Erik Peters schreef:Ik vermoed dat de 300 Tdi altijd de hoeveelheid diesel inspuit die nodig is voor stationair draaien, er is geen ecu die dat regelt. Er zit een regeling op die de inspuit hoeveelheid verhoogd afhankelijk van de turbodruk ("boostpin") en er zit een regeling op die bij lage luchtdruk (in de bergen) de inspuit hoeveelheid vermindert. En die regelingen gaan mechanisch (membraan).
Tja in de jaren dat de diesel-ontwikkelingen ineens wat sneller gingen hadden, "iets modernere", traditionele diesels - ik doel dan op de diesels met nog een traditionele inspuitpomp - volgens mij al wel een geen-gas-regeling. Wellicht was de 300tdi net te veel een voortrekker van de vernieuwingen en was er geen "geen-gas-regeling" behalve dan bij die aller laatsten met een eerste beetje electrickery.
Overigens vermoed ik dat bij een traditionele atmosferische voorkamer-diesel-motor de ingespoten diesel veel langer blijft ontbranden.
Was dat niet het geval dan zouden toch vele Alpen- en Pyreneeën-dalen vol gestaan hebben met een dikke diesel-mist
Ik heb in ieder geval nooit witte diesel-mist-wolken gezien, ook niet achter de verschillende traditionele(re) diesels die ik vóór de LandRover reed.
Die Spaanse zwarte wolken ken ik maar al te goed. In Andorra tankte je het best bij een van de laatste pompen, een Mobil-pomp bovenop de Port d'Envalira, daar kocht je Franse diesel voor een margimaal verhoogde Andorra-prijs -- dan was je heel snel van dat zwarte rookgordijn verlost, dan hoefde je op de weg naar huis nog maar één keer de achterklep schoon te maken. Groeten MarcS