zoals het hoort. Vreemd?

Even een fatsoenlijk bedrading-schema er bij pakken, zou zomaar kunnen dat de oude schakelaar verkeerd is aangesloten door een eerdere eigenaar, is ook met een blokstekker niet zo'n hele toer.

Gert-Jan.

zakraket

Berichtdoor zakraket » 11 Apr 2019, 11:28

Maar zou de oude schakelaar niet hetzelfde probleem moeten opleveren dan? Of zijn er verschillende switches in omloop?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Apr 2019, 11:47

Crazy-G schreef:
zakraket schreef:Met de oude switch werkt alles zoals het hoort. Vreemd?

Even een fatsoenlijk bedrading-schema er bij pakken, zou zomaar kunnen dat de oude schakelaar verkeerd is aangesloten door een eerdere eigenaar, is ook met een blokstekker niet zo'n hele toer.

't Kan zelfs "af-fabriek" al fout geweest zijn.
Mijn 2010 "Puma" bleek ook niet het electrisch schema dat bij het chassisnummer paste te volgen, en óók niet het meest aannemelijke alternatief, het was iets intermediairs ... je snapt dan wel dat het heel duur was zulke auto's te produceren: steeds opnieuw het wiel uitvinden (een wiel dat steeds niet helemaal rond blijkt). Het is ook heel lastig als je dan een klein stukje schakeling wilt (laten) aanpassen - zelfs de monteur die van de hoed en de rand weet wordt voor een verrassing geplaatst.

Groeten MarcS

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 13 Apr 2019, 08:10

zakraket schreef:Maar zou de oude schakelaar niet hetzelfde probleem moeten opleveren dan? Of zijn er verschillende switches in omloop?

Niet dat ik weet, maar een handige Harrie kan alles veranderen natuurlijk, heeft de park-switch het bij jou ooit wel gewoon goed gedaan?

Gert-Jan.

zakraket

Berichtdoor zakraket » 13 Apr 2019, 11:49

Ik heb de auto in december gekocht, parkswitch werkte toen al niet. Ik heb laatst de parkswitch open gemaakt, het probleem was dat pinnetje niet meer terugveerde en het contact altijd contact maakte. Dat was eenvoudig te verhelpen omdat het "veertje" verschoven was waardoor het klem zat.
Met de oude parkswitch werkt alles prima. Ik heb inmiddels dus een wéér een nieuwe parkswitch (omgeruild) maar die werkt dus ook niet, net als de vorige nieuwe parkswitch.

Verder leek het er niet op dat de parkswitch op enige manier was veranderd, het zag er origineel uit, puur op het oog. Ik heb verder geen ervaring met Defenders en hun onderdelen.

Ik zal nog eens een keer gaan meten en kijken of ik kan ontdekken wat er anders is aan die nieuwe parkswitch. En die nieuwe parkswitch kan ik net zo goed open maken, het heeft weinig zin om deze ook retour te sturen.

Crazy-G

Berichtdoor Crazy-G » 14 Apr 2019, 09:28

Voor zover ik mij herinner zit de parkswitch aangesloten met een blokstekker, als nou net de vorige eigenaar/handige Harrie in die blokstekker draden heeft verwisseld dan klopt het originele bedradingsschema niet meer en daar klinkt het wel ernstig naar en dan kun je dus wel eens door verkeerde aansluitingen een sluiting bewerkstelligen.

Dus nogmaals, even een goed bedradingsschema, met daarin uitvergroot de aansluiting van de ruitenwissermotor en je kunt exact zien welke draad waar op aangesloten moet zijn en of dat ook zo is.

Gert-Jan.

Hier zie je de schakelaar (39) en motor (46) aansluitingen met de desbetreffende kleuren, als het goed is staan op de parkswitch waar de blokstekker op komt cijfertjes die overeenkomen met het schema, kleurtjes volgen, op het juiste aansluiten en het zou moeten werken.

1 : Zwart
2 : Bruin/Lichtgroen
3 : leeg
4 : Groen
5 : Rood/Lichtgroen

Schermafbeelding 2019-04-14 om 09.23.32.png

Ik hoop dat je er iets mee kunt . . . . . .

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 14 Apr 2019, 10:12

Crazy-G schreef:Voor zover ik mij herinner zit de parkswitch aangesloten met een blokstekker, als nou net de vorige eigenaar/handige Harrie in die blokstekker draden heeft verwisseld dan klopt het originele bedradingsschema niet meer en daar klinkt het wel ernstig naar en dan kun je dus wel eens door verkeerde aansluitingen een sluiting bewerkstelligen.

Dus nogmaals, even een goed bedradingsschema, met daarin uitvergroot de aansluiting van de ruitenwissermotor en je kunt exact zien welke draad waar op aangesloten moet zijn en of dat ook zo is.

Je kan natuurlijk ook de oude (en nu werkende) en de nieuwe park-switch vergelijken qua schakel-werking.
Het zijn twee "black-boxes" en je zet op een rijtje wat de ene en de andere "doet".
Er moet een verschil zijn want in de praktijk is er verschil.

Daarna aan de hand van het verschil het schema nalopen en je weet wat er gebeurt.
De verschillen tussen de twee zouden dus maar zo kunnen corresponderen met een "rare" blokstekker.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”