Nu het wat kouder wordt gaat de snelheidsmeter van mijn 100 uit 1991 met 486.000 km op de teller, de eerste 10 km dat ik rijd, als een gek tekeer. Een gegier en gekrijs van jewelste. Lijkt op gierende tandwieltjes. Na zo'n km of 10 houdt dat gegier op, met heel af en toe nog een soort gil uit dat ding, totdat hij een paar uur heeft stilgestaan en dan begint het gedoe weer opnieuw.
Is daar iets aan te doen? Ik vind het wat zonde om er een nieuwe snelheidsmeter in te zetten, mede gezien het aantal kilometers: ik wil wel 500.000 km op de teller hebben. Smeren of zo? Maar hoe dan?
E. Mulder
110, 2,8 HS, 1991: snelheidsmeter giert
-
Everhard Mulder
Re: 110, 2,8 HS, 1991: snelheidsmeter giert
Ik heb exact hetzelfde, met dien verstande dat het zich alleen voordoet wanneer het snachts koud is geweest,
Na pakweg 10 minuten rijden stop het vanzelf.
Maar inderdaad, het is een soort muizin van de "metoo" beweging die daar tekeer gaat.
Klanktechnies weet ik niet of het de tandwieltjes in de teller zijn, of de kabelaandrijving, die je vast wel zou kunnen smeren.
Na pakweg 10 minuten rijden stop het vanzelf.
Maar inderdaad, het is een soort muizin van de "metoo" beweging die daar tekeer gaat.
Klanktechnies weet ik niet of het de tandwieltjes in de teller zijn, of de kabelaandrijving, die je vast wel zou kunnen smeren.
110 HT 200 Tdi 1989.
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
Het leven zou als hopjesvla moeten zijn; telkens weer lekker.
Alhoewel vlaflip ook niet verkeerd is
-
Landmarcs
Everhard Mulder schreef:Nu het wat kouder wordt gaat de snelheidsmeter van mijn 100 uit 1991 met 486.000 km op de teller, de eerste 10 km dat ik rijd, als een gek tekeer. Een gegier en gekrijs van jewelste. Lijkt op gierende tandwieltjes. Na zo'n km of 10 houdt dat gegier op, met heel af en toe nog een soort gil uit dat ding, totdat hij een paar uur heeft stilgestaan en dan begint het gedoe weer opnieuw.
Is daar iets aan te doen? Ik vind het wat zonde om er een nieuwe snelheidsmeter in te zetten, mede gezien het aantal kilometers: ik wil wel 500.000 km op de teller hebben. Smeren of zo? Maar hoe dan?
Dag Everhard,
Je kan natuurlijk gewoon strak doorrijden naar die 500.000 kilometers ... je het er slechts 14.000 te gaan, met gemiddeld 70 km/u is dat een klusje van 200 uur.
Maar goed, ik zou eerst eens vankwaliteitsvet in de kabel proppen. Ik weet dat het overkil is maar zelfs voor de fiets gebruik is van dat donkergrijze BR2+ molybdeenvet. Een wat stroever draaiend kabeltje kan heel makkelijk kermende geluiden maken, geluiden die met het warmer/soepeler worden van een en ander minder worden.
Groeten MarcS
-
Everhard Mulder
Ik weet ook niet helemaal zeker wie er nou zo aan het gillen en gieren is: de kabel of de meter, maar ik verdenk de laatste. De kabel heb ik al eens gesmeerd (met haaimachineolie) maar dat hielp niet. Dus verdenk ik de meter. Maar of en zo ja hoe je die kan smeren is mij een raadsel.