Beste forummers,
Beetje terug van weggeweest, poosje niet gekeken op het forum. Maar nog altijd actief met Land Rovers. De 130 is verkocht, er is een 110 puma van 2007 voor in de plek gekomen. Meerdere redenen had ik voor de verkoop, belangrijkste reden is voorschotje op milieuzone hier in Nijmegen. Daarnaast sinds een jaartje nu de Series 2 in de schuur staan en stukje bij beetje bezig met restauratie. Valt niet altijd mee, ik heb hem niet zelf uit elkaar gehaald. Maar lukt aardig. Levert nu wel een vraagje op mbt de koppelingsslave.
In de part catalogue staat de volgende afbeelding:
Aan de hevel (nr. 19) zit een spherical bearing (nr. 20). Ervoor en erna zitten twee vilten ringen. Daarnaast zit er een housing bij (nr. 21). Wanneer ik echter de housing aan de binnenzijde van de houder (support bracket for slave, nr. 18 -> rechts op tekening) plaats en ik de hevel een aantal keer op en neer doe dan verschuift de spherical bearing van links naar rechts en ontstaat er speling op de hevel. Zie ook foto's:
Voordat ik de hevel beweeg (en zoals het dus zou moeten zitten):
Nadat ik de hevel beweeg:
Vraag: hoe moet ik dit zo maken dat de bearing blijft zitten en ik geen speling krijg op die hevel? Ik kom er niet uit. Veel dank!
[Series 2] Koppelingsslave aansluiting
[Series 2] Koppelingsslave aansluiting
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Re: [Series 2] Koppelingsslave aansluiting
als ik het zo zie , zit de bearing aan de verkeerde kant van de zwarte steun . ik vermoed dat daar een gat in zit waar de bearing niet doorheen past , en zodoende opgesloten zit tussen de montage plaat (de zwarte op je foto) en de "zilveren" plaat links.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: [Series 2] Koppelingsslave aansluiting
gerben1 schreef:als ik het zo zie , zit de bearing aan de verkeerde kant van de zwarte steun . ik vermoed dat daar een gat in zit waar de bearing niet doorheen past , en zodoende opgesloten zit tussen de montage plaat (de zwarte op je foto) en de "zilveren" plaat links.
Volgens mij is het gat in de zwart gelakte steun zo groot dat het bronzen lagertje daar makkelijk doorheen past. Op de tekening is het gat wel zo groot dat het lagerbusje er wel doorheen kan.
Volgens de tekening zit e.e.a. goed gemonteerd. Echter, ik zou verwachten dat het bronzen lagerbusje opgesloten zit tussen twee van die bolle blikken plaatjes, of die bolle en een vlakke plaat (of een iets bol geklopte vlakke plaat) mits er net genoeg ruimte overblijft voor lagertje en viltringen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: [Series 2] Koppelingsslave aansluiting
Het zit exact zo gemonteerd als in het handboek staat afgebeeld. Je zou idd denken dat de zwarte bracket het lager op z'n plek moet houden met aan de andere zijde het blikken plaatje.
Er zijn twee varianten van die bracket, dus wellicht nog even zoeken tussen de spullen of een andere een kleiner gat heeft dat het lager wel tegenhoudt?
Er zijn twee varianten van die bracket, dus wellicht nog even zoeken tussen de spullen of een andere een kleiner gat heeft dat het lager wel tegenhoudt?
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: [Series 2] Koppelingsslave aansluiting
Edward schreef:Er zijn twee varianten van die bracket, dus wellicht nog even zoeken tussen de spullen of een andere een kleiner gat heeft dat het lager wel tegenhoudt?
En anders een plaatje maken met dezelfde uitwendige vorm en dezelfde gaten als het bolle blikken plaatje en dat er dan bij tussen doen, dan kan het bronzen lagerbusje niet meer weg.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: [Series 2] Koppelingsslave aansluiting
Dank voor de tips, ik pruts ff door. Zal eens goed zoeken of ik een vergelijkbare housing kan vinden. Als ik een oplossing heb laat ik van mij horen.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Re: [Series 2] Koppelingsslave aansluiting
Gelukt. Ik vond nog een vergelijkbare housing:
Dat is dus wel anders dan op de tekening, maar who cares, het werkt.
Dat is dus wel anders dan op de tekening, maar who cares, het werkt.
Land Rover OneTen, 300tdi, 1983
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
Land Rover Series II 88, 2.25 benzine, 1960
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: [Series 2] Koppelingsslave aansluiting
heel netjes
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten