Hallo mede Land Rover enthousiastelingen,
Vanmiddag heb ik weer eens een uurtje in mijn S3 109 benzine gereden na voornamelijk korte ritjes de afgelopen tijd. Na een half uurtje voelde ik de na het schakelen de koppeling slippen. Eerst alleen in z'n 3e en 4e versnelling, later ook in de 1e en 2e versnelling. Het kostte me moeite weg te komen bij het verkeerslicht...
Nu heb ik al het e.e.a. bekeken op diverse (NLD en EN) forums, maar vind het toch lastig om een diagnose te stellen. Hier wat feiten:
- Het reservoir van de master-cylinder zit keurig tot boven gevuld met vloeistof.
- De drainplug van het vllegwielhuis is niet gemonteerd
- Enige zwarte oliesporen aan de onderkant van het vliegwielhuis / versnellingsbak
- Afgelopen 3 jaar geen werkzaamheden gedaan aan de aandrijflijn
Kunnen jullie hardop met me meedenken over oorzaken en nog veel belangrijker: oplossingen...
Alvast dank!
S3 109 Slippende koppeling
-
Landmarcs
Re: S3 109 Slippende koppeling
Dag Erwin,
Is er wel genoeg vrije slag, of is er wellicht niets dat de vrijeslag van de koppeling is gaan belemmeren ?
Als de master-cilinder niet helemaal vrij komt blijft de hydrauliek tussen master en slave "opgesloten" en bij het opwarmen wordt dan de slave onder een toenmende basis-druk gezet.
Groeten MarcS
Is er wel genoeg vrije slag, of is er wellicht niets dat de vrijeslag van de koppeling is gaan belemmeren ?
Als de master-cilinder niet helemaal vrij komt blijft de hydrauliek tussen master en slave "opgesloten" en bij het opwarmen wordt dan de slave onder een toenmende basis-druk gezet.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Is er wel genoeg vrije slag, of is er wellicht iets dat de vrije slag van de koppeling is gaan belemmeren ?
Precies, goed mogelijk, zie ook hier.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Dank heren, ik ga dit weekend aan de gang. Hou jullie op de hoogte...Nog slimme tips om handig bij de mastercylinder te komen van een LHD?