Revisie of....

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Revisie of....

Berichtdoor Landmarcs » 09 Okt 2018, 17:18

trix G4 schreef:
conny schreef:Een keertje stevig doorrijden naar Parijs en daarna weer terug; vindt het torretje ook lekker. Vaak is het ding wat feller en de zwarte rook een stuk minder.

Denk dat de kosten van de diesel en tol voor dat reisje net zoveel zullen zijn als revisie van de pomp :D

Je kan ook "binnendoor" naar Parijs. Ik rijd in Frankrijk eigenlijk altijd tolvrij.
Eén keertje kwam ik per ongeluk in een tol-fuik, en verder is de brug bij Millau een enkel keertje leuker/handiger/sneller.

Het is soms even wat intensiever kaartlezen maar ... in een "zwart" weekend kom je sneller en leuker in het zuiden als betaald aansluiten in de file op de péage. Het enige is dat je tegenwoordig niet meer zo makkelijk "stevig" doorrijdt ... 80 km/u is de norm op de N-wegen en er wordt veel vaker geflitst als vroeger.

Het hangt natuurlijk van je tankinhoud af, maar ik rijd nog geen tank weg op weg naar Parijs (ik rijd overigens gewoonlijk ruim om Parijs heen).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 09 Okt 2018, 22:08

Landmarcs schreef:Het is soms even wat intensiever kaartlezen maar ...
Groeten MarcS

Sinds een paar jaar (20 of zo) is er zoiets als navigatie Marc, dat zit op een smartphone, in een autoradio of in een los kastje. Daarop kun je gewoon instellen dat je geen tolwegen wilt rijden. Of geen snelwegen, etc, etc. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Okt 2018, 00:19

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Het is soms even wat intensiever kaartlezen maar ...

Sinds een paar jaar (20 of zo) is er zoiets als navigatie Marc, dat zit op een smartphone, in een autoradio of in een los kastje. Daarop kun je gewoon instellen dat je geen tolwegen wilt rijden. Of geen snelwegen, etc, etc. :lol: :lol:

In mijn autoradio gingen altijd cassettes, en in het laatste model CD's, maar France Musique of France Culture is gewoon radio en meestal wel zo goed als Dalida, mijn phone kan bellen (en SMSen) meer niet, en in een los kastje ligt bij mij een stapeltje kaarten.
Misschien loop ik achter ... (nu ja ik kijk gewoon thuis wat Google Maps ervan vind, of Bing of Geoportail, in ieder geval bij Google kan je de tolwegen ook uitzetten, je kan ook voor de fiets kiezen, of voor lopen).
Ik ken de genoegens van zo'n "kaartlees-miep" maar ook de gebreken ... het grootste gebrek is dat je er heel lui van wordt en erger nog is dat je er zelf de weg van kwijtraakt. Met de kaart in mijn hoofd ken ik de weg, zeker als ik 'm eenmaal gereden heb, en ik heb een grote kop dus kan er heel veel in het geheugen ... en dat gaat goed, zelfs na 10 jaar weet ik de weg.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Okt 2018, 01:46

Wij mogen ook graag ouderwets op de kaart rijden. Toch heeft de TomTom of wat dan ook z'n eigen charme. Als je die dingen op "kortste route" zet kom je zowel op vakantie als rond huis op plekken die je nooit verwacht had......

Al vraag ik me wel af hoe mensen zonder 4x4 dat doen want zeker bij de Garmin die wij hadden was de definitie van 'weg' wel heel erg ruim. Zelfs hier rond huis heb ik paden gevonden door dat ding die ikzelf nog niet ontdekt had :lol: :lol:
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Okt 2018, 08:46

Edward schreef:Wij mogen ook graag ouderwets op de kaart rijden. Toch heeft de TomTom of wat dan ook z'n eigen charme. Als je die dingen op "kortste route" zet kom je zowel op vakantie als rond huis op plekken die je nooit verwacht had......

Al vraag ik me wel af hoe mensen zonder 4x4 dat doen want zeker bij de Garmin die wij hadden was de definitie van 'weg' wel heel erg ruim. Zelfs hier rond huis heb ik paden gevonden door dat ding die ikzelf nog niet ontdekt had :lol: :lol:

Ahhh zit het zo ... een Garmin is een HET argument om een 4x4 aan te schaffen. :ugeek:

Groeten MarcS

PS De korste weg is de rechte lijn, een helicopter is dan eerste keus.

conny

Berichtdoor conny » 10 Okt 2018, 11:12

Mijn advies heeft niet te maken met de afstand, maar met het constant een redelijk hoog toerental in combinatie met een constante belasting en dat voor langere tijd. Meestal heeft dat als resultaat dat de motor en al haar onderdelen een keer goed schoon brandt en alles eindelijk eens een keer goed warm wordt voor langere tijd.

Binnendoor gaan lopen rommelen is misschien leuk voor de inzittenden, maar daar gaat het nu niet om; het gaat om de motor en die vindt rommelen niet leuk, zeker niet op kortere stukjes.

Trouwens, Marc, de Beatles zijn uit elkaar. Sorry voor het slechte nieuws. :lol: :lol:

vandeven

Berichtdoor vandeven » 13 Okt 2018, 21:19

ook een keertje garmin gereden ,stond bij een boer op de werf met een 13,60 oplegger geef mij maar een goede kaart

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Okt 2018, 21:38

vandeven schreef:ook een keertje garmin gereden ,stond bij een boer op de werf met een 13,60 oplegger geef mij maar een goede kaart

Klopt, voor vrachtwagens hebben ze speciale navigatie uitgevonden want hoe moet zo'n computertje weten waarin jij rondtoert.

De meeste apparatuur is maar zo slim als z'n gebruiker. Heb hier ooit een 25 meter combi op het erf gehad die naar Veenhuizen moest. Dat is een plaats bij Assen bekend van de gevangenis. Maar deze beste man speelde het klaar om naar het gehucht Veenhuizen hier in de straat te rijden. Met z'n Shell stratenboek..... :lol: :lol: (da lag ok nie aan da boek hoor)
Edward van Vugt

vandeven

Berichtdoor vandeven » 14 Okt 2018, 14:21

ge moet ook een goede kaart hebben ik had er een set van parijs stonden de enkelrichtingen ,brughoogte,douane en politie allemaalstond het er op

trix G4

Berichtdoor trix G4 » 19 Okt 2018, 13:03

Wellicht zie ik iets over het hoofd......garmin ? kaarten ? daar gaat het hier niet over !!
Wel over een roetprobleem

Er zijn speciale reinigers in de handel welke je in de brandstoftank gooit
Heb je die al eens gebruikt ?
Dan rij je de tank helemaal leeg en dan zou, theoretisch, de motor van binnen iets schoner hebben gemaakt
Vaak scheelt dit soort middeltjes het wel iets namelijk.
En naar Parijs op en neer is wat ver....gewoon 100 km goed en stevig doorrijden is al voldoende

Terug naar “Techniek”