Max. Dwarshelling Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Max. Dwarshelling Defender

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2018, 16:08

Dag Allemaal,

Wat is in de praktijk een handige en veilige manier om aan de veilige kant te blijven van het dwarse kantel-punt.
In mijn geval voor een netjes laag (en tamelijk licht) beladen auto, en dus geen roof-rack's etc.

Ik was even in Frankrijk en ik zoek graag een rustig kampeerplekje. Nu was er een mooi valleitje met een netwerk aan hooilandjes.
Op de heenweg was ik kennelijk optimistischer gestemd als na een goede en rustige nacht ... de day after vond ik de terugweg best schuin, mijn schouder wilde ruimschoots buiten hangen.

Ik weet het, het scheelt ook hoe rustig je rijdt en hoe hobbelig en glibberig een en ander is ... een extra hobbeltje of zijdelings schuivertje kan een wankel evenwicht voorbij het evenwichtige brengen.

Wellicht is een goede maat een beginnende wielslip aan de hoge kant ... maar je bent dan denkelijk al te dichtbij het kantelpunt.

Groeten MarcS

Defender 90 - Arriege.jpg
    2010-07-19 - Defender 90Td5 - [3568GK09] -

Erik Peters

Re: Max. Dwarshelling Defender

Berichtdoor Erik Peters » 04 Okt 2018, 20:10

Als het echt schuin is dan glij je vaak wel naar beneden. Tenminste zo is het met trekkers op een dijk.
Ooit eens hooi geschud op een dijk (45°) en het onderste achterwiel kwam in een gaatje terecht, het bovenste wiel draaide rond zonder voorwaartse beweging van de trekker. Dat was het kantelpunt. Snel naar beneden gestuurd en de trekker kwam weer met alle 4 wielen aan de grond.
Er zat wel een valbeugel op de trekker, maar ik had hem niet graag getest.

Een Defender zou een dwarshelling van 45°moeten kunnen hebben, maar ik wil dat niet uitproberen. Omhoog of naar beneden (dijk op en af) is goed te doen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Okt 2018, 21:01

Erik Peters schreef:Een Defender zou een dwarshelling van 45°moeten kunnen hebben, maar ik wil dat niet uitproberen. Omhoog of naar beneden (dijk op en af) is goed te doen.

Ahh 45º is veel, heel veel, dan zit je beslist niet lekker meer dus ga ik dat niet proberen.
Het paadje was een paadje waar ook de tractoren langs gereden waren, dat is vaak ook het probleem, die tractoren rijden het onderste spoor stuk en daarmee wordt het allemaal niet mooier.
Op een dijk kan je relatief makkelijk omlaag sturen (ook al is dat voor je gevoel - althans voor mijn gevoel - een tegenintuïtieve actie) met aan twee kanten struweel kom je niet ver. En ik weet het: rustig strak tegen de helling op, of eraf gaat prima, met een 110 ben je dan beter af als met een 90.

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 05 Okt 2018, 17:54

Volgens mij is die 45 graden niet overdwars hoor!
Omhoog of naar beneden kan dat inderdaad maar dwars erop is het maximale 35! ;)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2018, 18:48

Houston schreef:Volgens mij is die 45 graden niet overdwars hoor!
Omhoog of naar beneden kan dat inderdaad maar dwars erop is het maximale 35! ;)

Hmm ... ik wist het zelf, dwz ik heb hier het boekwerkje "The Land Rover Experience, A user's guide to four-wheel driving" (niet die nieuwste inzichten, het boekwerkje is de 2e editie en daarmee uit 1994), ondanks de jaren zijn de meeste harde gegevens tot nog toe juist gebleken, en de basale fysica is sowieso onveranderlijk (een nieuw elementair deeltje beïnvloedt in ieder geval de alledaagse wetmatigheden nauwelijks).

Anyway, in Section 4.6 "Traversing slopes" wordt gezegd dat het statische kantelpunt bij 40º zou liggen en dat je bij oneffenheden moet rekenen met 1 inch hoogte 1º extra. Een boomstronk aan de hoge kant brengt je dus gauw een paar graden dichter bij het kantelpunt, een dip aan de lage kant idem.
Blijft staan dat ik een neiging heb om omhoog te sturen in geval van "twijfel" terwijl ik weet dat iedereen zegt naar beneden. Is er nog niet direct sprake van balanceren op de lage wielen dan is er vlgs mij ook weinig tegen het omhoog sturen ... iedere afwijking van horizontaal langs de helling brengt de auto in een gunstiger positie. Is het een beetje glibberig dan rijdt je eventueel krabsgewijze langs de helling.

In Section 4.6 wordt overigens ter geruststelling gezegd dat de gemiddelde bestuurder de zijdelingse hellingshoek overschat en daarmee dus al heel snel voorzichtig wordt. Ik zal nog eens wat beter opletten, maar waarschijnlijk is een pad waar een boer een kar hooi over kan rijden niet gauw te schuin voor een Defender (zolang je niet met "hors-saison" glibberigheid van doen hebt).

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”