Land rover santana van 74 met een 2.5 NA diesel.
Pas mijn verstuivers laten reviseren ivm de enorme zwarte rookontwikkeling bij het rijden maar daarna nog steeds erg veel zwarte rook. Nu wordt er aangeraden om de dieselpomp ook maar te laten reviseren , geen goedkoop grapje maar iemand zei dat dat waarschijnlijk niet nodig was als ik GTL diesel zou tanken.
Weet iemand hier iets meer van of dat klopt of niet.
Gr. Rob pagie
Revisie of....
Revisie of....
Laatst gewijzigd door Robpagie op 07 Okt 2018, 07:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Revisie of....
Geen idee of dat klopt, maar een maand of drie de duurste diesel tanken die je vinden kunt is vast goedkoper dan een pomp revisie 
Mijn D2 heeft de laatste tijd bij vollast ook last van roeten. Dus ik had me ook voorgenomen om maar eens een tijdje wat hoogwaardiger brandstof te tanken. Kijken of ik verschil zie
Mijn D2 heeft de laatste tijd bij vollast ook last van roeten. Dus ik had me ook voorgenomen om maar eens een tijdje wat hoogwaardiger brandstof te tanken. Kijken of ik verschil zie
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Revisie of....
Daar heb je gelijk in want ik schat een pomprevisie ergens tussen de 500 a 600 euro in. En daar kun je heel wat litertje diesel voor kopen. Alleen jammer dat de GTL diesel of de blauwe diesel zo lastig is om te vinden. Ik moet er ongeveer 15 kilometer voor om rijden terwijl ik in den Bosch woon.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Revisie of....
Robpagie schreef:Daar heb je gelijk in want ik schat een pomprevisie ergens tussen de 500 a 600 euro in. En daar kun je heel wat litertje diesel voor kopen. Alleen jammer dat de GTL diesel of de blauwe diesel zo lastig is om te vinden. Ik moet er ongeveer 15 kilometer voor om rijden terwijl ik in den Bosch woon.
Ach ... hoever moet je rijden voor de dichtsbijzijnde pomp. Ik woon ook "stedelijk" toch is op en neer naar de meest nabije pomp al een paar kilometer. Naar de goedkoopste pompen is het al gauw 15-20 km (dus kijk ik meestal of het met een beetje omrijden in te passen is om langs die goedkoopste pompen te komen).
Groeten MarcS
Re: Revisie of....
Dat is ook zo maar ik bedoelde er eigenlijk mee dat gtl diesel wel verkrijgbaar is in een dorpje van 1500 inwoners en niet in een stad met 135000 inwoners.....vreemd toch
Re: Revisie of....
Mijn 2 centen uit ervaring:
Als het al rokerig is, wordt het op termijn niet beter.
Als het alleen vervuiling is, heb je met het stoken van een exclusievere brandstof en evt extra additieven het roken misschien wel getackeld en is het klaar (dan zou ik ook het brandstoffilter gelijk vervangen). Als er ook sprake is van wat slijtage in de pomp, ontkom je niet aan een revisie.
Persoonlijk ben ik erg blij met een recente revisie van mijn cav pomp (2,25D). Warme motor is nu vrijwel rookvrij. Alleen de koude start kan misschien nog met wat minder rook.
Let ook op de kleppen, klepgeleiders, tuimelaars, klepsteel afdichtingen, timing en luchtfilter. Daarin liggen ook de nodige mogelijke rook oorzaken.
succes, Fenna
Als het al rokerig is, wordt het op termijn niet beter.
Als het alleen vervuiling is, heb je met het stoken van een exclusievere brandstof en evt extra additieven het roken misschien wel getackeld en is het klaar (dan zou ik ook het brandstoffilter gelijk vervangen). Als er ook sprake is van wat slijtage in de pomp, ontkom je niet aan een revisie.
Persoonlijk ben ik erg blij met een recente revisie van mijn cav pomp (2,25D). Warme motor is nu vrijwel rookvrij. Alleen de koude start kan misschien nog met wat minder rook.
Let ook op de kleppen, klepgeleiders, tuimelaars, klepsteel afdichtingen, timing en luchtfilter. Daarin liggen ook de nodige mogelijke rook oorzaken.
succes, Fenna

Re: Revisie of....
fenix2 schreef:Alleen de koude start kan misschien nog met wat minder rook.
Fenna, is met zo'n oude techniek mechanische pomp helaas niet mogelijk, zelfs tot en met de mechanische 300 TDi pompen geven bij koude en zelfs warme start even een (flinke) puf zwarte rook.
Gert-Jan.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Revisie of....
Crazy-G schreef: zelfs tot en met de mechanische 300 TDi pompen geven bij koude en zelfs warme start even een (flinke) puf zwarte rook.
Dat valt bij een 300 Tdi wel mee, mits de voorgloei installatie goed in orde is. Er wordt zelfs nog gegloeid als de motor al loopt, juist om het roken te verminderen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Revisie of....
Een keertje stevig doorrijden naar Parijs en daarna weer terug; vindt het torretje ook lekker. Vaak is het ding wat feller en de zwarte rook een stuk minder.
Re: Revisie of....
conny schreef:Een keertje stevig doorrijden naar Parijs en daarna weer terug; vindt het torretje ook lekker. Vaak is het ding wat feller en de zwarte rook een stuk minder.
Denk dat de kosten van de diesel en tol voor dat reisje net zoveel zullen zijn als revisie van de pomp
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten