Hi LaRo Liefhebbers,
bij deze een vraag:
Sinds enkele dagen merk ik dat er een veranderende weerstand optreedt in mijn stuurbekrachtiging, zowel linksom als rechtsom sturend.
Soms gaat het zoals gebruikelijk: makkelijk, en soms lijkt het alsof de weerstand groter wordt en dan weer wegebt.
Mijn idee is dat het zowel het stuurhuis als de stuurpomp kan zijn.
Heeft iemand een gefundeerd idee?
Of een manier waarop ik de oorzaak zou kunnen achterhalen?
Het beurtelings vervangen van stuurpomp of -huis heb ik zelf ook al bedacht, maar dat is natuurlijk een prijzig grapje.
Alvast dank voor jullie input!
Groet
Gaston
Stuurpomp of Stuurhuis defect?
-
Landmarcs
Re: Stuurpomp of Stuurhuis defect?
Gaston,
Ook al vermoed ik dat je het over een Defender hebt is het handiger om aan te geven wat voor auto het betreft.
Groeten MarcS
PS Wat betreft stuurpomp is leeftijd en gebruik ook nog een dingetje. En Franse boswachter in Les Landes (dus met een soort kruising tussen de Duinen en de Veluwe als achtertuin) zei dat zijn collega's met de Defender relatief vaak stuurpomp-problemen hadden ... ze reden met overmaat banden en minder lucht, en weelicht als houhakkers. De boswachter had voor zichzelf een Toyauto, dus wellicht was het een gekleurde kijk op de wereld.
Ook al vermoed ik dat je het over een Defender hebt is het handiger om aan te geven wat voor auto het betreft.
Groeten MarcS
PS Wat betreft stuurpomp is leeftijd en gebruik ook nog een dingetje. En Franse boswachter in Les Landes (dus met een soort kruising tussen de Duinen en de Veluwe als achtertuin) zei dat zijn collega's met de Defender relatief vaak stuurpomp-problemen hadden ... ze reden met overmaat banden en minder lucht, en weelicht als houhakkers. De boswachter had voor zichzelf een Toyauto, dus wellicht was het een gekleurde kijk op de wereld.
Gaston,
Zoals MarcS al aangeeft is auto en motor wel van belang. Zelf heb ik vooral ervaring met Td5. Daar zie je dat een pomp na 150k tot 200k toch wel einde levensduur is (uitzondering daargelaten). Als je die vervangt, meteen ff de waterpomp meenemen.
Zoals MarcS al aangeeft is auto en motor wel van belang. Zelf heb ik vooral ervaring met Td5. Daar zie je dat een pomp na 150k tot 200k toch wel einde levensduur is (uitzondering daargelaten). Als je die vervangt, meteen ff de waterpomp meenemen.
@Landmarcs en Pascal87,
bedankt! Jullie hebben helemaal gelijk.
Het gaat om een Defender TD5 (1999).
Hij heeft inmiddels 390.000 op de klok, dus het is niet raar dat er wat vervangen moet worden zo nu en dan.
Groet
Gaston
bedankt! Jullie hebben helemaal gelijk.
Het gaat om een Defender TD5 (1999).
Hij heeft inmiddels 390.000 op de klok, dus het is niet raar dat er wat vervangen moet worden zo nu en dan.
Groet
Gaston
Ooit gehad met m'n eerste Defender. Toen een doorstroom/druk meter tussen de pomp en het stuurhuis gemonteerd om te zien of de pomp een contante druk en flow gaf. Die heb ik gewoon ff geleend bij het lokale landbouwmechanisatiebedrijf. Bij mij was de pomp idd dood aan het gaan.
Meten is weten.......
Meten is weten.......
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Waarom altijd meteen die pomp en/of stuurhuis, kijk eerst je kruisjes van je stuuras eens na, die gaan vlotter kapot dan de pomp of het stuurhuis en als er een wijlen, of zelfs maar los is heb je exact dat probleem, als die kruisjes helemaal oké zijn dan pas kijk je verder naar de pomp en/of stuurhuis.
Gert-Jan.
Gert-Jan.