wilzun schreef:Ja Tim die afweging zit ik ook te maken.
Of deze geheel restaureren dan is hij een stuk beter als nieuw geleverd.
Of een goede td5 en die goed conserveren.
Is een lastige keuze bl8jft rekenen en afwegen.
Precies,
Tel je knopen, de oude 300Tdi opknappen kost het nodige, de auto verkopen levert iets op - dat is dus de enige "baten" post in deze vergelijking.
Een Td5 kopen kost meer, en ook de Td5 zal wel iets gaan kosten ... dus maak de som. Wat ben je - uiteindelijk totaal - kwijt om de een of de ander op het gewenste niveau te voor de deur/naast het huis te krijgen.
En rijdt eens een iets langer stukje proef met de Td5 (al was het maar omdat het fly-by-wire pedaal niet iedereen ligt en sowieso gewoontegevoelig is). De Td5 maakt gewoon minder en minder hoekig geluid (behalve koud), dus met dezelfde geluidswerende maatregelen wordt een Td5 stiller (naast het aangenamere geluid - kwestie van smaak en dus onbetwistbaar).
Enige echte minpunt dat ik kan bedenken is de smoor-gevoeligheid
(die overigens best meevalt, alleen bij het bijv wegrijden op steile helling waarbij je direct op een voorrangsweg komt en je dus niet met ruim gas kan werken). Het fly-by-wire gas heeft een no-stall regeling als je het gas loslaat, daarop kan je in veel gevallen wel wegrijden, maar dan dus heel traag ... geef je gas dan neemt het gaspedaal acuut het commando over, en dat is het probleem, wanneer je nu voorzichtig gas geeft dan is dat wellicht te weinig en dan smoort de motor alsnog.
Soms voelt dit gewoon alsof er een kort moment zelfs helemaal geen gas is tijdens het smoormoment. Geef je steeds gas dan kan je de motor goed "aan het gas laten hangen". Het is gewoon een fly-by-wire foutje, bij de Puma hebben ze iets gedaan waardoor de no-stall langer blijft werken.
Als je voor de moeilijker momenten "Low" kiest dan gaat het bijna altijd goed, naast de lagere totaal-reductie zitten de versnellingen ook dicht opeen dus kan je een passender versnelling kiezen, eentje waarbij je net iets meer toeren draait zonder dat het direct loeien wordt.
Groeten MarcS