Afstellen stuurhuis Discovery 1

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
DaanD3

Afstellen stuurhuis Discovery 1

Berichtdoor DaanD3 » 02 Nov 2018, 22:38

Goedenavond,

Vandaag ben ik (weer) trotse eigenaar van een Land Rover Discovery.
Disco 1 300tdi uit 1998.

Er zit veel speling op het stuurwiel. Stuur kun je ca. 1,5cm (naar links en 1,5cm naar rechts dus samen 3) draaien zonder de aanslag te voelen. Als de weerstand er wel is dan stuur hij prima.
Nu las ik dat je het stuurhuis zou kunnen stellen.
Is dat iets wat relatief eenvoudig zelf te doen is?

Alle tips uiteraard welkom.

Alvast bedankt en groet
Discovery 2 td5

Erik Peters

Re: Afstellen stuurhuis Discovery 1

Berichtdoor Erik Peters » 03 Nov 2018, 18:26

Ik zou eerst eens goed kijken of die speling niet ergens anders zit als in het stuurhuis zelf.
En ja, de speling is af te stellen (zie voor de werkwijze het werkplaatshandboek).
Maar als er zo veel speling zit in het stuurhuis lijkt vervangen mij de enige optie.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Justin

Berichtdoor Justin » 22 Nov 2018, 01:06

Je kunt gemakkelijk uitsluiten of de speling zit in de stuurkolom (weinig kans), steering joints tussen stuurkolom en pomp (grotere kans) of stuurpomp (ook prima mogelijk bij oudere pomp) door naar de droparm te kijken (hefboom wat van onderkant stuurpomp naar stuurstang gaat).
Als de speling in deze lijn van onderdelen wordt veroorzaakt is dit merkbaar als je iemand het stuur zachtjes (motor uit) heen en weer laat rommelen terwijl je zelf bij de droparm kijkt of deze beweegt bij de 'vrije slag' in het stuur. Dus het stuur niet meer heen-en-weer bewegen dan die vrije slag.

Mocht je de uitgaande as van stuurkolom naar stuurpomp nu wel accuraat zien reageren op stuurbewegingen en je droparm reageert niet, kun je door naar het stuurpomp.

Er zit op jouw Disco waarschijnlijk een stelbout (torx) met borgmoer boven op het stuurhuis?

Stelbout vasthouden met torx sleutel, borgmoer losdraaien met ringsleutel. Altijd fijn om eerst even met een staalborstel de rotzooi weg te borstelen en wat kruipolie in te laten werken.
Vervolgens stelbout iets vaster draaien. Kan allemaal zonder verder iets te monteren mits je geen kolenschoppen als handen hebt ;) Hierna borgmoer weer vastdraaien.

Mooiste is om dit te doen met de voorwielen van de grond en zonder draaiende motor (dus geen stuurbekrachtiging), het moet niet zwaarder worden om het stuur te draaien. Te strak stellen veroorzaakt een stuurhuis wat binnen afzienbare tijd afgeschreven is. Liever enige speling eruit stellen en vervolgens nog wat moeten nastellen dan een te strak afgesteld stuurhuis wat super stuurt (met behulp van stuurbekrachtiging) maar de pomp om zeep helpt ;)

Als je droparm wel direct reageert op de kleine stuurbewegingen (binnen die vrije slag op je stuur): even kijken naar al je stuurkogels. Ook al de rubbers en bussen waarmee je as aan het chassis is bevestigd direct even nalopen (dit is weer het best te zien met voorwielen op de grond en iemand die het stuur heen-en-weer beweegt). Een minieme speling op meerdere onderdelen kan uiteindelijk best een grote eindspeling veroorzaken.

Ik had ongeveer hetzelfde verhaal op mijn Range (alleen nog veel meer vrije slag op het stuur ;) ), uiteindelijk speling op alle bovenstaande punten verholpen, stuur alweer een paar jaar vrolijk door zonder enige speling. De stuurpomp is een wat duurder geintje maar alle overige onderdelen zijn goedkoop vervangingsonderdelen voor te verkrijgen.
Laatst gewijzigd door Justin op 22 Nov 2018, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

DaanD3

Berichtdoor DaanD3 » 22 Nov 2018, 10:17

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Ik ga van het weekend eens aan het voelen en kijken.

Groet
Discovery 2 td5

Terug naar “Techniek”