Opbouw nieuw project

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Nijhuis

Opbouw nieuw project

Berichtdoor Nijhuis » 12 Jan 2012, 11:47

Dag allemaal,

Na een opgeknapte 90 willen we met een nieuw project beginnen, dit keer moet het een 110 worden (hard-top of csw, we hebben keus :)). Als basis willen we een gloednieuw chassis gaan kopen en deze van de grond af aan opbouwen, nu is de vraag alleen welke motor (en dus welk chassis)?

Waar zouden jullie voor gaan? We moeten motor en chassis nog aanschaffen, dus we zijn eigenlijk nog behoorlijk vrij in onze keus (wel een diesel met 6bak, liefst 4cilinder ivm kosten). Gezien het aanbod is een 200tdi uit een disco voor de hand liggend, maar wellicht zien we iets over het hoofd, zo zijn er bijvoorbeeld ook Ford motoren te koop.

Dus daarom de vraag: Welke motor zou je kiezen (en ivm montage welk marshland chassis zou je daarbij aanschaffen) als je in mijn schoenen zou staan.

PS: Bij het nieuwe chassis laten we in elk geval de mounts zo maken dat we er een nieuw type (kunstof) tank in kunnen hangen.
Fourwheeldrive for life!

R1200C

Re:Opbouw nieuw project

Berichtdoor R1200C » 12 Jan 2012, 11:54

Natuurlijk heb je hier al rekening mee gehouden maar voor de meekijkers: hou je er wel rekening mee dat je met chassis en motor meer dan de toegestane 1/3 vervangt aan je auto?

Waarschijnlijk is het handig om in je planning rekening te houden met de (on)mogelijkheden die de RDW en belastingdienst je bieden.

Los van bovenstaande: waarom heb je het over een 200tdi en niet over de andere motoren die er beschikbaar zijn?
Kei veel groeten,

Joost

D'n Harrie: Series IIa 88 Stawag 1971
Ons Marie: Defender 110 2002
Pietertje: Series III AKA Sarah's Auto
Sic: C5 Carlsson

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Jan 2012, 11:56

De 200 TDI is een heel mooi en kogelvrij blok en voor mij niet onbelangrijk een echt Land Rover blok.

Maar een BMW 6 cilinderblok is ook errug mooi en levert meer vermogen en een mooie 6 cilinderloop. Een 300 TD blok uit een Mercedes heeft dezelfde voordelen.

Een TDV6 is ook mooi maar dan moet je wel wat budget vrijmaken om hem stand alone te laten lopen. Zelfde geld voor een 3.0 BMW blok.

In UK heeft bv Keith Gott ook Fordblokken compleet met 6 bak en tussenbak liggen van een MY07 Puma Defender.

Keuze te over! Persoonlijk zou ik voor een BMW 3.0 6cilinder gaan. :P
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Nijhuis

Berichtdoor Nijhuis » 12 Jan 2012, 11:57

Met de RDW is inderdaad rekening gehouden. Het doel is (in tegenstelling tot veel andere projecten) ook niet op per definitie belastingvrij te kunnen rijden.

Zoals ik zei is de 200tdi een voor de hand liggende keus, de motor is in overvloed beschikbaar en veel onderdelen komen overeen met de Defender. Ik sluit voorlopig echter niets uit, daarom vraag ik jullie om mee te denken, hoe meer mensen hoe meer ideeen. Momenteel richten we ons wel op de 4cilinders, vooral omdat deze vaak een flink stuk goedkoper zijn. :)
Fourwheeldrive for life!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jan 2012, 12:08

wat is er mis met de 300 tdi, volgens mij, zeker in NL, meer defenders mee verkocht, dus voor zover verschil beter passend dan disco motor en ook zat beschikbaar en niet veel duurder dan 200 tdi. zelf liever 300 dan 200

maar what aboout the rest? alles nieuw opbouwen of gebruik je het wel om een oude mee te restaureren? (in het eerste geval... vast niet de meest economische keuze..
gone

Nijhuis

Berichtdoor Nijhuis » 12 Jan 2012, 12:16

Nee niet alles wordt gloednieuw, dat is onbetaalbaar. :P
We zullen veel onderdelen, na een flinke opknapbeurt, gewoon hergebruiken. Alle slijtgrage onderdelen zullen gereviseerd of vervangen gaan worden.

Zo hebben we een compleet interieur liggen, maar deze wordt opnieuw bekleed. De gehele body wordt kaal gemaakt en helemaal opnieuw gespoten, maar dus geen gloednieuwe body. Assen worden gereviseerd, met bijvoorbeeld een goednieuw remsysteem (leidingen, slangen, klauwen, schijven, blokken).

Er is niets mis met een 300tdi, maar ik heb niet het idee dat deze in overvloed verkrijgbaar is eigenlijk...of misschien kijk ik verkeerd. Zoals ik in bovenstaande reactie al aangaf heb ik vooraf geen enkel idee overboord gegooid. Dit onderwerp heb ik aangemaakt om ervaringen en meningen uit te wisselen zodat ik een goed overwogen besluit kan maken. :)
Fourwheeldrive for life!

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jan 2012, 12:27

voor 1500 euro koop je een complete 300TDI uit 97 (disco) dan heb je assen, versnellingsbakken en motor... en de rest verkoop je weer...stel voor 500 euro.... maar in engeland zijn ook aanbieders waar je voor 750-1000 pond een goede 300TDI motor koopt is me verteld
gone

Nijhuis

Berichtdoor Nijhuis » 12 Jan 2012, 12:31

Ik zie nog niet echt disco's uit '97 voor €1500 te koop staan, dat gaat eerder richting de €3000.

Past een 300tdi uit een disco zo 1 op 1 op een 300tdi defender chassis trouwens? En zijn de assen en dergelijke ook 1 op 1?

Heb ook goede dingen gehoord over ford motoren, iemand hier ervaring mee?
Fourwheeldrive for life!

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Jan 2012, 12:32

Ron Bolleboom heeft eigenlijk altijd wel 300TDI blokken liggen die hij met garantie verkoopt voor de prijs die Roger noemt.

Voor het verschil met wat bv Amazon in UK vraagt kun je niet heen en weer rijden.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 12 Jan 2012, 12:33

je moet een auto voor die doeleinden ook niet in NL kopen, op de duitse mobile.de staan er echt wel een paar voor 1500-2000 en omdat je er geen kenteken op neemt in NL kost het ook geen bpm

vooras is gelijk aan defenderas, achteras is (volgens mij) gelijk aan 90 defender as, de 110 heeft een salisbury, maar zie niet echt waarom er geen rover onder zou kunnen.

motor is volgens mij in principe niet anders, dan hooguit de verschillen die je bij de 200 ook hebt.

was wat snel met de versnelingsbakken noemen (maar die zijn mits en fatsoenlijke staat wel hun geld waard) want defender heeft de pook op andere plek en andere tussenbakverhouding
gone

Terug naar “Techniek”