HJK schreef:Klopt, kwestie van smaak en gevoel. ...
Precies.
Ik vind één van de "gevoelsmaten" armen gestrekt bij de bovenkant stuur kunnen, en een andere armen op ± 9 en 3 uur prettig in rust, schouder-breedte, en voldoende ruimte achter de ellebogen (op de als ideaal genoemde ± 10 en 2 uur heb je dan een actievere positie). Of er dan nog ruimte onder het stuur is voor een dikke jas is en enig overgewicht ... dat hangt mede van de moeilijk te wijzigen stuurhelling af. Ruimte voor lange benen is ook zoiets, die krijg je alleen door de stoel achteruit te schuiven ... en dan heb je ineens ook langere armen nodig.
Even een semi-zijspoor: Enerzijds is het gemiddeld zo dat kleinere mensen zowel kortere benen als kortere armen hebben, en dat bij grotere mensen alles ook langer is. Maar er is nog een tweede "vuistregel" die in de stuur-stoel-pedalen verhouding ongemakken geeft: Je hebt mensen met verhoudingsgewijze korte benen, en een lang lijf, die mensen hebben gewoonlijk ook langere armen, en omgekeerd lange benen en een kort lijf, daar "horen" ook wat kortere armen bij. Je zou kunnen zeggen dat je armen zo lang zijn dat je er wat aan hebt om over een hek te stappen
(of gewoon om aan je kruis te kunnen krabben).
Anyway, dit zijspoor is dus weer On Topic waar het gaat om de kwestie van de keuze van het stuur.
Ik ben kennelijk nogal gewoon/gemiddeld (qua lichaamsbouw) voor mij was het Td5 stuur goed genoeg, en het "Puma" stuur is iets anders maar ook adequaat.
Groeten MarcS