Ik wil mijn egr afdichten maar nu heb ik een watergekoelde egr kan ik deze ook afdichten met de gewone egr blanking kit waar maar 1 afdichtdekseltje bij zit of moet ik een uitgebreidere hebben .
Groet Richard
Watergekoelde EGR afdichten?
Re: Watergekoelde EGR afdichten?
Puur voor afdoppen alleen het plaatje in de uitlaat leiding en de klep aan het inlaatspruitstuk vervangen voor een slang aansluiting voor de luchtslang vanaf de intercooler.
Als je een blankingkitje koopt bij bv Paddock heb je alle wat je nodig hebt. Wil je het zelf maken dan kun je hier wel even kijken, heb nog wel een setje liggen.
Als je een blankingkitje koopt bij bv Paddock heb je alle wat je nodig hebt. Wil je het zelf maken dan kun je hier wel even kijken, heb nog wel een setje liggen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Het beste is een kit van bas4cars, dan blijft de koeler koelen, schijnt te helpen tegen kromtrekken van het uitlaatspruitstuk, een typisch td5 kwaaltje.
Ik heb vaker dit onderwerp zitten lezen. Ik krijg de indruk buiten dat hij vervuilender is het verder geen voordelen heeft.
Waarom wordt dit dan toch gedaan?
-
Landmarcs
wilzun schreef:Ik heb vaker dit onderwerp zitten lezen. Ik krijg de indruk buiten dat hij vervuilender is het verder geen voordelen heeft.
Het wordt gedaan uit hetzij:
- Gemakzucht:
De EGR kan problemen geven en als ie open blijft staan dan heb je ineens een vermogensprobleem (hoe vaak dat nu werkelijk gebeurt?)
En/of de zorg om de vervuiling van het inlaattraject, dat is ook gemakzucht want de bijdrage daaraan via puur alleen de EGR is klein.
of
Een misverstand:
Er bestaat het idee dat de motor zonder EGR beter zou presteren, een idee dat mede in de wereld gehouden wordt door het feit dat er op top-prestatie-motoren géén EGR gemonteerd wordt. Op het moment dat je volgas / vollast rijdt zit de EGR gewoon dicht dus de topprestatie is dezelfde, en de moderne EGR werkt zo snel dat je niet bang hoeft te zijn dat je het verschil in de stoplichtsprint echt niet merkt.
Het misverstand wordt verder hooggehouden doordat wie jarenlang niks aan het inlaattraject gedaan heeft, en ook nog eens een olie-lekkende turbo had,die maakt alles in een keer schoon en zet dan direct de EGR dicht ... en dan doet ie het ineens beter ... dat wordt dan allemaal aan de EGR toegeschreven
Groeten MarcS
Dan blijft hij er gewoon netjes op.
Mvg William
Mvg William
Ik denk ook dat ik hem terugzet bij mijn td5, nu het wat kouder wordt loopt hij bij koude motor minder mooi dan voorheen.
-
Landmarcs
OttoVink schreef:Ik denk ook dat ik hem terugzet bij mijn td5, nu het wat kouder wordt loopt hij bij koude motor minder mooi dan voorheen.
Hoeveel de EGR daarbij helpt weet ik niet, dwz bij echt koude motor zou de EGR gewoon dicht staan, eenmaal warm zou de recirculatie wellicht wat kunnen helpen.
De Td5 warmt bij weinig belasting en koude buitenlucht niet erg rap op, de temperatuur zakt eventueel zelfs ... een radiator-muff helpt dan ook een beetje (bij de huidige temperaturen kan die gewoon dicht, er is dan nog genoeg koel-lucht mocht er toch gekoeld moeten worden ... de motor loopt echt beter bij als ie warm genoeg is (en warm genoeg blijft).
Groeten MarcS
Ik heb een setje gekocht bij craddock.
Zit maar 1 afdichtplaatje bij. De reden dat ik hem ga afdoppen is dat ze bij het demonteren van de egr er achter kwamen dat hij vast zit.
Dus in overleg met monteur beter om hem nu af te doppen en gelijk een decat en straight through te monteren.
Ben reuze benieuwd wat dit gaat opleveren.
Zit maar 1 afdichtplaatje bij. De reden dat ik hem ga afdoppen is dat ze bij het demonteren van de egr er achter kwamen dat hij vast zit.
Dus in overleg met monteur beter om hem nu af te doppen en gelijk een decat en straight through te monteren.
Ben reuze benieuwd wat dit gaat opleveren.
Hoe het koelen van een afgedopte EGR ook maar iets zou moeten bijdragen aan een lager EGR of het inder kromtrekken van het spruitstuk mag iemand even voor mij uittekenen.
Want de EGR is niks meer dan een aftakking van het uitlaatkanaal. Dop je dat af komt er geen uitlaatgas meer bij de EGR of bij de koelmantel. Dus of je die mantel nu op 10000 of op 10 garaden koelt, daar gaan de uitlaatgassen noch het spruitstuk iets van merken.
Want de EGR is niks meer dan een aftakking van het uitlaatkanaal. Dop je dat af komt er geen uitlaatgas meer bij de EGR of bij de koelmantel. Dus of je die mantel nu op 10000 of op 10 garaden koelt, daar gaan de uitlaatgassen noch het spruitstuk iets van merken.
Edward van Vugt