Edward schreef:Maar ben het met je eens dat er bij gewone loodaccu's niet een heel grot kwaliteitsverschil is. Maar 7 jaar vind ik dan weer niet veel. Ik heb meestal Varta accu's, gewoon omdat de lokale automat die uit het schap pakt als ik om een accu vraag, en die gaan makkelijk 10-12 jaar mee.
Dag Edward,
Je bent hetzij spekkoper, of bovengemiddeld zorgvuldig met je accu's of ... Varta is bovengemiddeld goed,
De standaard LandRover accu zoals die nieuw in de auto werd geleverd was bij mijn vorige Defender na ± 6 jaar moe (het precieze jaar van vervangen moet ik opzoeken). Bij mijn huidige Defender was die levensduur eigenlijk ook zo'n jaar of 6, maar deze laatste houd ik al 2 jaar in leven met zo nu en dan (vooral als het koud is) de druppellader.
Volgens een Amerikaans onderzoek was (zo uit het hoofd geciteerd) 5-6 jaar de gemiddelde levensduur van een accu in het motor-compartiment en kon je er een jaar bijtellen als de accu niet aan de hitte van een motor-compartiment werd blootgesteld. Slechte lading en koude is slecht voor een accu (en paradoxaal genoeg is het auto-accu-laadsysteem bij koude vaak ontoereikend), hitte is óók negatief voor de levensduur (alleen merk je bij warm weer niet veel van de achteruitgang, de auto wil toch wel starten).
Mijn volgende accu - ik weet nog niet wat het wordt - ga ik vanaf de start in herfst en winter met zo nu en dan met de druppellader vertroetelen, misschien haal ik dan ook "makkelijk" die 10-12 jaar (of misschien nog langer*) ?
* Ik moet natuurlijk ook maar zien of ik zelf de tijd van leven heb.Groeten MarcS