Vervangen van thermostaat van een FL TD4 is naar ik achter ben gekomen een behoorlijk lastige klus. Je kunt er niet eens met de hand bij laat staan met gereedschap bij om de 4 torx (8mm) boutjes los te draaien.
Ik heb me laten vertellen dat de linker motorsteun geheel los moet zodat je de motor kan liften om genoeg ruimte te krijgen om er bij te kunnen. Of dat gaat betwijfel ik want er zit ook nog een stalen plaat met twee grote torx bouten vast aan het chasis en ik zie niet hoe je die los kan maken want daar is ook geen ruimte voor tools. Al met al lijkt het mij een nogal omvangrijke operatie.
Mijn idee is een inline thermostaat plaatsen en de originele thermostaat die helemaal open blijft staan gewoon te laten zitten.
Heeft iemand ervaring met een dergelijke oplossing of is het een uitermate stom plan????
thermostaat freelander TD4
Re: thermostaat freelander TD4
Dergelijke oplossingen vind ik per definitie een stom plan. Het is een lapmiddel.
Het kan niet moeilijk zijn om voor je auto een werkplaats handleiding te downloaden waar in beschreven staat hoe dat zou moeten. Zo ontzettend ingewikkeld zal het vast niet zijn, het is meestal net ff weten hoe en wat.
De Freelander ken ik alleen van plaatjes dus direct advies kan ik je niet geven.
Het kan niet moeilijk zijn om voor je auto een werkplaats handleiding te downloaden waar in beschreven staat hoe dat zou moeten. Zo ontzettend ingewikkeld zal het vast niet zijn, het is meestal net ff weten hoe en wat.
De Freelander ken ik alleen van plaatjes dus direct advies kan ik je niet geven.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Edward schreef:Dergelijke oplossingen vind ik per definitie een stom plan.
Mee eens, ook ik ken een Freelander niet anders dan in het voorbij rijden, maar bij veel moderne motoren is de thermostaat iets ingewikkelder dan alleen maar open of dicht gaan, er wordt soms ook een andere koelleiding dicht gezet door de thermostaat als ie "open" gaat en water doorlaat naar de radiateur.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Edward schreef:Dergelijke oplossingen vind ik per definitie een stom plan. Het is een lapmiddel.
Misschien zou je als je de kans krijg zo'n FL TD4 van dichtbij kunnen bekijken en dan met name waar het kunsstof thermostaathuis zit. Daar is absoluut geen ruimte voor tools.
Waarom is het een lapmiddel? Een inline thermostaat wordt wel vaker gebruikt en zeker in de marine wereld waar voornamelijk dieselmotoren worden gebruikt. Ook daar worden motoren in motorruimen ingebouwd en er is vaak weinig ruimte om te sleutelen.
Kan je iets meer uitweiden over waarom het een stom plan is...wellicht heb ik ergens niet aan gedacht.
Erik Peters schreef:Edward schreef:Dergelijke oplossingen vind ik per definitie een stom plan.
Mee eens, ook ik ken een Freelander niet anders dan in het voorbij rijden, maar bij veel moderne motoren is de thermostaat iets ingewikkelder dan alleen maar open of dicht gaan, er wordt soms ook een andere koelleiding dicht gezet door de thermostaat als ie "open" gaat en water doorlaat naar de radiateur.
Groet,
Erik.
Wat doet een thermostaat meer dan open en dicht gaan? Ik heb nog nooit gezien dat een thermostaat een andere leiding dicht zet. Heb je daar een voorbeeld van. Heb hier een nieuwe FR TD4 thermostaathuis en het zit niet anders in elkaar dan wat je normaal op een motor kan verwachten.
Misschien heb je een link die daar inzicht in geeft. Thx
-
Landmarcs
carramba schreef:Erik Peters schreef:Edward schreef:Dergelijke oplossingen vind ik per definitie een stom plan.
Groet,
Erik.
Wat doet een thermostaat meer dan open en dicht gaan? Ik heb nog nooit gezien dat een thermostaat een andere leiding dicht zet. Heb je daar een voorbeeld van. Heb hier een nieuwe FR TD4 thermostaathuis en het zit niet anders in elkaar dan wat je normaal op een motor kan verwachten.
Misschien heb je een link die daar inzicht in geeft. Thx
Nu ja, soms zit een thermostaat op een soort driesprong, en dan regelt ie meer ... als je dat dan negeert komt er vanzelf een carramba-momentje.
Groeten MarcS
- Erik Peters
carramba schreef:Wat doet een thermostaat meer dan open en dicht gaan? Ik heb nog nooit gezien dat een thermostaat een andere leiding dicht zet. Heb je daar een voorbeeld van.
Jawel, thermostaat TD4:
Als de thermostaat open gaat (d.w.z. water doorlaat richting radiateur; dat is het gedeelte dat in het kunststof huis zit) dan drukt het 'bovenste' klepje een koelkanaal dicht.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:carramba schreef:Wat doet een thermostaat meer dan open en dicht gaan? Ik heb nog nooit gezien dat een thermostaat een andere leiding dicht zet. Heb je daar een voorbeeld van.
Jawel, thermostaat TD4:
Als de thermostaat open gaat (d.w.z. water doorlaat richting radiateur; dat is het gedeelte dat in het kunststof huis zit) dan drukt het 'bovenste' klepje een koelkanaal dicht.
Groet,
Erik.
Wat je bedoelt is een bypass waar altijd vloeistof doorheenstroomt dat direkt met de motor in verbinding staat. Aan de hand van de temperatuur van de vloeistof die door de bypass stroomd gaat de thermostaat open of dicht. De bypass is noodzakeleijk om de motor sneller op temperatuur te laten komen en de thermostaat op tijd te laten reageren. Zolang de thermostaat dicht is stroomt de vloeistof via de bypaas direkt terug naar de waterpomp van de motor om daar weer verder opgewarmt te worden. Als nu de motor op temperatuur is gaat de hoofdklep van de thermostaat open en komt er stroming naar de radiator.
Nu zit er in een inline thermostaat geen bypass. De thermostaat zou p\as opengaan als de juiste temperatuur bereikt is en dat gaat niet of veel te laat lukken zonder bypass omdat de warme vloeistof de thermostaat veel te laat zou bereiken. Om dat op te lossen zit er een klein gaatje in de hoofdklep van de theromstaat. Is een soort lekgaatje zodat er weliswaar weinig maar altijd vloeistof stroomt zodat de thermostaat kan reageren. Ook de FL thermostaat heeft zo'n gaatje met een stalen kogeltje die als eenrichtings klep functioneerd. Bij andere typen kan het ook een pen zijn met aan een kant een afgeplat kopje (spijkertje). Maar in vrijwel elke thermostaat zit zo'n doorstroom gaatje.
Het enige wat dus afgesloten wordt door de thermostaat is de vloeistof naar de hoofdkoelslang van de radiator. De bypass wordt niet afgesloten daar stroomd altijd vloeistof doorheen bij zowel koude als warme motor. Alleen is dat veel minder zodat de werktemeratuur van de motor sneller bereikt wordt.
Ik heb in mijn boot ook zo'n inline thermostaat zitten (mercedes OM115 diesel met gesloten koelsystheem) en de originele thermostaat zit er niet meer in en werkt uitstekend maar dat is in een boot dus toch anders.
Inline thermostaat wordt aangeboden voor TD4 en Rover motoren als oplossing voor de moeilijk te vervangen thermostaat maar of dat ook echt goed werkt in een TD4 weet ik niet. Wellicht zijn er mensen die ervaring hebben met deze oplossing en dat willen delen. Vandaar dat ik de vraag hier stel.
Eigenwijs als ik ben heb ik dus een inline thermostaat besteld en gemonteerd. ca 30 min werk. Resultaat "het werkt uitstekend" motor komt snel op temperatuur en blijft vrij stabiel op dezelfde temperatuur.
De kosten zijn ca 20 euro en na bestelling heb je het binnen een paar dagen in huis. Belangrijk is dat je de inline thermostaat op de juiste plek monteerd anders past het niet of werkt het niet. De juiste plek is in de slang waar de warme vloeistof de motor verlaat naar de radiator. Daar is de slang net wat dikker en heeft de juiste diameter. Je hoeft geen slangen door te snijden of eender welke modificatie aan te brengen. Alles blijft origineel en het kan dus ook weer verwijderd worden zonder dat je iets hoeft te vernieuwen.
Alleen een slangklem moet weg maar bij de thermostaat worden 2 nieuwe slangklemmen geleverd.
Wat mij betreft een succes en een aanrader.
Weet niet of ik een link mag plaatsen hier waar dit te bestellen is..... hoor ik van de mod wel..... stuur anders een pbtje.
Mooie jaarwisseling voor een ieder en een goed 2019.
De kosten zijn ca 20 euro en na bestelling heb je het binnen een paar dagen in huis. Belangrijk is dat je de inline thermostaat op de juiste plek monteerd anders past het niet of werkt het niet. De juiste plek is in de slang waar de warme vloeistof de motor verlaat naar de radiator. Daar is de slang net wat dikker en heeft de juiste diameter. Je hoeft geen slangen door te snijden of eender welke modificatie aan te brengen. Alles blijft origineel en het kan dus ook weer verwijderd worden zonder dat je iets hoeft te vernieuwen.
Alleen een slangklem moet weg maar bij de thermostaat worden 2 nieuwe slangklemmen geleverd.
Wat mij betreft een succes en een aanrader.
Weet niet of ik een link mag plaatsen hier waar dit te bestellen is..... hoor ik van de mod wel..... stuur anders een pbtje.
Mooie jaarwisseling voor een ieder en een goed 2019.