Ik haalde vanmiddag de grille los om de radiatormuff weg te halen. Ik schrok een beetje toe ik de intercooler zag, het leek wel olie of tectyl wat erop zit. Wat zou dat kunnen zijn. De radiator ziet er wel netjes uit.
iemand een idee?
Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
Dag Juko,
Zo op het eerste (en enige) gezicht zie ik op jouw foto iets wat mij verbaast: de intercooler ken is als netjes rechthoekig en ik zie een uitgezakte onderhelft. De onderste horizontale kanalen lopen niet meer netjes recht en verder lijken veel van de extra-koel-ribben "verlept".
Ik vermoed dat de intercooler voorbij zijn uiterste houdbaarheidsdatum is, het zou mij niet verbazen als ie ook lek is.
Merk je geen vermogensverlies, dwz een vermoeide reactie op het moment dat de turbo meer gaat werken ?
Groeten MarcS
Zo op het eerste (en enige) gezicht zie ik op jouw foto iets wat mij verbaast: de intercooler ken is als netjes rechthoekig en ik zie een uitgezakte onderhelft. De onderste horizontale kanalen lopen niet meer netjes recht en verder lijken veel van de extra-koel-ribben "verlept".
Ik vermoed dat de intercooler voorbij zijn uiterste houdbaarheidsdatum is, het zou mij niet verbazen als ie ook lek is.
Merk je geen vermogensverlies, dwz een vermoeide reactie op het moment dat de turbo meer gaat werken ?
Groeten MarcS
Re: Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
Dag MarcS, ik heb deze nog niet zo lang, maar merk dat ik wat meer gas moet geven om 100 km/h als kruissnelheid aan te houden. Het verbuik is ook stevig, meer dan mijn vorige Td5. Ik merk wel dat de koelvloeistof in het reservoir laag staat. Lekkage zou mij ook niet verbazen. Wat mij wel bezighoudt is de vettige substantie die op de intercooler zit. Is dat koelvloeistof die verdampt is en een vettige laag achterlaat? Dan begrijp ik het en is ie lek. Ik ga hem vernieuwen, asap
Re: Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
Deze is wel lek ja. Maar als ie zo vet is dan is je turbo ook wel een draaiend olielek!
De buitenlucht gaat via het luchtfilter naar de turbo en die blaast het via de intercooler het inlaatspruitstuk in. Dus tenzij je een watergekoelde filterbak hebt zou daar geen koelvloeistof moeten komen.
De buitenlucht gaat via het luchtfilter naar de turbo en die blaast het via de intercooler het inlaatspruitstuk in. Dus tenzij je een watergekoelde filterbak hebt zou daar geen koelvloeistof moeten komen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
Wat houdt dat in Edward, einde turbo?
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
Dag Juko,
Ik vrees een boodschappenlijstje:
Einde intercooler, einde turbo, schoonmaken en checken van het inlaat-traject na de turbo ....
De lage(re) stand van het koelmiddel is iets om even wat beter op te letten: zijn er tekenen van een echte lekkage ?
Er is voor de Td5 en de "Puma" een te klein overstort-reservoir gekozen, en dus heeft iedere auto zijn eigen opvattingen over welk niveau het stabiele niveau is. Heb je een auto die 2 vingers onder de MIN-streep goed genoeg vindt dan gooit ie een surplus eruit, ben je gewend aan 1 vinger onder de streep dan kan je een 2-vinger-auto blijven bijvullen - hij blijft het uitspugen.
Als koelvloeistof in de intercooler zou komen dan ie er iets echt eigenaardigs aan de hand, en bovendien verdampt dat niet vettig.
Als de turbo weinig tot niks doet (behalve olie-lekken) dan rijd je met een pseudo-atmosferische (T)d5 en dan gaat het verbruik richting dat van een oud NA-diesel, hij zal dan ook niet heel veel harder als 110-120 willen (afhankelijk van hoeveel de turbo nog wel doet).
O ja, als je omdat het olieverbruik via de turbo ziet dat het oliepeil gelijk blijft of zelfs stijgt dan moet je de O-ringen van de verstuivers ook nog op je boodschappenlijstje zetten.
Groeten MarcS
Ik vrees een boodschappenlijstje:
Einde intercooler, einde turbo, schoonmaken en checken van het inlaat-traject na de turbo ....
De lage(re) stand van het koelmiddel is iets om even wat beter op te letten: zijn er tekenen van een echte lekkage ?
Er is voor de Td5 en de "Puma" een te klein overstort-reservoir gekozen, en dus heeft iedere auto zijn eigen opvattingen over welk niveau het stabiele niveau is. Heb je een auto die 2 vingers onder de MIN-streep goed genoeg vindt dan gooit ie een surplus eruit, ben je gewend aan 1 vinger onder de streep dan kan je een 2-vinger-auto blijven bijvullen - hij blijft het uitspugen.
Als koelvloeistof in de intercooler zou komen dan ie er iets echt eigenaardigs aan de hand, en bovendien verdampt dat niet vettig.
Als de turbo weinig tot niks doet (behalve olie-lekken) dan rijd je met een pseudo-atmosferische (T)d5 en dan gaat het verbruik richting dat van een oud NA-diesel, hij zal dan ook niet heel veel harder als 110-120 willen (afhankelijk van hoeveel de turbo nog wel doet).
O ja, als je omdat het olieverbruik via de turbo ziet dat het oliepeil gelijk blijft of zelfs stijgt dan moet je de O-ringen van de verstuivers ook nog op je boodschappenlijstje zetten.
Groeten MarcS
Re: Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
Landmarcs schreef:Dag Juko,
Ik vrees een boodschappenlijstje:
Einde intercooler, einde turbo, schoonmaken en checken van het inlaat-traject na de turbo ....
De lage(re) stand van het koelmiddel is iets om even wat beter op te letten: zijn er tekenen van een echte lekkage ?
Er is voor de Td5 en de "Puma" een te klein overstort-reservoir gekozen, en dus heeft iedere auto zijn eigen opvattingen over welk niveau het stabiele niveau is. Heb je een auto die 2 vingers onder de MIN-streep goed genoeg vindt dan gooit ie een surplus eruit, ben je gewend aan 1 vinger onder de streep dan kan je een 2-vinger-auto blijven bijvullen - hij blijft het uitspugen.
Als koelvloeistof in de intercooler zou komen dan ie er iets echt eigenaardigs aan de hand, en bovendien verdampt dat niet vettig.
Als de turbo weinig tot niks doet (behalve olie-lekken) dan rijd je met een pseudo-atmosferische (T)d5 en dan gaat het verbruik richting dat van een oud NA-diesel, hij zal dan ook niet heel veel harder als 110-120 willen (afhankelijk van hoeveel de turbo nog wel doet).
O ja, als je omdat het olieverbruik via de turbo ziet dat het oliepeil gelijk blijft of zelfs stijgt dan moet je de O-ringen van de verstuivers ook nog op je boodschappenlijstje zetten.
Groeten MarcS
ai, ik was er al bang voor. De intercooler was ik al vanuit gegaan, de turbo is twee jaar geleden door de vorige eigenaar vervangen. Hopen dat de turbo niet hoeft. Morgen naar de garagist.
Koelvloeistof ben ik mee bekend, dat ken ik.
Het klopt wel dat de auto pseudo-atmosferisch is, 110-120 is max. verbruik 1:8.
Soms word ik wel moe van het onderhoud van een Defender
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
juko schreef:....
ai, ik was er al bang voor. De intercooler was ik al vanuit gegaan, de turbo is twee jaar geleden door de vorige eigenaar vervangen. Hopen dat de turbo niet hoeft. Morgen naar de garagist.
Koelvloeistof ben ik mee bekend, dat ken ik.
Het klopt wel dat de auto pseudo-atmosferisch is, 110-120 is max. verbruik 1:8.
Soms word ik wel moe van het onderhoud van een Defender
Dan moet je hopen dat de vorige eigenaar slechts een eenvoudige koekenbakker was.
Als ie braaf alleen de turbo heeft vervangen dan heeft die nieuwe turbo de half met olie gevulde intercooler verder lek geblazen.
Groeten MarcS
PS Een beetje brave 110Td5 kan. als je zelf ook een beetje braaf bent beter als 1:10, en eventueel zelfs beter als 1:11 rijden.
Ben je zelf niet zo braaf dan moet ie tot voorbij de 140 km/u gaan, tot wel 150 km/u op de teller (met standaard banden).
Re: Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
[quote="Landmarcs"][quote="juko"]....
Dan moet je hopen dat de vorige eigenaar slechts een eenvoudige koekenbakker was.
Als ie braaf alleen de turbo heeft vervangen dan heeft die nieuwe turbo de half met olie gevulde intercooler verder lek geblazen.
Ik ken de vorige eigenaar niet, ik hoop dat het alleen de intercooler is. ik neem aan dat een defender specialist het kan zien. Probleem is wel hoe krijgt de turbo er zoveel olie in. dat haalt ie dan toch ergens vandaan.
Dan moet je hopen dat de vorige eigenaar slechts een eenvoudige koekenbakker was.
Als ie braaf alleen de turbo heeft vervangen dan heeft die nieuwe turbo de half met olie gevulde intercooler verder lek geblazen.
Ik ken de vorige eigenaar niet, ik hoop dat het alleen de intercooler is. ik neem aan dat een defender specialist het kan zien. Probleem is wel hoe krijgt de turbo er zoveel olie in. dat haalt ie dan toch ergens vandaan.
-
Persepolis
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 16 Mar 2018, 06:20
- Locatie: Purmerend
Re: Intercooler Td5 Defender 2000, vettig
Hallo Juko,
Ik zou beginnen bij het begin door je turbo te controleren. ( intercooler is sowieso aan vervanging toe)
Slang tussen de turbo en intercooler aan de turbozijde loshalen. Controleer via schoepen of er geen speling op de as zit. Minimale speling en zeker niet in de axiale richting.
Kom je veel olie tegen in de slang en heb je axiale speling. Dan is het echt einde oefening turbo. (teruglezend op dit item verwacht ik niets anders dan einde oefening)
Op https://www.lrworkshop.com/ vind je alle onderdelen met prijzen terug zoals je ze in Engeltjesland kan bestellen.
Succes
Groet
Mario
Ik zou beginnen bij het begin door je turbo te controleren. ( intercooler is sowieso aan vervanging toe)
Slang tussen de turbo en intercooler aan de turbozijde loshalen. Controleer via schoepen of er geen speling op de as zit. Minimale speling en zeker niet in de axiale richting.
Kom je veel olie tegen in de slang en heb je axiale speling. Dan is het echt einde oefening turbo. (teruglezend op dit item verwacht ik niets anders dan einde oefening)
Op https://www.lrworkshop.com/ vind je alle onderdelen met prijzen terug zoals je ze in Engeltjesland kan bestellen.
Succes
Groet
Mario
Mario
Defender 110 300TDI 1990
Defender 110 Puma 2.4 2008
Defender 110 300TDI 1990
Defender 110 Puma 2.4 2008
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten