Defender TD5 kachel nauwelijks warmte

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gerard4t

Re: Defender TD5 kachel nauwelijks warmte

Berichtdoor Gerard4t » 20 Sep 2019, 11:26

Inmidels de kachel losgeschroefd, maar dan kan hij er nog niet uit. Inlaatdeel, de kunststof kast, weggehaald, nog steeds niet genoeg ruimte. Verder zittten er wat steunen voor connectors aan de kachel, de connectors krijg ik niet los. Kan iemand die de kachel wel gereviseerd heeft me uitleggen hoe te werk te gaan?
Overigens heb ik de kabel van de koud/warmklep iets kunnen verstellen en er komt iets meer warmte uit, dacht scheelt alvast. Verder via de uitstroomopening in de cabine de matrix bekeken, het schuim dat er omheen zit is in orde.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Sep 2019, 11:33

Dag Gerard,

Ben je er al uit ? Ik heb geen Td5 meer dus kijken hoe het allemaal precies zit/zat kan ik niet meer.

Bij connectoren is het vaak een mix van handigheid, gepast geweld en het kennen van het truukje (zoals weten waar er een palletje etc zit).

Qua verstellen van de koud-warm-klep: Mijn ervaring is dat dat een beetje helpt, maar .... als je voor warmte optimaliseert dan krijg je weer geen echt koude lucht als je koude wilt.
Een klein beetje lekkage van warme of koude lucht maakt de warme lucht killetjes, en de koude lucht onaangenaam lauw.
Het zijn dus juist de afdichtingen van die koud-warm-klep die interessant zijn.
Dat dus in combi met het zwakke rendement van de kachelmatrix maakt dat de kachel die indien hij helemaal in top conditie is best goed is in het alledaagse leven eigenlijk altijd zwak uitpakt.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 23 Sep 2019, 23:11

Sinds mijn def td5 getuned is (eerder op bedrijfstemp?) en ik de kabels netjes afgesteld heb, heb ik nooit meer te klagen over de werking van de kachel.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 23 Sep 2019, 23:15

Denk trouwens niet dat het door het tunen kwam, want voorheen was ik er bij warme motor ook nooit zo over te spreken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 23 Sep 2019, 23:40

OttoVink schreef:Sinds .... ik de kabels netjes afgesteld heb, heb ik nooit meer te klagen over de werking van de kachel.

Tja, het kan dus wel ... maar niet altijd.
Bij mijn oude trouwe Td5 was het best wat bereikbaar was: een afstelling voor de winter en een afstelling voor de zomer.
Ik vermoed dat de koud-warm-klep gewoon slecht sloot in de uiterste stand, en op z'n best kon je één uiterste stand optimaliseren.

Toen de oude trouwe blauwe nieuw was kwam er overigens wel serieus warmte uit de kachel, en toentertijd had ik nog géén radiator-muf om 's winters nog wat extra warmte binnen te houden.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 27 Sep 2019, 06:50

Dank voor de nuttige info. Ik leid er voorzichtig uit af dat de afdichtingen rond de keuzeklep voor warm of koud wat ingedrukt zijn en niet meer geheel terugkomen, waardoor er in de warmste stand nog altijd koude lucht meekomt. Dit komt overeen met mijn observatie dat, toen ik naar de matrix keek via de uitstroomopening voor de passagiersstoel en ik een tang met een papiertje er aan bij de matrix hield het leek of er niet alleen door de matrix lucht kwam, maar ook nog van boven. Ik zal de kabel nog wat verstellen en kijken of dat nog wat doet. Verder kan ik mij voorstellen dat de matrix aan de andere kant, daar waar de lucht vanbuiten er in komt, vervuild is. Ik wil nog van binnenuit met de luchtspuit flink blazen door die matrix.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 29 Sep 2019, 11:07

beste of makelijkste is dat je de gehele kachelunit eruit neemt, denk 30min werk. en dan kun je hem goed uitelkaar nemen en schoon maken .
gr pascal

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 01 Okt 2019, 04:14

Dank voor je reactie Pascal, maar de kachel er uit halen gaat niet zo gemakkelijk bij mijn Defender (uit 2000). Schroeven los geen probleem, connectoren even lastig, maar dan nog: er is te weinig ruimte om de kachel er uit te manoeuvreren, ondanks het verwijderen van de kunststof inlaatkast en het losmaken van het expansievat van de koeling. Oplossing?

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 05 Okt 2019, 16:49

hallo, en toch moet het dan lukken, eerst alle plastic onder khet spadbord weg halen, van binnen 2 schroeven en van boven 2 , kabeltjes los van de unit en er uit halen.
gr pascal

Terug naar “Techniek”