Achterdifferentieel Freelander 1 kapot

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Angelique96

Achterdifferentieel Freelander 1 kapot

Berichtdoor Angelique96 » 27 Dec 2018, 19:08

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en zou graag wat ervaringen willen uitwisselen mbt mijn Land Rover Freelander 1.8i Hardback XE uit 1999.
Na jaren met plezier in deze wagen gereden te hebben staat hij nu sinds een weekje helaas voor mijn deur.
Heb een monteur de wagen na laten kijken en hij constateerde dat het achterdifferentieel vervangen moest worden. Een nieuwe is een flinke investering in deze auto dus ben aan het zoeken gegaan naar tweedehands (eventueel gereviseerde?) differentielen. Heeft er iemand ervaring met deze reparatie? Zijn er nog andere dingen waar rekening mee gehouden kan worden? Wat zijn gangbare prijzen voor een tweedehands differentieel en is dit überhaupt wel aan te raden? Aangezien ik ook de stabilisatorstangen en de startmotor wil gaan vervangen wil ik graag weten of ik deze investeringen nog in de auto wil gaan doen.
Alle adviezen zijn welkom!

Jan Gremmer

Re: Achterdifferentieel Freelander 1 kapot

Berichtdoor Jan Gremmer » 28 Dec 2018, 18:16

de achter diff gaat meestal niet maar zo kapot waarschijnlijk is de visco ook niet goed meer. je kan de kardanas er compleet onderuit halen (uurtje werk ook zonder brug) en kijken of het achterdifferentieel dan mee hobbelt zo nodig kan je ook de assen naar de wielen demonteren.
je hebt dan 2wd natuurlijk maar kost weinig.
stabilisator stangetjes en rubbers zijn de kosten niet tientjes werk en gemakkelijk en snel te demonteren en monteren.
startmotor rond de 150 euro
eventueel bij http://www.jansenlarodemontage.nl voor een gebruikte diff

Angelique96

Berichtdoor Angelique96 » 30 Dec 2018, 14:56

Bedankt voor de reactie! Heb inmiddels een achterdifferentieel gevonden afkomstig van een land rover freelander 5 deurs uit 2001. Weet iemand of deze differentieel ook geschikt is voor mijn land rover?

Jan Gremmer

Berichtdoor Jan Gremmer » 31 Dec 2018, 05:21

die van een 1.8 en een diesel zijn gelijk
alleen die van en 2.5 liter 6 cilinder heeft een andere overbrenging

GerritM109

Berichtdoor GerritM109 » 31 Dec 2018, 11:54

Voordat je uberhaubt werkzaamheden aan je achterdiff laat doen is het wel zo wijs om je visco te controleren. Beetje jammer wanneer je het achterdiff vervangt en deze draait ook weer stuk door een vastzittende visco.

Angelique96

Berichtdoor Angelique96 » 10 Jan 2019, 20:32

Bedankt voor de reacties!
Zijn er nog dingen waar rekening mee moet worden gehouden als ik de assen verwijder en er een 2WD van maak?

Jan Gremmer

Berichtdoor Jan Gremmer » 15 Jan 2019, 09:24

nee de cardanas kan je zo demonteren. vanaf de achter differentieel beginnen dan visco die even ondersteunen dan voor.
uitkijken dat je de homokineet niet uit elkaar trekt

Terug naar “Techniek”