Td5 brandstofsysteem

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor Edward » 30 Okt 2018, 19:53

Bij de Disco de tank eronderuit gehad om het chassis te conserveren, de brandstofleidingen te vernieuwen samen met de filterhouder en zo nog wat werkjes gedaan.

Maar dan nu de vraag: kan iemand een dombo als mij uitleggen hoe de werking is van de pomp in de tank icm het brandstoffilter? Oftewel waarom 4 leidingen ipv 2?

Hb naar het schema zitten kijken maar daar wordt ik qua werking niet echt heel veel wijzer van.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2018, 20:25

Dag Edward,

Ik heb het schema wel eens "ontcijferd". Als ik me niet vergis zat de truuk erin dat het circuit uit twee delen bestaat: de voeding van de motor en die van het filter, en dat dan via de pomp in de tank ... dat geeft een rare "krakeling".

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor Edward » 30 Okt 2018, 20:59

Ja, zoals ik het zie pompt de pomp naar het filter, weer terug naar de tank, dan naar het FPR en de retour gaat via de koeler weer terug naar het filter.

Maar waarom? :shock: Is dat om het zelf ontluchten mogelijk te maken of wat anders?
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2018, 21:16

Edward schreef:Ja, zoals ik het zie pompt de pomp naar het filter, weer terug naar de tank, dan naar het FPR en de retour gaat via de koeler weer terug naar het filter.

Maar waarom? :shock: Is dat om het zelf ontluchten mogelijk te maken of wat anders?


Waarom?   Misschien gewoon omdat de pomp de FPR met voldoende druk moet voorzien ?
Het op en neer is verder het triviale gevolg van de pomp in de tank (eigenlijk lijkt mij dat het meest eigenaardige in dit circuit).

Groeten MarcS

Kees van der Velde
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 Jun 2011, 17:14
Locatie: Harderwijk

Re: Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor Kees van der Velde » 30 Okt 2018, 21:33

De brandstofpomp heeft een twee-traps systeem. De brandstof gaat onder lage druk naar het filter, dan weer terug naar de pomp die het onder hoge druk naar de FPR stuurt. Het brandstof-retourcircuit heeft inderdaad een ontlucht-functie.

Zie onderstaande uitleg (van internet gehaald):

Firstly, a new moulded plastic fuel tank (fitted between the chassis rails in the Defender as on the NAS V8's) is combined with a twin-stage submerged electric VDO pump, with a swirl pot to ensure contined flow on steep or rough terrain.

The low-pressure (0.75 bar) stage of the pump feeds into a replaceable-element diesel filter, fitted to the chassis rail. To provide the very clean fuel required by the unit injectors, the filter removes particles down to around 3 microns. The filter is also fitted with a water sensor to provide a warning on the instrument pack.

Unlike most other diesel engines, the Td5 has no fuel injection pump (FIP). The second stage of the fuel pump draws fuel from the filter and pressurises it to 4 bar before supplying it to the engine at a rate of 180 litres per hour. A pressure regulator fitted to the cylinder head provides removes pressure fluctuations from the high pressure fuel, returning excess diesel to the fuel cooler.

The fuel cooler, attached to the inlet manifold, is used to reduce the temperture of the diesel returning from the injectors (via the regulator) before it is fed back to the fuel tank. The cooler uses a dedicated section of the main radiator to cool engine coolant, which in turn cools the fuel in the cooler. Without the cooler, the mean fuel temperature in the system would steadily rise with the engine running. Under high pressure injection conditions, warm fuel reduces the efficiency of the injection system. While the ECM can compensate for small fuel temperature variations by adjusting the fuel map, maintaining a supply of cool fuel gives the best economy and efficiency.

Returned fuel from the cooler goes to the rear filter, where it passes through another filter. This filter allows air to pass but not fuel, de-bubbling the fuel before it returns to the high pressure line. Any air or fuel vapour removed from the fuel is vented back to the tank.


BRON: http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/techfuel
Defender 110 td5 2001

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor Edward » 30 Okt 2018, 21:58

Ah, dat verklaart een hoop. Dank je wel!

Snapte dat filtertje ook al niet, want daar kan iid nauwelijks diesel door als je daarnaar kijkt, maar dat is dus voor de ontluchting :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor Landmarcs » 30 Okt 2018, 21:58

Kees van der Velde schreef:....
BRON: http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/techfuel


Ahhh ... dat was waarschijnlijk ook de bron van mijn inmiddels wat verwaterde herinneringen.
Deze "web-rover" geeft allerlei nuttige Td5 info.

Groeten MarcS

conny
Berichten: 683
Lid geworden op: 11 Dec 2006, 16:54

Re: Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor conny » 31 Okt 2018, 11:40

Moet je op lange afstanden, tijdens een stop, eens voelen aan de brandsoftank; lekker warrrrrrm ;)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2018, 12:35

conny schreef:Moet je op lange afstanden, tijdens een stop, eens voelen aan de brandstoftank; lekker warrrrrrm ;)


Precies, zelfs als je met een volle tank vertrekt zit je al gauw op één keertje rondpompen per 20 minuten, zit je inmiddels onder halfvol dan is het ieder 10 minuten en tegen de tijd dat je echt wel moet tanken gaat de diesel iedere minuut rond (dit alles bij een standaard-tank van een 110 of 130).

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
nocoffee
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 Sep 2017, 12:54
Locatie: Noord-Brabant

Re: Td5 brandstofsysteem

Berichtdoor nocoffee » 08 Nov 2018, 15:36

TD5 fuel pump principle.
De Engelse uitspraak is even wennen, maar hij legt het wel begrijpelijk en visueel uit
(althans, vond ik wel als leek)

https://www.youtube.com/watch?v=-833SXCGddA&t=47s

:geek:
Defender 110 TD5 CSW (2001)


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten