Common issues in een 15p Td5 die meer dan 300.000 heeft gelopen?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Td5Adventures

Common issues in een 15p Td5 die meer dan 300.000 heeft gelopen?

Berichtdoor Td5Adventures » 11 Dec 2018, 08:09

Hallo!

Ik ben aan het rond kijken naar een Disco 2 Td5 en zie dat veel al meer dan 300k hebben gelopen.
Zelf heb ik al een 10p Td5 D2 gehad en heb een 200Tdi een 4.2 V8 gehad en nu een 10p Td5 130 maar niet zoveel kilometers erop.

Nu ben ik benieuwd wat meestal kapot gaat als ze zoveel hebben gelopen.

Mvg Wouter

juko

Re: Common issues in een 15p Td5 die meer dan 300.000 heeft gelopen?

Berichtdoor juko » 11 Dec 2018, 08:21

he Wouter, zelf heb ik weinig problemen met een Td5 gehad, zowel in Disco als in Defender uitvoeringen. Ook bij hoge kilometerstanden. Roest is meer een issue ben ik bang. Maar er zullen vast en zeker mensen zijn die veel meer ervaring hebben.

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Dec 2018, 15:36

Heb zelf mij D2 Td5 naar de 3.5 ton gereden en toen een foutje gemaakt waardoor de wielen boven zaten. Die heb ik verkocht aan Paul die de aandrijflijn heeft nagekeken (deels gereviseerd) en gewoon weer in een Defender heeft gehangen. Die rijdt dus nog vrolijk rond.

Hoogste kilometerstand die ik ken is een D2 met nu net geen 7 ton op de klok. Die is inmiddels wel met z'n 2e automaat bezig (lees de originele is gereviseerd à 1400 euri) maar verder nog steeds standaard. Hij heeft net een nieuwe turbo besteld, dat dan weer wel.

Roest is eigenlijk alleen een probleem bij de het achterchassis (bij sommige heb ik ook wel eens roestige kokerbalken onder de deuren gezien, maar niet vaak) en dat is makkelijk te inspecteren door eronder te kruipen. Ik laat een verder hele mooie D2 met niet teveel kilometers er niet om staan want voor een honderd of vier koop je een compleet achterchassis tot en met de veerhouders en dat monteren is een uur of 6 werk inclusief de koffie.

Bij de eerder genoemde D2 heb ik in die 3.5 ton de dynamo, stuur en waterpomp, radiateur, koppakking en brandstofdrukregelaar vervangen. En het stuurhuis heeft ooit nieuwe keerringen gehad zonder uit te bouwen. Verder in 7 jaar 1keer met pech gestaan doordat de motor ECU kapot was. Andere gestoken en hij deed het weer.

Verder alleen regulier onderhoud.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Td5Adventures

Berichtdoor Td5Adventures » 11 Dec 2018, 16:34

Dat klinkt nog wel goed.
Dus geen problemen zoals de V8 hebben met cilinder slippen enzo!

Roest is het grootste probleem natuurlijk een gewoon onderhoud, dingen die in elke auto kapot kunnen gaan.

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 11 Dec 2018, 16:36

De ervaring van Edward komt min of meer overeen met mijn eigen ervaring. Na een jaartje in een Range Rover td6 gereden te hebben, vorige maand toch weer terug naar een D2 Td5. Inmiddels is dat mn twee D2 Td5, naast mn defender Td5.

Voor de D2 heb ik net groot onderhoud laten doen (280k op de klok). Over het algemeen zijn er, zoals Edward aangeeft, een aantal standaard dingen. Ik heb er zelf voor gekozen om 1 keer alles goed te doen en misschien wel preventief te vervangen. Bij de vorige D2 heb ik dat ook gedaan en vervolgens 150k probleemloos mee gereden. Aandachtspunten:
- waterpomp
- stuurbekrachtigingspomp
- brandplaatjes van injectoren (bij 300k vaak nog niet direct noodzakelijk, maar begint er vaak wel aan te komen).
- oliekeringen uitgaande assen (diff 2x en tussenbak 2x).
- Brandstof drukregelaar
- Mogelijk is het uitlaatspruitstuk krom
- krukas kering
- olie en filters
- mits van toepassing, controleer de ACE zuigers op lekkage
- remblokken evt. met schijven
- Dieselpomp (mits die nog niet vervangen is)

Voor de roestige plekken, achterkant chassis en in de wielkuipen. Deze laatste is alleen voor de ophanging van de spatlappen. In UK zijn er gegalvaniseerde setjes te koop die die plaatjes vervangen. Verder kan er weinig kapot :mrgreen:

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Dec 2018, 17:49

Ow ja, nu ik bovenstaand lijstje lees bedenk ik me idd de pomp in de tank en de krukaspoelie, die heb ik ook nog gedaan. En ongeveer om de 10 jaar de luchtbalgen als ie die heeft.

Die ik nu heb is de fabriek uitgerold op gewone veren en dat rijdt toch iets minder mooi dan lucht. :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”