ET waarde discovery 2 velgen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
fingigs

ET waarde discovery 2 velgen

Berichtdoor fingigs » 26 Okt 2018, 21:25

Hallo, Ik ben op zoek naar velgen voor mijn Discovery 2 bj 1999. Steekmaat.nl geeft een ET waarde van 57mm aan, je mag daar 5 mm naast zitten. Als ik op de sites van de partsleveranciers kijk zie ik ET waardes van 30 tot 35mm die geschuikt zouden zijn voor mijn type discovery. Heeft iemand hier ervaring mee, en hoe betrouwbaar is steekmaat.nl?
Back to basics, discover nature fin-outdoor.com

Landmarcs

Re: ET waarde discovery 2 velgen

Berichtdoor Landmarcs » 26 Okt 2018, 22:16

fingigs schreef:..... , en hoe betrouwbaar is steekmaat.nl?

Dag fingigs,

Ik denk dat je steekmaat.nl met een korreltje zout moet nemen.
Ik keek even bij de Defenders en daarvoor wordt alleen de ET van 33 genoemd.
Deze maat is correct voor standaard stalen velgen, maar bijv. niet voor Heavy-Duty (Wolf) velgen.
Voor de zekerheid heb ik ook nog een kenteken van een 130 ingegeven maar ook daar kreeg ik alleen "standaard staal" terwijl een (recentere) 130 niet op standaard staal geleverd werd.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Okt 2018, 00:20

Landmarcs schreef:

Dat denk ik niet :!: Er wordt gewoon de standaard fabriekswaarde weergegeven.
De Wolf velg voor de Defender heeft een ET waarde van 20,6 waardoor het wiel 12,4 mm verder naar buiten staat (het zelfde gebeurt met spoorverbreders en die mogen niet gebruikt worden volgens Land Rover: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=7004&hilit=spacers&start=20#p57094).
Misschien levert dit geen problemen op, maar de stuurgeometrie is zo niet ontworpen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Okt 2018, 11:58

Erik Peters schreef:
Landmarcs schreef:

Dat denk ik niet :!: Er wordt gewoon de standaard fabriekswaarde weergegeven.
De Wolf velg voor de Defender heeft een ET waarde van 20,6 waardoor het wiel 12,4 mm verder naar buiten staat (het zelfde gebeurt met spoorverbreders en die mogen niet gebruikt worden volgens Land Rover: https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=14&t=7004&hilit=spacers&start=20#p57094).
Misschien levert dit geen problemen op, maar de stuurgeometrie is zo niet ontworpen.

Dag Erik,

Ik bedoel dat de ET-waarde van 33 wel "klopt" bij de Defender, maar slechts voor één type velg, en in dit voorbeeld dus slechts de standaard-velg die niet standaard op de standaard 130 werd geleverd (althans niet de in de latere jaren).

Qua ET-waarde-verschillen: LandRover leverde later wel HD (en al langer lichtmetalen) velgen (als optie) onder de Defender, die 12,4 mm ET verschil zijn niet "grensoverschrijdend" (hoewel je het in de praktijk wel merkt als je er op let).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”