Op dit forum zijn ongetwijfeld veel Nanocom gebruikers actief. Ik heb uitgebreid gezocht op een probleem dat ik tegen kwam met mijn Nanocom, maar niets kunnen vinden (overigens ook niet op de Nanocom support site en - forum). Bij Nanocom bleken ze het probleem wel te kennen, maar er geen oplossing voor te hebben.
Wat is het probleem?
Om de Nanocom output op je pc fatsoenlijk te kunnen analyseren hebben ze een tooltje gemaakt waarin je csv bestand keurig grafisch wordt weergegeven. Het probleem is echter de schaling van de Y-as. Die verloopt automatisch. Als je dus een rare spike in je meting hebt, dan schaalt de Y-as mee met de spike.
Neem bijvoorbeeld het motortoerental. Stel dat in de meting een spike zit van 30.000 RPM, dan is daarmee de grafiek meteen nauwelijks leesbaar. De meeste waarden zijn dan een "rafelige" horizontale streep en alleen de spike is zichtbaar.
Komt dit probleem dan zo vaak voor?
Bij mijn metingen wel in veel grafieken en een paar andere mensen die ik ken met een Nanocom hebben dat ook. Dus ik neem aan dat velen hier last van hebben. In ieder geval bij Defenders en oudere Disco's met een TD5 denk ik. Ik heb overigens die spikes eerst hardwarematig geprobeerd te voorkomen (mogelijk slechte/matige verbindingen in diverse connectoren), maar dat lijkt de oorzaak niet te zijn.
Tooltje
Daarom heb ik vervolgens aan een handig vriendje gevraagd een Excel tooltje te maken dat de spikes uit het csv bestand filtert. Dat bleek niet zo'n grote klus en inmiddels heb ik een handig tooltje om spikes uit te filteren naar door mij zelf in te stellen maximale en minimale waarden. Dit tooltje is overigens gemaakt voor de output van een Defender TD5 in instrument mode.
Als iemand tegen hetzelfde probleem is aangelopen, laat het dan hier weten aub. Ik ben wel benieuwd hoeveel ECU's deze vervuiling in de uitlezing van de Nanocom produceren. Als je wil kan ik je dan het tooltje toesturen, zodat je dan wat meer aan je Nanocom csv output hebt.
Onderstaand een plaatje van een grafiek met de spikes en eentje in een gefilterde versie.
Spikes in Nanocom grafieken (csv viewer)
Spikes in Nanocom grafieken (csv viewer)
Defender 90 Td5 2002
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
RRC 1982
Sinds 2024 in Portugal
Series III 88 1972 (helaas in 2024 verkocht)
Re: Spikes in Nanocom grafieken (csv viewer)
moooooi. 
Life's a journey, not a destination.
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat
-
Landmarcs
Re: Spikes in Nanocom grafieken (csv viewer)
Tja, "tooltjes" van welke aard dan ook met zo'n standaard "auto-scaling" kunnen van lastig tot levensgevaarlijk zijn.
Bij sommige processen wil je de spike weldegelijk zien, en er zelfs heel nadrukkelijk voor gewaarschuwd worden, bij andere zijn de spikes evidente artefacten en krijg je de platgeslagen grafieken waarin de interessante gebeurtenissen niet meer te onderscheiden zijn.
Een verstandige programmeur bouwt altijd een spike-filter in en afhankelijk van de "signaal-waarde" van de spikes laat hij de spikes extra gehighlight signaleren. Wil je gewoon "iets" over beide weten, of weet je als programmeur niet wat de "interesting events" zijn, zet dan beide signalen in verschillende kleuren één grafiek.
Groeten MarcS
PS Stel je voor dat je bijvoorbeeld hartbewaking met zo'n "auto-scalings-tooltje" uitrust, en stel je voor dat een sensor of bedradingsgebrek spikes in het basis-signaal veroorzaakt ... dan zie je ineens geen verschil meer tussen de gewone iets variabele hartslag en géén hartslag. Voor de automatiseerder is geen hartslag gewoon waarde 0 in de "auto-scaling", behalve als die automatiseerder toevallig de patiënt is, want dan is waarde 0 dodelijk.