HJK schreef:ik heb vanmiddag gereden met een Defender voorzien van klein stuur. Tja...... ik ben niet overtuigd dus ik rijd nog maar even door met mijn standaard stuur.
Precies, en elke Defender stuurt "anders", en elk stuur "voelt" anders....
Da's wel heel extreem "prinses op de erwt". Er is natuurlijk een groot verschil tussen 90, 110 of 130, en de hoeveelheid lading weegt ook stevig mee.
Banden en bandenspanning maakt wel (wat) uit, het uitspoor maakt (soms veel) uit, en er is ook een duidelijk verschil tussen de Puma en de Td5 (ik heb het dan over alleen 110) ... tussen 110 Td5 en 110 Puma merk je duidelijk een ander zwaartepunt qua motor-blok (bij de Td5 heb je meer gewicht, meer naar voren en wat lager).
Ik denk dat het standaardstuur zo gek nog niet is, een compromis-mix tussen ruimte en gemak, en afgestemd op de gemiddelde medemens.
Qua ergonomie is een Defender natuurlijk geen hoogvlieger, de lange lijzen lukt het soms nog wel zich achter het stuur op te vouwen (de hogeschool origami), hoor je tot de kleinere medemens dan heb je een echt probleem, wil je dan de koppeling nog kunnen bedienen dan verdwijn je ongeveer ín het stuur.
Groeten MarcS
PS Ik denk dat bij het stuur ook min of meer bewust gedacht is aan uitval van de stuurbekrachtiging, trek maar eens aan een standaard-stuur ! Je wilt niet dat het stuur nog veel zwaarder draait.