Hallo,
Ik heb net een bericht geplaatst op dit forum maar er ging iets niet goed, dus dan maar nog een keer.
Ik ben Frank, woon net over de grens bij Oldenzaal, in Bad Bentheim en heb voor de zomer een Lightweight gekocht, oorspronkelijk uit het NL-leger, diesel, 24 Volt.
Zie de foto, misschien herkend iemand hem nog.
Ik heb er nu eindelijk tijd voor en ga hem (body-off) restaureren, altijd een wens geweest.
Hiervoor wou ik de LW verplaatsen maar hij wou niet aanslaan.
Een 2 maanden geleden heb ik de motor nog gestart, motor draaide zeer moeizaam rond maar sloeg tot mijn verbazing gelijk aan, wel met behoorlijk wat rook, ik dacht toen nog, die accu's moet ik maar eens opladen.
Accu's, beide 55 Ah, heb ik inderdaad opgeladen, beide gaven 12,6 Volt aan, helaas de motor draaide rond alsof de accu's leeg waren.
Diverse massa aansluitingen schoongemaakt, helaas geen resultaat.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn, kapotte startmotor?
Groetjes Frank.
Startproblemen Lightweight Diesel
Startproblemen Lightweight Diesel
- Bijlagen
-
- IMG_E4369.JPG (50.66 KiB) 3637 keer bekeken
- arjan_de_jong
Re: Startproblemen Lightweight Diesel
Zorg eerst maar voor 2 goede accu's dat ze 12V aangeven wil niet zeggen dat de accu's het vermogen nog geven wat ze moeten geven.
Even 2 goede gelijke accu's aansluiten en kijken of de motor dan wel goed rond wil.
Zo niet dan kan je meten of + of - van de starter slecht is of misschien de starter zelf wel.
Even 2 goede gelijke accu's aansluiten en kijken of de motor dan wel goed rond wil.
Zo niet dan kan je meten of + of - van de starter slecht is of misschien de starter zelf wel.
Landrover series III 109 stawag. 2.4D (toyota)
- Erik Peters
Frank AW schreef:Accu's, beide 55 Ah, heb ik inderdaad opgeladen, beide gaven 12,6 Volt aan, helaas de motor draaide rond alsof de accu's leeg waren.
2 x 12,6 Volt = 25,2 V als je nu het voltage meet tijdens het starten, dan zou dit niet lager moeten zijn dan 21 à 22 Volt. Indien de accuspanning verder in zakt dan....
arjan_de_jong schreef:Zorg eerst maar voor 2 goede accu's dat ze 12V aangeven wil niet zeggen dat de accu's het vermogen nog geven wat ze moeten geven.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Bedankt voor de reacties, ik ga het uitproberen alleen op dit moment 2 goede accu's aanschaffen, dan ga ik eerst maar beginnen met de restauratie van de auto. Het startprobleem komt dan later en ik ken niemand die 2 dezelfde accu's heeft (daarom is het al handig en leuk natuurlijk, als ik andere serie liefhebbers in mijn omgeving ontmoet).
Wat ik niet begrijp is dat als een accu voldoende volt aangeeft, ze toch niet goed kan zijn, waar heeft dat mee te maken.
Groetjes Frank
Wat ik niet begrijp is dat als een accu voldoende volt aangeeft, ze toch niet goed kan zijn, waar heeft dat mee te maken.
Groetjes Frank
Frank AW schreef:Wat ik niet begrijp is dat als een accu voldoende volt aangeeft, ze toch niet goed kan zijn, waar heeft dat mee te maken.
Groetjes Frank
Een slechte of kapotte accu kan prima 12volt aangeven als je in rust meet. Maar op het moment dat je hem flink belast zakt dat voltage vaak helemaal in elkaar. Heb weleens met een slechte accu aan een ANWB bus gehangen en die meet live het voltage en het amperage. Op het moment dat je begint te starten zie je zo de meters omlaag duikelen en is er gewoon te weinig stroom om de startmotor goed rond te laten gaan.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Dag Frank,
Je kan nog proberen wat de accu's gaan doen als je ze met een zekere overspanning doorlaadt (bijv. op de winterstand van een wat intelligentere lader). Soms helpt het om een accu die eenmaal vol lijkt een tijdje 15 V (of eventueel zelfs nog iets meer - de werking is temperatuurs-afhankelijk, hoe kouder hoe meer). De accu even chemisch "opschudden" maakt soms dat een vermoeide accu nog weer een seizoen mee wil, soms zlefs meer dan één seizoen.
En verder is het "noodzakelijk" om de accu-spanning en boordspanning te meten tijdens het starten.
Als je de accu-spanning op de polen meet, en daarnaast de boordspanning, dan weet je direct of er toch nog ergens een overgangsweerstand zit.
Als de accu's ongelijk wegzakken tijdens het starten dan moet je in ieder geval de zwakste accu nog eens iets langer aan de lader leggen.
Zakken beide gelijk maar zak ondanks nog een keer extra doorladen de spanning tot onder de 20 volt dan moet je je toch wat zorgen gaan maken.
Groeten MarcS
Je kan nog proberen wat de accu's gaan doen als je ze met een zekere overspanning doorlaadt (bijv. op de winterstand van een wat intelligentere lader). Soms helpt het om een accu die eenmaal vol lijkt een tijdje 15 V (of eventueel zelfs nog iets meer - de werking is temperatuurs-afhankelijk, hoe kouder hoe meer). De accu even chemisch "opschudden" maakt soms dat een vermoeide accu nog weer een seizoen mee wil, soms zlefs meer dan één seizoen.
En verder is het "noodzakelijk" om de accu-spanning en boordspanning te meten tijdens het starten.
Als je de accu-spanning op de polen meet, en daarnaast de boordspanning, dan weet je direct of er toch nog ergens een overgangsweerstand zit.
Als de accu's ongelijk wegzakken tijdens het starten dan moet je in ieder geval de zwakste accu nog eens iets langer aan de lader leggen.
Zakken beide gelijk maar zak ondanks nog een keer extra doorladen de spanning tot onder de 20 volt dan moet je je toch wat zorgen gaan maken.
Groeten MarcS
Hallo allen,
Ik heb inderdaad de spanning gemeten tijdens het starten, die zakte niet in, hooguit ietsje naar beneden.
Dus ik ben nogmaals de aansluitingen van de massakabels schoon gaan maken, bij mijn LW komt uiteindelijk de massakabel van de startmotor (2 kabeltjes) op een bout in de voetenbak onder het gaspedaal uit (dacht dat dat alleen was om het gaspedaal niet helemaal tot de bodem te kunnen drukken) daar heb ik maar een startkabel opgezet en die met de accu verbonden.
En de motor startte, wow toch weer het probleem van slechte massa, probleem was dus die bout.
Nogmaals bedankt.
Ik heb inderdaad de spanning gemeten tijdens het starten, die zakte niet in, hooguit ietsje naar beneden.
Dus ik ben nogmaals de aansluitingen van de massakabels schoon gaan maken, bij mijn LW komt uiteindelijk de massakabel van de startmotor (2 kabeltjes) op een bout in de voetenbak onder het gaspedaal uit (dacht dat dat alleen was om het gaspedaal niet helemaal tot de bodem te kunnen drukken) daar heb ik maar een startkabel opgezet en die met de accu verbonden.
En de motor startte, wow toch weer het probleem van slechte massa, probleem was dus die bout.
Nogmaals bedankt.
-
Landmarcs
Tja, het is een o zo makkelijke basis-meting:
De spanning over de accu-polen met en zonder belasting (bij 24V beter de twee accu's apart meten).
En daarna de spanning ergens in het boordnet, ook weer met en zonder belasting.
Eventueel kan je dan ook nog dezelfde meting doen op de startmotor.
Of het dan de massa of de plus is waar iets mis gaat is daarna even verder zoeken.
Iedereen roept wel altijd "massa" maar het kan ook de plus zijn waar het mis gaat.
Het scheelt weer een onnodige aankoop van een paar accu's.
Een slecht massa- of plus-contact is overigens ook nog eens de moord voor je accu('s), de accu('s) laden wel maar veel trager, en in de winter wil je dat de accu extra goed geladen wordt en blijft.
Groeten MarcS