Wie heeft er ervaring met de verschillende chassis aanbieders Shielder. Marsland en Richards?
Welke is zo goed als het zelfde als origineel?
Mvg William
Gegalvaniseerde chassis
Re: Gegalvaniseerde chassis
Marsland kent de Rdw en daar heb je dus de minste weerstand te verwachten. Ligt het dichtst bij het origineel. Richards vind ik mooier in elkaar steken dan Marsland. Shielder is een maat van me erg enthousiast over maar ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om die live te bevingeren.
Wil je maatwerk voor je 4x6, 6x6 of 8x8 dan moet je naar Designa-chassis.co.uk

Wil je maatwerk voor je 4x6, 6x6 of 8x8 dan moet je naar Designa-chassis.co.uk
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Wat de rdw vind vind ik minder van belang.
Bij mn huidige originele chassis zijn de nummers er ook opnieuw ingezet.
Is niet te zien dus maar weer doen.
Bij mn huidige originele chassis zijn de nummers er ook opnieuw ingezet.
Is niet te zien dus maar weer doen.
-
Landmarcs
wilzun schreef:Wat de rdw vind vind ik minder van belang.
Dat lijkt mij een weinig verstandige strategie, behalve als je met de Brexit mee wil doen.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:wilzun schreef:Wat de rdw vind vind ik minder van belang.
Dat lijkt mij een weinig verstandige strategie, behalve als je met de Brexit mee wil doen.
Groeten MarcS
Eens. Bij de apk zien ze nagenoeg niks, maar als je een keer aan de beurt bent voor een steekproef keuring komt er een Rdw'er langs en je zult niet de eerste zijn die z'n kenteken mag inleveren.
Geen geld voor een fatsoenlijke restauratie maar wel geld om heel je auto te reduceren tot onderdelendonor.
Ja, ja ik weet het. Dat is alleen relevant als je gepakt wordt
Edward van Vugt
Ook een steekproef heeft hij gehad..
Zo jammer dat ze de voorkeur geven aan Marsland.
Hebben ze het altijd over eerlijke concurentie.
Mvg William
Zo jammer dat ze de voorkeur geven aan Marsland.
Hebben ze het altijd over eerlijke concurentie.
Mvg William
- Erik Peters
Tja, kennissen hadden een Land Rover 90, totdat er een ongelukje mee gebeurde, waarna het spatbord weer een klein beetje in fatsoen werd gedrukt. Dit spatbord was reden voor de politie om de wagen aan de kant te zetten en naar de rdw te laten brengen. De rdw concludeerde dat de auto was omgekat, dus weg auto. (Het kenteken komt niet meer voor in het kentekenregister).
Groet,
Erik.
Waardoor de rdw tot die conclusie kwam weet ik niet. De kennissen hadden de auto nog geen jaar.
Groet,
Erik.
Waardoor de rdw tot die conclusie kwam weet ik niet. De kennissen hadden de auto nog geen jaar.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Oke zeker een reden om te keuren dus.
Wel jamner dat je dan min of meer vast zit aan een Marsland chassis.
Als je met een andere komt loop je dus ook de kans dat hij niet toegelaten wordt?
Mvg William.
Als je met een andere komt loop je dus ook de kans dat hij niet toegelaten wordt?
Mvg William.
wilzun schreef:Oke zeker een reden om te keuren dus.
Mvg William.
Nee, zo simpel is het niet. Ergens bij de Rdw is ooit iets genoteerd dat een Marsland het dichtst bij een origineel Land Rover chassis komt. Eigenlijk hoor je een essentieel deel als een chassis te vervangen met een origineel onderdeel. Land Rover maakt al tijden geen Serie chassis meer dus dat was het eerste model waarbij de aftermarket in beeld kwam. Later konden ook Defenders en voorlopers een aftermarketchassis krijgen.
Zoals gezegd is ergens Marsland goedgekeurd en dat wordt vaak gebruikt om een Marsland er daardoor makkelijker door te krijgen bij een vervanging.
Maar als je gewoon naar de Rdw gaat (of ze langs laat komen) en je wagen laat controleren en eventueel labelen dan is er in overleg veel mogelijk.
Verder lopen er vaak wat dingen door elkaar in de discussie. In principe kan alles, ander blok, ander chassis, andere aandrijflijn. Punt is echter dat de meesten de originele leeftijd willen handhaven ivm bijtelling of belastingvrij zijn van de basisauto.
Als je teveel aanpast neemt de Rdw gewoon de leeftijd van het jongste onderdeel als bouwjaar.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:wilzun schreef:Oke zeker een reden om te keuren dus.
Mvg William.
Nee, zo simpel is het niet. Ergens bij de Rdw is ooit iets genoteerd dat een Marsland het dichtst bij een origineel Land Rover chassis komt. Eigenlijk hoor je een essentieel deel als een chassis te vervangen met een origineel onderdeel. Land Rover maakt al tijden geen Serie chassis meer dus dat was het eerste model waarbij de aftermarket in beeld kwam. Later konden ook Defenders en voorlopers een aftermarketchassis krijgen.
Zoals gezegd is ergens Marsland goedgekeurd en dat wordt vaak gebruikt om een Marsland er daardoor makkelijker door te krijgen bij een vervanging.
Maar als je gewoon naar de Rdw gaat (of ze langs laat komen) en je wagen laat controleren en eventueel labelen dan is er in overleg veel mogelijk.
Verder lopen er vaak wat dingen door elkaar in de discussie. In principe kan alles, ander blok, ander chassis, andere aandrijflijn. Punt is echter dat de meesten de originele leeftijd willen handhaven ivm bijtelling of belastingvrij zijn van de basisauto.
Als je teveel aanpast neemt de Rdw gewoon de leeftijd van het jongste onderdeel als bouwjaar.
't Is zelfs nog iets makkelijker, of ingewikkelder.
De RDW wilde lagere tijd gewoon géén ander chassis accepteren als een door LandRover geleverd chassis.
Dat was
1º een te strikte uitleg van de regel dat het vervangingschassis minimaal dezelfde specs hoort te hebben, en
2º keihard in strijdt met EU regels mbt een vrije markt en ook de concurrentie-mogelijkheden rond auto-onderdelen.
Dankzij om te beginnen 2CV rijders die een en ander hebben uitgevochten met de RDW, en daarna een LandRover rijder die naar analogie van de 2CV-ers het Marsland chassis (dat nl echt 100% identiek aan LandRover is, want zelfde chassis-fabrikant) goedgekeurd kreeg ... is dus het Marsland chassis een soort van "standaard" voor de RDW.
Als je bij Designa specs opvraagt, dwz specs die aangeven dat het Designa chassis minimaal gelijk is aan het originele LandRover chassis, en als je met die specs naar de RDW gaat, en als je dan bij de RDW uitlegt dat een passend 130 chassis niet te leveren is, dat LandRover zelf daarvoor 110 chassis doorzaagde en er een stuk tussen laste (en dat dat dus alleen maar extra zwakke plekken creëerde, de reden waarom je nu een nieuw chassis wilt) ... dan heb je een goede kans dat de RDW je een akkoord geeft voor een op maat gemaakt Designa-chassis.
Eventueel ga je niet alleen, maar samen met iemand die je bevindingen kan bevestigen (en later eventueel ook kan verklaren wat er in dat gesprek gezegd is). Laat sowieso de eventuele toezeggingen schriftelijk vast leggen ... daarvoor heb je alle reden, want het is alles bij elkaar niet goedkoop (en gewoon heel erg duur en zuur als ze achteraf toch problemen zouden maken).
Groeten MarcS